تبیان، دستیار زندگی
پرداخت وام 3 یا 5 میلیون تومانی ازدواج به جوانان دراین شرایط سخت اقتصادی هرچند نمی تواند تامین کننده نیازهای اصلی زندگی امروزی یک زوج جوان شود اما بهتر از هیچی است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با 3 تومان ازدواج کنید!


پرداخت وام 3 یا 5 میلیون تومانی ازدواج به جوانان دراین شرایط سخت اقتصادی هرچند نمی تواند تامین کننده نیازهای اصلی زندگی امروزی یک زوج جوان شود اما بهتر از هیچی است.

ازدواج

بانک ها چون امروزه مسیر تجارت و سودآوری را در پیش گرفته و به نوعی از رسالت کاری خود که همانا ارایه خدمات به مردم است فاصله گرفته اند راغب نیستند تا وام های کوچک بخصوص وام ازدواج که با نرخ کارمزدی سود 4 درصدی پرداخت می شود را به متقاضیان واجدالشرایط بپردازند.چراکه پرداخت چنین وامهایی برای بانک ها اکنون سود آنچنانی نداشته و هر بار که دولت یا مجلس(شورای پول و اعتبار) آنها را مکلف به پرداخت وام ازدواج می کند بانک ها با بهانه هایی چون کمبود منابع (سپرده های قرض الحسنه ) و یا داشتن معوقات بالا نسبت به این موضوع طفره می روند. سالها وام ازدواج از سوی بانک ها به سختی و با رقم های اندک به زوج های جوان پرداخت می شد اما در اردیبهشت ماه سال گذشته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه تسهیلات قرض الحسنه صرفا باید در امور قرض الحسنه هزینه شود رسما اعلام کرد که وام ازدواج 5 میلیون تومان است و بانک ها باید در پرداخت این رقم به متقاضیان واجد شرایط همراهی لازم را به جاآورند. طولی نکشید که موانع و مشکلات عدیده برسر راه متقاضیان دریافت وام ازدواج ایجاد شد و بانک ها پس از یک سال و اندی رسما از پرداخت وام ازدواج 5 میلیون تومانی به زوج های جوان امتناع کردند. سرپیچی از قانونی که براساس مصوبه شورای پول و اعتبارسال 91 که بانک‌ها موظف شده بودند وام 5 میلیونی ازدواج را به متقاضیان واجد شرایط بپردازند اکنون وارد فاز جدیدی شده است و بانک ها به بهانه محدود شدن منابع قرض الحسنه به شعب خود ابلاغ کرده اند که فقط وام 3 میلیونی پرداخت نمایند.

تا به حال گزارشی واقعی مبنی بر فروش اموال بانک ها به ما گزارش نشده است و این به معنای خودمختاری بانک هاست، آن وقت جوانان انتظار دارند وام با سود 4 درصدی در قالب وام ازدواج دریافت کنند

این درحالی است که سال 91 شورای پول و اعتبار مصوبه ای داشت که طبق آن زوج های جوان متقاضی وام ازدواج در صورت داشتن شرایط می توانند تسهیلات قرض الحسنه 5 میلیون تومانی از شعب بانک‌ها دریافت کنند.این مصوبه در قالب بخشنامه ای البته به شعب بانک‌ها هم ابلاغ و با قید یک تبصره تاکید شد که شعب در صورت دارا بودن منابع می توانند این تسهیلات را به متقاضیان واجد شرایط وام ازدواج پرداخت کنند.البته مصوبه شورای پول واعتبار نیز شسته ورفته نبود و پرداخت این وام را منوط به شرایط و تبصره کرد تا بانک ها نیز منفذی برای شانه خالی کردن از این قانون را داشته باشند. این شورا شرایط افزایش وام ازدواج به 5 میلیون تومان را به شرح زیر مصوب کرده بود:

الف: افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، برای دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهارآزادی می باشد.

ب: افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، برای پسرانی که قبل از 25 سالگی ازدواج می کنند.

ج: افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب،هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر می باشند.

د: افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه های علمیه و در جال تحصیل می باشند.

