تبیان، دستیار زندگی

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه سوم

هدف از این درس آشنایی با نظر مفسران قرآن در رابطه با آیه مورد بحث می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه سوم

طبس، عروس کویر ایران

 

هدف:

آشنایی با نظر مفسران قرآن در رابطه با آیه مورد بحث

 

مقدمه:

آیات قرآنی به گونه ای هستند که برای فهم بهتر و عمیق تر نیاز به تبیین و تفسیر دارند. به همین جهت خداوند این وظیفه مهم را به پیامبر(ص) سپرد و به ایشان فرمود: *وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ‏*ما ذکر (یعنی قرآن) رو بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین نمایی* (سوره نحل، آیه44)

بعد از وفات پیامبر(ص) نیزجمعی از صحابه (یاران) ایشان، این وظیفه ی مهم را ادامه دادند که از این بین می توان از حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ ترین مفسر قرآن نام برد. این مسئله در طول زمان ادامه داشت و دیگر ائمه اطهار(ع) نیز به این امر پرداختند. هم چنین دیگرانی نیز بودند که همواره تلاش می کردند تا به فهم دقیق تری از آیات برسند.

به این ترتیب طی قرون مختلف، بزرگانی از شیعه و همینطور اهل سنت با استفاده از روش های مختلف به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند.

برای مثال تفسیر «البرهان فی تفسیر القرآن» که توسط سید هاشم بحرانی در قرن یازدهم نوشته شده با استفاده از روایات رسیده از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) تفسیر یک آیه رو بیان کرده است و یا تفسیر «المیزان فی تفسیر القرآن» علامه طباطبایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن یعنی با استفاده از دیگر آیات قرآن، آیه ای را تفسیر کرده است.

این تفاسیر علاوه بر این که روش های مختلفی در تفسیر آیات دارند، دیدگاه های مختلفی هم درباره تفسیر هر آیه دارند؛ زیرا در خیلی از مواقع، مفسران برداشت های خود را نیز وارد می کرده اند و وظیفه ما این است که با مطالعه ی دقیق این تفاسیر و توجه به دلایل بیان شده برای هر نظر، به تفسیر درست برسیم.

 

گام 1:

یکی از این آیاتی که نظرات مختلفی درباره ی آن بیان شده است همین آیه 88 سوره نمل می باشد. اگر به خاطر داشته باشید بیان شد که بعضی از مفسرین معتقدند این آیه درباره یکی از وقایع آغاز قیامت است و در مقابل، عده ی دیگری معتقدند که این آیه درباره حرکت ابرمانند کوه ها در زمان حاضر صحبت می باشد. شما می توانید برای آشنایی با دلایل این دو گروه به تفاسیر مختلف مراجعه کنید و خودتان در این باره قضاوت کنید.

اکنون به بخش کتب تفسیری نرم افزار جامع التفاسیر مراجعه کنید و پس از مطالعه دقیق آنها، توصیه می کنیم اطلاعات خود را در جدولی مشابه جدول زیر ساماندهی نمایید.

 

تفاسیر پیشنهادی:

ترجمه تفسیرالمیزان، ترجمه مجمع البیان، أحسن الحدیث، نمونه، أطیب البیان، مخزن العرفان

 

 

تکلیف1:

شما کدامیک از نظرات تفسیری را برمی گزینید؟ چرا؟

تکلیف2:

به نظر شما آیا آیه 88 سوره نمل به حرکت ابرمانند کوه ها اشاره دارد یا خیر؟

 

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه اول

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه دوم

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه سوم

حرکت ابر مانند کوه ها - جلسه علمی
 
بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: زهره سدیدی