تبیان، دستیار زندگی

گرانش زمین - بخش علمی- جلسه سوم

هدف از این درس آشنایی با نظریه نیروی گرانش زمین است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانش زمین - بخش علمی- جلسه سوم

هدف:

آشنایی با نظریه گرانش نیوتن

 

 

مقدمه:

نام نیوتن را بارها و بارها شنیده اید. اما چقدر درباره او و نظریات علمی اش می دانید. در این طرح درس قصد داریم به معرفی اجمالی وی و برخی از یافته های علمی اش بپردازیم.

گفتنی است با وجود خدمات علمی فراوان نیوتن، اما دانشمندان به برخی از نظریات وی انتقادات و ایراداتی نیز وارد کرده اند که تا دانستن آنها به پژوهش ما کمک شایانی خواهد کرد.

 

اما نیوتن که بود؟

اسحاق نیوتن در نیمه شب عید سال نو 1642 به دنیا آمد. او کودکی زودرس و به قدری نحیف بود که پزشکان به زنده‌ ماندنش امید چندانی نداشتند. پدر وی که کشاورزی مرفه بود سه ماه پیش از تولد او درگذشت و هانا مادرش مجبور بود این کودک رنجور را به تنهایی بزرگ کند.

تن ضعیف و رنجور نیوتن در دوران نوجوانی نیز مشکلات فراوانی را برای او ایجاد می کرد. به طوریکه حتی از شرکت در بسیاری از بازی هایی که همسالانش بدان ها مشغول بودند نیز محروم می ماند. با این وجود در چهارده سالگی بود که با یکی از دانش آموزان قلدر و بی ادب مدرسه گلاویز شد و در عین ناباوری توانست بینی او را بشکند. این اتفاق او را به یک قهرمان تبدیل کرد و باعث تشویق و تحسین دیگر بچه‌ها و دلگرمی و اعتماد به نفس او شد!

 

اسحاق جوان در سال 1661، در هجده سالگی وارد دانشگاه کمبریج شد اما مادر او نمی‌توانست مخارج دانشگاه را بپردازد از این رو وی به گروه «سابسایزرها» پیوست. گفتنی است سابسایزرها دانشجوهایی بودند که به جای پرداخت شهریه، اتاق‌ها را نظافت می‌کردند یا در سالن غذاخوری به عنوان پیشخدمت کار می کردند.

در روزی ایام تحصیل در دانشگاه اسحاق نیوتن به همراه دوستش، جان ویکنز به سیرکی که به تازگی در کمبریج دایر شده بود رفتند. در این سیرک او به طور تصادفی متوجه چیزی شد که به طرز خیره کنندهءای می‌درخشید. آن چیز حیرت‌آور چیزی نبود جز یک منشور.

نیوتن جوان متوجه شد که با استفاده از آن منشور می‌تواندکارهای مفیدی انجام دهد. از این رو فوراً منشوری را خریداری کرد و با آن به انجام آزمایشات مختلف پرداخت و به نتایج قابل توجهی نیز دست پیدا کرد. برای مثال طی همین آزمایشات بود که او کشف کرد «تصاویری که ما از اجسام می‌بینیم، بازتاب نور از سطح آن اجسام است».

 

باید گفت نیوتن انسانی بسیار کنجکاو بود که از کنار آنچه که در پیرامونش در حال رخ دادن بود به سادگی عبور نمی کرد. هم چنین او به جهان خلقت نیز توجه بسیاری داشت. برای مثال یکی از دغدغه های ذهنی نیوتن این بود که چگونه سیارات بر مدار خود پیرامون خورشید قرار می‌گیرند، بی آنکه نیرویی دست اندرکار باشد و یا اینکه چرا سیارات به روی خورشید سقوط نمی‌کنند ؟

از آنجایی که می گویند: «جوینده یابنده است» در همین ایام بود که افتادن سیبی از روی یکی از درختان حیاط خانه مادری اش گویی پاسخی بود به این ابهامات و همین رویداد معروف منشأ بسیاری از تحقیقات و یافته های او نیز واقع شد. هم چنین اتفاق دیگری که به تحقیقات نیوتن بسیار کمک کرد، یادآوری خاطره ای از بازی بچه ها در دوران مدرسه بود که در آن باید سطل آبی را در هوا می‌چرخاندند.

 

طبق قواعد این بازی برنده کسی بود که سطل را بدون اینکه آب از آن بریزد در هوا بچرخاند. این اتفاق نیز باعث شد نیوتن به جواب بسیاری از پرسش های خود برسد.گفتنی است این پدیده نیازمند سرعت جانبی که همان نیروی مرکز گرا نام دارد، است و او توانست پس از چندین آزمایش آنرا کشف کند و به واقع همین رویداد عاملی بود تا نیوتن دلیل چرخش سیارات به دور خورشید، بدون آنکه در خورشید سقوط کنند را دریابد.

 

سرانجام نیوتن پس از طی کردن زندگی ای پرفراز و نشیب و پر ثمر، در 20 مارس 1727 و در84 سالگی در لندن درگذشت و با عزت و شرف بسیار در به خاک سپرده شد. شایان ذکر است برای قدردانی از این دانشمند بزرگ واحد نیرو را نیوتن نامیده‌اند.

 

گام1:

جهت آشنایی با نظریه گرانش نیوتن و انتقادات وارد به تعریف وی از این نیرو به منابع زیر مراجعه کنید.

هندسه و گرانش

ایستایی جهان

 

گام2:

نکات و نتایج حاصل از مطالعات خود را یادداشت نمایید.

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه اول

نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه دوم

نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه سوم

نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه چهارم

نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه پنجم

نیروی گرانش - بخش علمی – جلسه ششم

 
نیروی گرانش - بخش قرآنی– جلسه اول
نیروی گرانش - بخش قرآنی– جلسه دوم

 بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: فرزانه روحانی