تبیان، دستیار زندگی
گمانه های زیادی درباره دیدارهای احمدی نژاد با خاتمی و حسن خمینی و حضور او در انتخابات مجلس در رسانه ها مطرح می شود، یکی از معاونان گذشته او به این گمانه ها پاسخ داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا احمدی‌نژاد کاندیدای مجلس می‌شود؟


میر تاج الدینی معاون پارلمانی دولت دهم مصاحبه ای مشروح با خبرگزاری تسنیم داشته است که در بخشی از آن پیرامون شایعه های حضور احمدی نژاد در انتخابات مجلس و همچنین اخبارهای اخیر پیرامون ماجرای دیدارهای احمدی نژاد با کسانی چون سید حسین خمینی و محمد خاتمی اظهاراتی داشته که این قسمت از این گفتگو ر ا با هم مرور می کنیم:

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس، آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس چه کار می‌کنند؟ در جریان برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس هستید؟

من اطلاعی از برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس ندارم. البته قطعا خودش در انتخابات مجلس کاندیدا نمی‌شود.

احمدی نژاد در مجلس

  البته آقای احمدی‌نژاد دیدارهای مختلفی را با احزاب و شخصیت‌های سیاسی داشته‌اند؟

آقای احمدی‌نژاد در دیدارهایی که با مجموعه‌های مختلف داشتند و در اظهارنظرهایی که دارند، می‌گویند به خاطر انتخابات نیست، بلکه ما می‌خواهیم ارتباطات خود را حفظ کنیم

با اجازه شما بحثی را هم در رابطه با شما و آقای احمدی‌نژاد داشته باشیم. شما هنوز با آقای احمدی‌نژاد ارتباط دارید؟

ما بالاخره معاون آقای احمدی‌نژاد بودیم و در دولت ایشان بودیم. من روحیه‌ام این است که با دوستانی که ارتباط دارم سعی می‌کنم ارتباطم را حفظ کنم و قطع ارتباط نمی‌کنم؛ بله! ارتباطمان را با آقای احمدی‌نژاد هم داریم.

اخیرا آقای احمدی نژاد دیداری را با آقای سیدحسن خمینی داشتند، در جریان آن دیدار بودید؟ در آن دیدار آقای احمدی نژاد خواستار دیدار با آقای خاتمی شدند؟ در این دیدار البته آقای احمدی‌نژاد هدایای دوران ریاست جمهوری را به موزه آستان امام خمینی (ره) اهدا کردند.

خبر دیدار با جناب آقای سید حسن خمینی را شنیدم. آقای احمدی‌نژاد برای زیارت حرم امام (ره) رفته بودند و آنجا هم ملاقات داشتند و البته ایشان در زمان دولت هم ملاقات داشتند و الان هم این ملاقات را داشتند که خودشان تعریف می‌کردند.

من از محتوای همه صحبت‌ها هم خبر ندارم ولی آن مقدار که خودشان اظهار می‌کردند که در مورد مسائل کلان انقلاب صحبت کرده بودند اما درخواست دیدار با آقای خاتمی یا دیدار با ایشان را تکذیب کردند. من از نزدیکانش هم پرسیدم گفتند که خود آقای دکتر گفته است که چنین درخواستی نکردیم و چنین برنامه‌ای هم نداریم.

برسیم به سکوت آقای احمدی‌نژاد. شما که از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد هستید، چه تعریفی از سکوت آقای احمدی‌نژاد دارید؟ البته فقط در برهه‌ای درخواست مناظره با رئیس جمهور را داشته‌اند.

آقای احمدی‌نژاد می‌گفت که دولت روی کار آمده و باید کارها را انجام بدهد و بر امورات کشور مسلط شود، بنابراین اگر ایشان ورود پیدا کند و در هر موضوعی بحث کند یک فضای سنگینی پیش می‌آید، لذا آقای احمدی‌نژاد ترجیح دادند که وارد منازعات و بحث‌ها با دولت نشوند.

