تبیان، دستیار زندگی
انار یا کتاب شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟! این مشکل یکی از شهروندان در همین تهران بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی انار گوی سبقت را از کتاب می دزدد

انار یا کتاب شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟! این مشکل یکی از شهروندان در همین تهران بوده است.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
نمایشگاه انار

این روزها ضلع جنوبی مصلی تهران میزبان دو نمایشگاه هم زمان است، یکی پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی و دیگری سومین جشنواره انار که مشاهدات حاکی از پیروزی انار بر کتاب است.

به گزارش « تبیان» برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از 24 تا 29 آبان ماه و جشنواره انار، میوه قرآنی 21 آبان تا 30 آبان ماه هر دو در ضلع جنوبی مصلی تهران باعث شد که این همزمانی با نشان دادن آمار شرکت کنندگان و حاضران پیام های جدیدی را در خصوص گرایش مردم به کتاب این نمایشگاه ها در برابر دیدگاه مردم گذاشت!

نمایشگاهی برای ترشی و زیتون و شیرینی جات!

سال 91 و همزمان با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بود که برای اولین بار جشنواره انار و میوه های بهشتی حیات خود را در ضلع جنوبی مصلی تهران آغاز کرد، در این نمایشگاه علاوه بر عرضه فرآورده‌های طبیعی انار چون آب انار، رب انار، لواشک، آلوی انار و آش انار؛ چهار میوه قرآنی انگور، انجیر، زیتون و خرما نیز به همراه فرآورده‌هایشان حضور داشتند و در نهایت پی استقبال چشمگیر از این جشنواره ، امسال علاوه بر حضور استان‌های تولیدکننده انار چون فارس، مرکزی، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و لرستان، سوغات و صنایع دستی استان‌های سراسر کشور چون آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، یزد، قزوین، اردبیل، گیلان، خوزستان و هرمزگان نیز در غرفه‌های تدارک دیده شده، معرفی و با تخفیف‌های ویژه عرضه شدند.

متاسفانه ما حاضر نیستیم برای غذای روحمان هزینه ای پرداخت کنیم چون فکر می کنیم بازدهی چندانی برایمان ندارد اما برای خرید خوراکی و اقلامی که در لحظه نیاز ما را مرتفع می کند از صرف هزینه فروگذار نمی کنیم و به همین دلیل است که جمعیت نمایشگاه انار چند برابر تعداد افرادی است که برای خرید کتاب آن هم در مدل کتب دانشگاهی راه نمایشگاه این روزهای مصلی را در پیش گرفته اند!

برپایی کارگاه‌های نقاشی برای کودکان، برگزاری مسابقات ویژه کودکان و خانواده‌ها به همراه اهدای جوایز و جنگ های شاد خانوادگی از جمله برنامه های جنبی درنظر گرفته شده برای دومین «جشنواره انار، میوه قرآنی» بود که سرانجام باعث شد خانواده های بسیاری برای حضور در این جشنواره راه مصلی تهران را در پیش بگیرند.

بازار تست های خوشمزه

یکی از دیگر ویژگی های جشنواره انار تست های رایگان خوراکی های موجود در آن است که توسط فروشندگان برای جذب مشتری انجام می شود، از ترشی های هفت بیجار و بندری گرفته تا زیتون و پرورده و کاک همه و همه را می توان در میان تست های نمایشگاه دید. حضور کودکان هم که در میان خوردنی های رنگارنگ به دنبال ردپای سلیقه های خودشان می گردند هم از دیگر خصوصیات جشنواره انار است.

وقتی انار گوی سبقت را از کتاب می رباید!

خانم میرزایی دانشجوی کارشناسی ارشد که برای تهیه منابع دانشگاهی اش به همراه همسر و فرزندش راه مصلی تهران را در پیش گرفته، در این خصوص می گوید: من برای خرید کتاب های درسی دانشگاهم به مصلی رفته بودم که به ناگاه متوجه حضور جمع کثیری از مردم در ضلع جنوبی مصلی شدم با نگاهی به بنر ها متوجه برگزاری همزمان نمایشگاه انار و میوه های بهشتی در این مکان شدم. وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه انقدر به نظرم جالب آمد که به جای خرید کتاب تصمیم گرفتم پولم را صرف خرید زیتون و انار و ترشی کنم و در نهایت دیدم مبلغی که برای خرید کتاب در نظر گرفته بودم تمام شده و من هیچ یک از خریدهایم را انجام نداده ام.

