تبیان، دستیار زندگی
یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی، مصرف غذاهای مانده و نیز خوردن ته دیگ را از جمله عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ته‌دیگ خورها بخوانند


یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی، مصرف غذاهای مانده و نیز خوردن ته دیگ را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

ته دیگ

دکتر مظفر ازنب با اشاره به روند رو به رشد سرطان از جمله شیوع سرطان معده اظهار کرد: این نوع سرطان به دو دسته تقسیم می‌شود. در نوعی از این سرطان ابتدای معده درگیر شده که به آن سرطان proximal معده گفته می‌شود و در نوع دیگر قسمت‌های انتهایی معده درگیر شده که به آن Distal گفته می‌شود.

ازنب، سرطان proximal معده را بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر دانست و اظهار کرد: خوشبختانه این نوع سرطان شیوع کمتری در افراد دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سیگار را یکی از عوامل زمینه ساز مهم در ارتباط با این نوع سرطان معده دانست.

ازنب همچنین مصرف غذاهای نیترات‌دار، غذاهای مانده و ته دیگ را نیز از جمله عوامل زمینه‌ساز در بروز سرطان معده نوع Distal عنوان کرد.

ازنب عدم استعمال سیگار، نخوردن غذاهای ته مانده و نیترات‌دار و نیز عدم مصرف

ته دیگ غذا و پرهیز از استرس را از راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده عنوان کرد

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد در صورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند. وجود این نوع عفونت در معده علامت مشخصی نداشته و امکان دارد افراد در پی مراجعه به پزشک به علل مختلفی از جمله سوزش یا ورم معده با انجام آزمایش به وجود این نوع عفونت در معده خود پی برند. بنابراین توصیه می‌شود افراد در صورت امکان هر چند وقت یکبار چکاپی را در این زمینه انجام دهند.

ازنب عدم استعمال سیگار، نخوردن غذاهای ته مانده و نیترات‌دار و نیز عدم مصرف ته دیگ غذا و پرهیز از استرس را از راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده عنوان کرد. پرهیز از استرس حتی می‌تواند در روند درمان سرطان معده نیز موثر باشد.

ازنب با بیان اینکه شانس درمان سرطان معده در مراحل پیشرفته بسیار کم است، اظهار کرد: به همین علت توصیه می‌شود افراد به علائمی از جمله کاهش وزن بدون دلیل و نیز ناراحتی‌های معده خود توجه کرده و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

مرکبات

آیا مرکبات خاصیت سم‌زدایی دارند؟

وقتی که ما خوراکی‌های حاوی «نیترات» مصرف می‌کنیم، این نیترات در بدن به «نیتریت» و درنهایت هم به «نیتروزامین» تبدیل می‌شود. نیتروزامین، عاملی مهم در ابتلا به سرطان مری و معده محسوب می‌شود.

گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس و محصولات حاوی مواد نگهدارنده، نیترات بیشتری دارند. نتیجه مطالعه‌هایی که در برخی از نواحی کشور چین انجام شده، نشان می‌دهد خاک بعضی از این نواحی حاوی نیترات بیشتری است و حتی ماکیانی که در این قسمت‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر دچار سرطان حنجره و مری می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، سرطان معده جزو شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش در میان ایرانیان است. یکی از دلایل ابتلا به این نوع سرطان و سرطان مری در میان افراد مسن‌تر، استفاده از گوشت‌های قرمز و سفید نمک‌سود شده است و یکی از دلیل‌های امروزی ابتلا به سرطان معده، مصرف مواد غذایی حاوی نیترات است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای خنثی کردن اثر نیترات در بدن، تا می‌توانید در طول روز یا همراه فست‌فودها و غذاهای حاوی سوسیس و کالباس، سبزی‌های تازه یا آب مرکبات مصرف کنید. مرکبات مختلف حاوی ویتامین‌ C فراوانی هستند و همراه کردن آب آن ها با مواد غذایی خاصی که امکان وجود نیترات در آن ها وجود دارد، می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده موثر باشد. از دیگر منابع دریافت ویتامین C می‌توان به انواع فلفل‌دلمه‌ای، کیوی و پیاز هم اشاره کرد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

هفته نامه سلامت - دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق‌تخصص گوارش و کبد

مطالب مرتبط

غذای شور خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد

نان و ته دیگ سوخته نخورید

رابطه ته‌دیگ با سرطان مری و معده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.