تبیان، دستیار زندگی
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از ابطال کارت معافیت و پایان خدمت ۶۲ فوتبالیست خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابطال کارت پایان خدمت 62 فوتبالیست


نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از ابطال کارت معافیت و پایان خدمت 62 فوتبالیست خبر داد.

رسایی

حجت الاسلام حمید رسایی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بررسی پرونده کارت‌های  پایان خدمت و معافیت ابطال شده بازیکنان فوتبال در این کمیسیون خبر داد.

رسایی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور مسئولان نیروهای مسلح، نظام وظیفه و فدارسیون فوتبال در کمیسیون اصل 90 برگزار شد، گفت: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده که بر اساس اقدامات صورت گرفته سازمان نظام وظیفه، از 118 بازیکنی که مدارک و مستندات آنها مورد بررسی قرار گرفته، کارت پایان خدمت و معافیت 52 بازیکن فوتبال باطل شده و 10 تن از آنها هم تاکنون مراجعه نکرده اند که نهایتا پایان خدمت یا معافیت این 62 بازیکن باطل شده و هفته آینده اسامی این افراد از سوی سازمان نظام وظیفه به طور رسمی به فدراسیون فوتبال اعلام می شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: پیش از این اسامی 18 بازیکن که کارت‌های معافیت آنان ابطال شده به فدراسیون فوتبال اعلام شد و سازمان لیگ اعلام کرد از ادامه حضور آنان در مسابقات جلوگیری کرده است و بعد از اعلام رسمی بقیه افراد، از آنجا که این بازیکنان سرباز محسوب می‌شوند حق حضور در تیم های فوتبال را ندارند و باید خود را جهت اعزام به سربازی به نظام وظیفه معرفی کنند.

رسایی همچنین گفت: قطعا تمامی این افراد شخصا علم و اطلاع داشته‌اند که شرایط معافیت یا پایان خدمت را ندارند بنابراین پذیرش این وضعیت از سوی آنها رفتار مجرمانه بوده که تعیین تکلیف نحوه برخورد با این جرم در حیطه اختیارات دستگاه قضایی است.

مسئول پرونده فساد در فوتبال گفت: از نظر کمیسیون این افراد بعد از اعزام به سربازی، نمی‌توانند در تیم‌های نظامی هم بازی کنند چون با این کار در واقع فرد متخلف یا مجرم به جای جریمه، تشویق می‌شود و این بر خلاف اصل عدالت است که صدها هزار جوان کشور زیر پرچم جمهوری اسلامی در شرایط متفاوت و بعضا در شرایط سخت به خدمت سربازی بپردازند ولی چند فوتبالیست علیرغم اینکه مسجل شده با استفاده از مدارک غیرواقعی موفق به اخذ کارت پایان خدمت یا معافی شده‌اند و در حقیقت از سربازی فرار کرده اند، دوره سربازی خود را در بهترین شرایط و با استفاده از منافع مادی و معنوی، به پایان برسانند.

فدارسیون فوتبال هم وظیفه دارد با توجه به ثبوت تخلف و ابطال کارت پایان خدمت و معافیت این 62 بازیکن، بدون فوت وقت به تخلفات عوامل اعم از بازیکنان، مربیان و مدیران عاملی که نقش داشته اند، رسیدگی کند و حکم انضباطی را در خصوص آنها صادر نماید

«اگر چنین اجازه ای به افراد متخلف داده شود، افکار عمومی آن را نمی‌پذیرد و طبیعی است که از این پس هم عده‌ای بگویند اول از راه غیرقانونی عمل می‌کنیم اگر هم لو رفتیم تازه وارد تیم‌های نظامی می‌شویم و آنجا خدمت سربازی را می‌گذرانیم. وظیفه نیروهای مسلح است که برای افزایش اعتماد عمومی بویژه اعتماد جوانانی که به سربازی رفته‌اند یا اکنون سربازند یا در آینده در این وضعیت قرار خواهند گرفت، تصمیم عادلانه‌ای بگیرد و با اعزام بازیکنانی که کارت‌های خدمت یا معافیت شان باطل شده به تیم های نظامی مخالفت کند و حتی به عنوان تنبیه با استفاده از اختیارات قانونی این افراد را به نقاط دور افتاده اعزام کنند.»

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه نیروهای مسلح در درجه اول تیم داری نیست که اکنون در این خصوص در قالب اجازه بازی به این متخلفین در تیم‌های نظامی، به فکر تقویت تیم‌های خودشان باشد بلکه وظیفه این نهادها این است که احساس رفتار عدالت طلبانه را در جوانان کشور بویژه آنها که در خدمت سربازی هستند، زنده کند و عدالت را قربانی مصلحت غلط نکند.

رسایی تاکید کرد: فدارسیون فوتبال هم وظیفه دارد با توجه به ثبوت تخلف و ابطال کارت پایان خدمت و معافیت این 62 بازیکن، بدون فوت وقت به تخلفات عوامل اعم از بازیکنان، مربیان و مدیران عاملی که نقش داشته اند، رسیدگی کند و حکم انضباطی را در خصوص آنها صادر نماید.

مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال گفت: محرومیت این 62 نفر از بازی فوتبال هرچند در ظاهر لطمه ای به فوتبال است ولی در حقیقت باعث اعتماد افکار عمومی به نیروهای مسلح، ارزش ماندن خدمت سربازی و مبارزه با فساد در فدراسیون فوتبال است بنابراین نه تنها ضربه به فوتبال نیست بلکه ضامن سلامت در این ورزش خواهد بود. افکار عمومی سئوال می کند چطور بازیکنی که دوپینگ می کند، دو سال از بازی فوتبال محروم می شود، ولی فردی که با جعل مدارک یا تصدیق نامه های غیر واقعی توانسته به موقعیت های مالی و اجتماعی رسیده، کمترین برخورد با وی شود. قاعدتا این افراد  اگر جریمه‌ای بیشتر از این نداشته باشند، مستحق کمتر از آن هم نیستند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: دستگاه‌های ذیربط در خصوص برخوردهای قانونی با کسانی که در صدور تصدیق نامه‌های غیرواقعی نقش داشته‌اند نیز گزارشی داده شد که حکایت از عزم نیروهای مسلح در برخورد با عوامل سازمانی این جرم داشت. وی تأکید کرد که رسیدگی به این بخش از پرونده فساد در فوتبال تا حصول نتیجه و بررسی موارد احتمالی دیگر در کمیسیون ادامه دارد.

بخش ورزشی تبیان


منبع:فارس