با وجود این مصوبه تعدادی از بانک‌ها به صورت کلی پرداخت این تسهیلات را از دستور کار خارج کرده اند.بیشتر بانک‌ها با ابلاغ بخشنامه ای به شعب خود تاکید کرده که پرداخت وام ازدواج 5 میلیون تومانی از 30 شهریور 93 متوقف شود و فقط تسهیلات 3 میلیون تومانی در قالب وام ازدواج پرداخت کنند.اما پرداخت وام ازدواج حکایت از آن دارد که هم اکنون پرداخت این گونه وام طبق روال در حال انجام است ولی شعب به مردم تاکید می کنند که فقط وام سه میلیون تومانی پرداخت می دهند.

این اما واگرها در پرداخت 5 میلیون تومان وام ازدواج به جوانانی که می خواهد وارد مرحله جدیدی اززندگی شود برای برخی بانکها بی اهمیت و خیلی قابل درک نیست. چرا که آنها بدنبال سری مشتریان و یا سرمایه دارانی هستند که سودهای میلیاردی کسب کنند در چنین شرایطی بیشتربانک ها با پرداخت وامهای کلان حتی به قیمت این که منابع آنها به معوقه تبدیل شود بدون فوت وقت و با آغوشی باز پرداخت می کنند. عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این که چرا بانک ها درپرداخت وام ازدواج جوانان را همراهی نمی کنند به " تبیان" گفت: سیستم بانکی کشوراکنون بشدت بیمار است در مسیر بنگاه داری گام برمی دارد و هیچ وقت حاضرنیست وظایف و تکالیف خود را در قبال پرداخت تسهیلات خرد چون وام ازدواج و یا هزینه بیمارستان و...پرداخت کنند بلکه بدنبال سودآوری های کلان است.

افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل می باشند

عزت الله یوسفی ملا با بیان این که چنانچه اکنون فردی درخواست وام میلیاردی کند با استقبال گرم بانکی ها مواجه خواهد شدگفت: متاسفانه بانک ها از پرداخت وام های خرد متنفرند و چنانچه بخواهند وام 2 یا سه میلیون تومانی را به یک نیازمند واقعی پرداخت کنند چنان موضوع را پیچیده کرده و متقاضی را با موانع مواجه می کنند که او عطای دریافت وام را به لقایش ببخشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا بانک ها در اجرای مصوبات و مقررات کوتاهی کرده و یا بعضا قانون را زیر پا می گذارندتصریح کرد: درحقیقت اقدام نمایندگان مجلس و مصوبات قانونی تاکنون نتوانسته است بانک ها را مجاب به اجرای قوانین و مقررات کند چرا که تهدیدات و مصوباتی فراوانی تا به حال درخصوص فعالیت سالم بانک ها ایجاد شده اما متاسفانه نتیجه خاصی که منجر به رضایت مردم شود رخ نداده است.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به ملزم شدن بانکها به فروش اموال اضافی و تاکید رئیس جمهور، وزیر اقتصاد به اجرای این امر گفت: تا به حال گزارشی واقعی مبنی بر فروش اموال بانک ها به ما گزارش نشده است و این به معنای خودمختاری بانک هاست، آن وقت جوانان انتظار دارند وام با سود 4 درصدی در قالب وام ازدواج دریافت کنند.

وی اضافه کرد شورای پول اعتبار باید بانک ها را ملزم به پرداخت وام های خرد کند و در راستای پرداخت وام ازدواج از سوی بانکها به متقاضیان بررسی و تجدید نظر کنند ویا این که خود دولت برای حل این موضوع چاره اندیشی نماید.

با توجه به بی میلی بانک ها از پرداخت تسهیلات ازدواج و تنفر آنها از دادن وام خرد شاهد اعمال سیاست های دوگانه در سطح کلان هستیم. از یک طرف دولت برای افزایش جمعیت کوشش می کند و قصد دارد آمار ازدواج را افزایش دهد و از طرف دیگر بانک ها مبلغ وام ازدواج را کاهش می دهند و انتظار دارند جوانان با 3 میلیون تومان ازدواج کنند. امیدواریم این دوگانگی زودتر از بین برود تا جوانان تکلیف خود را بدانند.

اسدالله خسروی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

آیا بانک‌ها ورشکسته‌اند؟

بانکهای مرکزی دیگر چگونه اند؟

درباره تحریم بانکِ بانک ها