من از محتوای همه صحبت‌ها هم خبر ندارم ولی آن مقدار که خودشان اظهار می‌کردند که در مورد مسائل کلان انقلاب صحبت کرده بودند اما درخواست دیدار با آقای خاتمی یا دیدار با ایشان را تکذیب کردند. من از نزدیکانش هم پرسیدم گفتند که خود آقای دکتر گفته است که چنین درخواستی نکردیم و چنین برنامه‌ای هم نداریم

اما مرحله دیگری که همه خدمات دولت قبل زیر سئوال رفت، آقای احمدی‌نژاد آنجا اظهار کرد این بی‌انصافی است که همه چیز را صفر کنید و من حاضرم دفاع و مناظره کنم و در مقام مناظره از عملکرد دولت قبلی دفاع کنم. من احساس می‌کنم فعلا همین رویکرد را دارند اما ارتباطاتشان با مردم، گروه‌های مختلف در دفترشان و رفت‌و‌آمدها همیشه هست.

آقای میرتاج‌الدینی یک بار گفته بودید احمدی‌نژاد پدیده‌ای است که هیچگاه فراموش نمی‌شود. این حرف شما بر چه مبانی بود؟

ببینید آقای احمدی‌نژاد ویژگی‌هایی دارد که مردم این ویژگی‌ها را می‌پسندیدند، از جمله مردمی و خاکی بودن است که این‌ها در دل مردم جا گرفته است و فراموش نمی‌شود. هیچگاه پیش نیامده که من به طور جامع درباره شخصیت آقای احمدی‌نژاد صحبت کنم ولی گاهی دفاعیاتی از من نسبت به آقای احمدی نژاد و دولت دهم پخش می‌شود که آن هم یک گوشه‌ای از حرف‌هاست.

البته به این معنی نیست که من آقای احمدی نژاد را عاری از خطا می‌دانم و اینکه آقای احمدی‌نژاد و دولت دهم هیچ اشکالی نداشت. الان هم مواردی به نظرم بیاید که اشکال دارد به خودش مستقیم می‌گویم، صحبت می‌کنیم و البته آن موقع هم می‌گفتم. اینکه الان گاهی مسائلی را می‌گویم و دفاع می‌کنم به این دلیل است که عده‌ای رویکرد غلطی را پیش گرفته‌اند، همه خدماتش را نادیده بگیرند و کم‌کم همه خوبی‌هایش را از بین ببرند و همه اشکالات را برجسته کنند.

مخصوصا در خصوص آقای احمدی‌نژاد سعی دارند چنین کاری را انجام دهند که این یک جریان سیاسی از طرف گروه‌های سیاسی مخصوصاً جریان اصلاح‌طلب است که نگذارند کارهای خوب و بزرگی که انجام داده بماند و می‌خواهند اشکالات‌ دولت قبل را بزرگ کنند. قطعا وقتی دولتی 8 سال کار کرده است و وقتی دولت جدید روی کار می‌آید تمام اسناد و مدارک و امکانات را در اختیار دارد و می‌تواند اشکالاتش را استخراج کند.

مگر می‌شود کسی 4 سال کار کند و ایرادی نداشته باشد؟! در مثل گفته‌اند فقط املاء نانوشته غلط ندارد. این انصاف نیست که ما بیاییم فقط غلط‌ها را برجسته کنیم و آن کارهای خوبی که انجام شده را نادیده بگیریم. البته مقام معظم رهبری هم به دولت تذکر دادند و گفتند همه عملکردهای گذشته را نفی نکنید، در گذشته خیلی خدمت شده بود.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی

بعد از دولت آقای روحانی دولت دیگری بیاید و همه عملکردهای این دولت را صفر کند که درست نیست. ضرر این را در جامعه می‌بیند و یک اجماع مرکب می‌شود که ما کلا آنها را نفی کنیم و آنها هم این‌ها را نفی کنند، باعث می‌شود عده‌ای از مردم می‌نشینند و می‌گویند شما که یکدیگر را نفی می‌کنید، یعنی هیچ کاری برای مردم نکردید.

در این مقام انصاف خوب است. آقای احمدی‌نژاد کارهایی انجام داده که ماندگار است، روی این حساب مردم فراموش نمی‌کنند. البته اشکالاتی هم در جای خودش داشت ولی آقای احمدی‌نژاد ویژگی‌هایی داشت که مردم دوستش داشتند و آن  ارتباط مستقیم با مردم، خاکی بودن، صمیمی بودن بود و در یک کلام می‌توان گفت آقای احمدی‌نژاد مردمی بود.

