تبیان، دستیار زندگی
معرفی دو کتاب در زمینه ی علوم اجتماعی با عناوین: «فساد در رسانه ها» و کتاب «مدیریت منابع انسانی پیشرفته».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فسادهای موجود در رسانه ها

معرفی دو کتاب در زمینه ی علوم اجتماعی با عناوین: «فساد در رسانه ها» و کتاب «مدیریت منابع انسانی پیشرفته».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
فساد در رسانه ها»

کتاب «فساد در رسانه‌ها» نوشته ادوارد اچ. اسپنس، آندرو آلکساندرا، آرون کوئین و آن دان با ترجمه حبیب الله معظمی و مقدمه‌ای از مهدی محسنیان راد از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

این کتاب را که هم‌زمان با بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها منتشر شده است، می‌توان بازخوانی و رجعت به کارکردها و کنش‌های اولیه و اصیل رسانه دانست. یعنی همان هدف‌های تاسیسی رسانه که در توصیه های اخلاق فردی و اجتماعی نیز وجود دارند؛ مانند درستی خبر همچون درستی عمل انسان. بنابراین اخلاق نامه‌ای حرفه‌ای است که اهالی رسانه را به اصول و هدف کار خود توجه می‌دهد.

کتاب اثر چهار نویسنده با تخصص‌های علوم ارتباطات، حقوق، فلسفه و فلسفه اخلاق تا جامعه شناسی و روان شناسی است که با طرح جدیدترین مباحث حوزه اخلاق کاربردی به تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفه ای برای همه رسانه‌ها از جمله رسانه های جدید پرداخته‌اند.

از ویژگی‌های ممتاز کتاب، اتکا و استناد آن به انبوه موارد و رویدادهای واقعی است که برای روزنامه نگاران و دیگر آفرینشگران در رسانه‌های گوناگون از مکتوب تا شنیداری و دیداری، دامنه اخلاقی دارد. همه رویدادهای ذکر شده در کتاب واقعی و دارای زمینه بحث اخلاقی هستند؛ و جالب‌تر آنکه بیشتر این نمونه های عینی و واقعی مربوط به یک دهه اخیر و در کشورهای گوناگون است و بنابراین موضوع بحث برای خواننده پیگیر حوزه ارتباطات، ملموس می‌شود.

کتاب حاوی جدیدترین و آخرین مباحث مربوط به حوزه اخلاق کاربردی و تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفه ای برای رسانه‌هاست به طوری که شامل رسانه های جدید هم می‌شود.

کتاب «فساد در رسانه‌ها» در 9 بخش تدوین شده است. بخش اول با عنوان معرفی به موضوع لزومیت اخلاق در رسانه‌ها می‌پردازد و یک محیط اخلاقی پایدار را ترسیم می‌کند.

بخش دوم کتاب اخلاقیات اطلاعات به مثابه راهنمای رسانه‌ها است که در آن اخلاق نامه حرفه ای معرفی شده و به بیان رسانه های جدید و مسائل اخلاقی جدید می‌پردازد. در این بخش همچنین به موضوع عدالت نگاه ویژه‌ای شده و آن را به عنوان راهنمای رسانه‌ها قلمداد کرده‌اند.

بخش سوم کتاب کسب و کار رسانه و کسب و کار بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و هنجارهای موجود در فضای رسانه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بخش چهارم نیز حرفه‌ای گرایی در رفتار و هویت را بیان می‌کند و بخشی از اخلاقیاتی را که روزنامه نگاران در عرصه کار رسانه‌ای خود باید به آن پایبند باشند شمارد.

تعارض در نقش‌های رسانه سرفصل بخش پنجم این کتاب است که نقش‌های عام اولیه روزنامه نگاری، تبلیغات و روابط عمومی را معرفی می‌کند. بخش ششم فساد در رسانه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و بخش هفتم با عنوان دو جنبه دست کاری عکس؛ فسادهای موجود در رسانه‌های تصویری را تحلیل و بررسی می‌کند.

در بخش هشتم خواننده کتاب با ترویج، تدوین و تنظیم ضوابط اخلاقی در رسانه‌ها آشنا می‌شود و بخش پایانی کتاب برتری اخلاقی و الگوهای نقش در رسانه را تشریح می‌کند.

چاپ اول این کتاب با سرفصل کلی مطالعات انتقادی رسانه در 264 صفحه و با قیمت 12هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

مدیریت منابع انسانی پیشرفته

مدیریت منابع انسانی پیشرفته

کاوه فرهادی، نویسنده کتاب "مدیریت منابع انسانی پیشرفته" در گفتگویی با اشاره به نوع نگاه در تالیف این کتاب، گفت: این کتاب علاوه بر بیان مباحث جاری در زمینه مدیریت منابع انسانی به مسائل مرتبط مهم دیگری که به نسبت کمتر مورد توجه مولفان پیشکسوت قرار گرفته است می‌پردازد.

وی با بیان اینکه کتاب"مدیریت منابع انسانی پیشرفته" برگرفته از 800 منبع بسیار جامع و ارزشمند لاتین و فارسی است که برای دانشجویان همه مقاطع ارشد و دکتری، مسئولان مراکز مدیریتی و علاقه‌مندان، عرصه تحقیق و پژوهش مناسب کرده است، افزود:این کتاب توسط نشر علم در 792 صفحه منتشر شده است.

این نویسنده با بیان اینکه مقدمه 70 صفحه‌ای کتاب دربرگیرنده اطلاعاتی از 200 منبع علمی است، ادامه داد: در زمانیکه صاحب نظران بر این باورند تا با نگاهی میان رشته ای و بین رشته ای به جهان بنگرند،‌ پرداختن به حوزه مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رشته علمی بسته و با یک دیدگاه فلسفی واحد به نظر می‌رسد توان حل چالش های فرا روی این حوزه را به تنهایی نداشته باشد.

این عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه اظهارکرد: در این کتاب مباحثی مطرح شده که نه تنها از نگاه مدیریت منابع انسانی بلکه از منظر رشته های علمی و معرفت فلسفی پیوسته با آن همچون جامعه شناسی، انسان شناسی، روانشناسی و روانشناسی علوم اجتماعی و فلسفه نیز مورد بررسی قرار گرفته است و شاید یکی از دلایل افزایش حجم کتاب بیش از حد معمول و کثرت منابع آن همین مورد است.

وی در ادامه افزود: همچنین توجه به شاخه ها و نگاه های علوم مختلف و گام نهادن در حال و هوای حوزه های پیوسته با علوم اجتماعی و فلسفه های پشتیبان آن نیز برای حل مسائل پیش رو واجب به نظر می‌رسد.

فرهادی با تاکید براینکه از 7 فصل موجود در کتاب 2 فصل برای اولین بار به جنبه جهانی و 2 فصل برای اولین بار در ایران با عنوان زنان، کودکان، خانواده و مدیریت منابع انسانی اختصاص یافته است.


منابع:
روابط عمومی انتشارات سروش
جوان آنلاین