وقتی با کتاب قهر می کنیم

مهرداد هم که به تازگی در دانشگاه راه پیدا کرده و این روزها به دنبال خرید کتاب هایی که اساتید برای امتحان پایان ترم معرفی کرده اند راه نمایشگاه کتاب مصلی را در پیش گرفته است اما سر از نمایشگاه انار در آورده! او با قیاس جمعیت حاضر در جشنواره کتاب به پرسنل شرکت کنندگان نمایشگاه انار می گوید: نگاهی به حجم جمعیت این دو نمایشگاه خود گویای جایگاه کتاب در میان مردم است. وی ادامه می دهد: متاسفانه ما ایرانی ها جز عده ای محدود، کم پیش می آید کتاب غیر درسی را در دست بگیریم و مشغول مطالعه شویم و آخرین کتاب خوانده شده بسیاری از ما به کتاب های درسی مدرسه و دانشگاه باز می گردد. آقای اکبری استاد دانشگاه هم در این خصوص معتقد است: متاسفانه همان آمار چند دقیقه مطالعه روزانه ایرانی ها هم مربوط می شود به خواندن پیامک های شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی مانند وایبر و لاین یا خواندن تیتر روزنامه های روی کیوسک های روزنامه فروشی.

برگزاری این نمایشگاه انقدر به نظرم جالب آمد که به جای خرید کتاب تصمیم گرفتنم پولم را صرف خرید زیتون و انار و ترشی کنم و در نهایت دیدم مبلغی که برای خرید کتاب در نظر گرفته بودم تمام شده و من هیچ یک از خریدهایم را انجام نداده ام

وی ادامه می دهد: این در حالی است که هر ژاپنی روزانه یک ساعت و نیم به مطالعه کتاب می پردازد و در این میان باز ما می پرسیم چرا ژاپن پیشرفت کرد و ما نکردیم! اقای اکبری تاکید می کند: متاسفانه ما حاضر نیستیم برای غذای روحمان هزینه ای پرداخت کنیم چون فکر می کنیم بازدهی چندانی برایمان ندارد اما برای خرید خوراکی و اقلامی که در لحظه نیاز ما را مرتفع می کند از صرف هزینه فروگذار نمی کنیم و به همین دلیل است که جمعیت نمایشگاه انار چند برابر تعداد افرادی است که برای خرید کتاب آن هم در مدل کتب دانشگاهی راه نمایشگاه این روزهای مصلی را در پیش گرفته اند!

جای خالی کتاب در سبد مصرفی خانوار

همه این مشاهده ها شاید در ابتدا مسئله ای طنز به نظر بیایند اما در نهایت خبر از تراژدی مرسوم سالهای دراز زندگی ما ایرانی ها دارد، اینکه یاد گرفته ایم کتاب ارزشی برای صرف هزینه ندارد و به جای خرید آن می توانیم خوراکی یا دیگر اقلام مصرفی زندگی روزمره مان را خریداری کنیم تا با آن بتوانیم بیشتر در میان دور و بری هایمان خود نمایی کنیم. زمانی که علم و دانسته هایمان را عاملی برای برتری نمی دانیم و کتاب را تنها برای حضور در چند ردیف کتابخانه ضروری می دانیم!

نهادهایی که باید چاره اندیشی کنند

شاید اینکه رسانه ها باید بیشتر به اهمیت کتاب بپردازند، مسئله ای باشد که کلیشه وار شده است اما در هر حال رسانه ها و به خصوص رسانه ملی با تاکید بیشتر بر کتاب و نمایشگاه های کتاب می توانند تاثیر چشمگیری در این رکود تاسف بار ایرانیها در سرانه مطالعه کتاب داشته باشد تا در آینده ای نه چندان دور دیگر از رکورد داران کمترین میزان مطالعه در دنیا نباشیم.


یار بی زبان و پرکلام

قیمت غذای روح هم متورم شده

به بهانه نمایشگاه بین المللی کتاب