تبیان، دستیار زندگی
«درباره الی...» فیلمی متوسط و پرمدعا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«درباره الی...» فیلمی متوسط و پرمدعا

نمایی از فیلم درباره الیمسعود فراستی

«مسعود فراستی» علی‌رغم صحه‌گذاشتن بر ویژگی‌هایی چون صحنه غرق شدن بچه و ایده محوری فیلم «درباره الی...» آن را فیلمی متوسط و پرمدعا دانست.

«مسعود فراستی» در گفت‌وگو با فارس در مورد فیلم «درباره الی...» ساخته اصغر فرهادی،گفت: «درباره الی...» فیلم خوبی نیست، فیلم متوسطی است و پرمدعا كه در آن صحنه كنار دریا و غرق شدن پسر بچه و دوربین روی دست خوب از آب درآمده است. لوكیشن خانه كنار دریا درست انتخاب شده و اصل ایده تبدیل خوشگذرانی به یك فاجعه، خوب است اما نه یك راست و نه خوب اجرا شده و نصفه و نیمه است. فیلمساز ما نمی‌تواند تا ته برود، بحران را به اوج نمی‌رساند و فاجعه نمی‌آفریند؛ تا نزدیكی‌هایش می‌رود اما باز می‌ماند، دعواهای زن و شوهری‌اش لق است، به بحران نمی‌رسد، این مشكل و نگاه در «چهارشنبه‌سوری» هم بود.

وی در ادامه افزود: این با ادا حل نمی‌شود و با فرم، با زندگی كردن شاید. آدم‌های فیلم بین تیپ و شخصیت معلق‌اند و به هیچ كدام‌شان خوب رسیده نشده تا به شخصیت تبدیل شوند مگر یك نفر (سپیده). فیلم «درباره الی...»تعلیق ندارد، دلهره و شوك دارد، تعلیق متعلق به جهان مدرن و استادش «هیچكاك» است. در تعلیق، تماشاگر همه چیز را می‌داند اما چگونگی، ‌مسأله‌اش است و نه خبر، دریا كه می‌بایستی مدام اضطراب‌آور باشد، دكوراتیو است، بچه‌ها هم دكورند، دقت كنید به غرق شدن «آرش» و نجات یافتن‌اش كه به سرعت ول می‌شود. گویی بچه‌ها فقط برای این صحنه‌اند، غرق شدن یا نشدن «الی» نیز جدی نیست، چرا كه «الی» شناسانده نمی‌شود، بادبادك‌بازی‌اش نیز دكوراتیو است و فرم بازی رفتن یا نرفتن‌اش نیز.

فراستی در ادامه افزود: آدم‌های «الی» مدرن نیستند و بین مدرنیزم و سنت اسیرند و منفعل. برخوردشان را با مسأله نامزد «الی» را بیاد بیاورید كه سنتی است نه مدرن؛ و این آدم‌ها بدجوری سطحی‌اند و خاله زنك و قركمری. نه تنهایند، نه در «اسارت تقدیر» و نه... آنها خرده بورژوازی‌های نیمه مرفه علاف‌اند.

فراستی در پایان گفت: «درباره الی...» حرف بزرگ‌تر از دهانش می‌زند كه نه فرمش و نه جهان‌بینی فیلمسازش هنوز اجازه به زدنش را نمی‌دهد، همین‌طوری كسی «آنتونیونی»، كه هیچ، «كیشلوفسكی» هم نمی‌شود كه فیلمساز درجه یكی نیست. این تاریخ می‌خواهد و جغرافیا و...

تنظیم برای تبیان: مسعود عجمی