همچنین کارهای اقتصادی بزرگی انجام دادند، مثل هدفمندسازی یارانه‌ها. بالاخره فاز اولش را آقای احمدی‌نژاد به دست گرفت، یارانه نقدی به مردم داد، در حالی که هیچ کس باور نمی‌کرد که این کار انجام شود. من در رابطه با هدفمندی خیلی خاطرات و حرف‌های کارشناسی دارم، زیرا از اول تا آخرش بودم. از اولی که مجلس آمد در مجلس بودم و سپس که تصویب شد به دولت  آمدم و آنجا هم در ستاد هدفمندی یارانه‌ها بودم.

این مسئله را در خاطراتم هم نوشته‌ام. زمانی که در مجلس بودم خاطراتم را روزانه می‌نوشتم اما وقتی به دولت آمدم هفته‌ای بود و بیش از 10 جلد شده است.

یادم می‌آید وقتی در هیئت ‌رئیسه مجلس بودیم آقای احمدی‌نژاد بحث هدفمندی را که شروع کرده بود، یکی از روسا در جلسه‌ آمد و گفت آقای احمدی‌نژاد چیز عجیبی می‌گوید و می‌خواهد هدفمندی را اجرا کند و پول نقد به مردم بدهد؛ یعنی با استبعاد این موضوع در جلسه اول مطرح شد.

اما بعدها بالاخره طولانی شد و مجلس تصویب کرد و این‌ها هم اجرا کردند. الان چند سال است که یارانه نقدی می‌دهند که البته ممکن است معایبی هم داشته باشد ولی احمدی‌نژاد این کار بزرگ را انجام داد؛ یعنی فردی در دورترین نقطه و در روستاهای مرزی کشور هم ماهانه یارانه نقدی به حسابش می‌رسد. اولین اثرش این است که او احساس می‌کند که متعلق به این وطن است و فراموش نشده است.

آقای احمدی‌نژاد در دیدارهایی که با مجموعه‌های مختلف داشتند و در اظهارنظرهایی که دارند، می‌گویند به خاطر انتخابات نیست، بلکه ما می‌خواهیم ارتباطات خود را حفظ کنیم

ایران درآمد نفتی دارد که با آن جاده می‌کشند و بیمارستان درست می‌کنند؛ البته این‌ها کارهای عمومی است و مبلغ کمی از این منابع هم هر ماه به حساب چنین فردی می‌رود و او احساس می‌کند که عضو این مملکت است. حتی بعضی از پولدارها که انصراف ندادند و این را گرفتند، می‌گویند که این مال ماست؛ احساس کردند مال خودشان است، او هم متعلق به این مملکت است و ما هم فراموش نشده‌ است. البته اگر این بحث کارشناسی شود، خود من معتقد هستم که نباید دهک‌های بالا یارانه بگیرند ولی در اینجا می‌خواهم جنبه روانی و اجتماعی مسئله را بگویم.

این کار را چه کسی انجام داد؟ آقای احمدی‌نژاد؛ آن هم با چه مشکلات، موانع و سختی‌هایی. یک سال و نیم طول کشید تا این به مرحله تصویب برسد و به جایی برسد که اجرا شود. آخرین مرحله‌ای که برای اجرا در بودجه 89 رفته بود من معاون پارلمانی دولت بودم و مجلس آن چیزی را که دولت می‌خواست تصویب نکرد.

آقای احمدی‌نژاد دید آنچه را که مجلس تصویب کرده، نمی‌تواند اجرا کند؛ یعنی عملی نبود. بنابراین حتی به جلسه غیر علنی مجلس هم رفتیم. آقای احمدی‌نژاد حدود یک ساعت و نیم در جلسه غیر علنی توضیح داد و احتمال زیاد دادیم که نظر دولت بعد از آن توضیحات حتما تصویب می‌شود. آقای عزیزی برنامه را طوری تنظیم کرد که یک فاصله‌ای افتاد تا دوباره با نماینده‌ها رایزنی شود. در این فاصله قضیه برعکس شد؛ یعنی دوباره جلسه وقتی علنی شد و اجازه دادند که نمایندگان مخالف صحبت کنند و بالاخره آنچه که آقای احمدی‌نژاد می‌خواست تصویب نشد.

بخش سیاست تبیان


منبع: تسنیم (با تلخیص)