تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل خانه کتاب:ترویج کتابخوانی از محورهای ناموفق عملکرد رسانه ملی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب و رسانه ی ملی

مدیرعامل خانه کتاب:ترویج کتابخوانی از محورهای ناموفق عملکرد رسانه ملی است.

فرآوری:زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
نجفعلی میرزایی

نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در گفت‌وگویی درباره عملکرد رسانه ملی در حوزه کتاب در یک دهه گذشته گفت: بی‌تردید رسانه ملی به دلیل سرمایه‌گزاری شگرف نظام بر روی آن یکی از بزرگ‌ترین مولفه‌های تربیتی و فرهنگی جامعه ماست. قدرت انکارناپذیر این رسانه در شکل‌دهی به بخشی از باورها و شاخص‌های شناختی و شخصیتی نسل‌های مختلف به ویژه مخاطب کودک و نوجوان که هنوز قدرت انتخابگری آنها در خارج از این رسانه محدود است، قابل ملاحظه است.

وی با اشاره به آثار تربیتی این رسانه در جامعه افزود: اگر نگوییم نقش منفی داشته، اما نقش خنثی و بی‌تفاوت رسانه ملی در قبال کتاب و کتابخوانی را لزوماً باید از عوامل رکود کتاب در جامعه ایرانی نام برد.

میرزایی ادامه داد: اگر کتاب و ترویج کتابخوانی از اولویت‌های رسانه ملی بود و از جاذبه‌های هنری رسانه‌ای در این زمینه بهره برده می‌شد، بدون شک شمارگان کتاب کشور ما نباید در سطح بسیار نازل فعلی بود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به برنامه رسانه ملی در حوزه کتاب بیان کرد: تا جایی که من می‌دانم تاکنون صدا و سیمای ما با ناشران، پدیدآورندگان و دیگر عوامل فعال در چرخه‌های صنعت نشر و کتاب قراردادها و تفاهمنامه‌هایی را در راستای تحقق راهبردهای ترویج کتابخوانی در میان اقشار مختلف نداشته است.

اگر کتاب و ترویج کتابخوانی از اولویت‌های رسانه ملی بود و از جاذبه‌های هنری رسانه‌ای در این زمینه بهره برده می‌شد، بدون شک شمارگان کتاب کشور ما نباید در سطح بسیار نازل فعلی بود.

وی در ادامه گفت: تمام برنامه‌ها و نیز گروه‌های تولیدی و شبکه‌های رسانه ملی از جمله بخش‌های خبری و تولیدی از این زاویه و از منظر جایگاه کتاب در آنها قابل ارزیابی است. همچنین برنامه‌های تخصصی کتاب از منظر زمان پخش و میزان جاذبه‌های مخاطب و طبقات آنها نشان از این حقیقت تلخ دارد که در صدا و سیمای ما کتاب به خاطر اینکه مخاطب کمتری دارد و قدرت جذب سرمایه قابل توجهی ندارد و از سوی دیگر رکود اقتصادی صنعت نشر بر روی آگهی‌های آن در مقایسه با کالاهای تبلیغاتی غیرمفید به ویژه برای کودکان و زیرآگهی‌های ویرانگر نمی‌شود حساب کرد، از طرف صدا و سیما مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

میرزایی تصریح کرد: مطالبات سنگین صدا و سیما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صرفاً پوشش اخبار و تحلیل‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقیقاً مانند این است که از مجلس و قوه قضائیه برای پوشش فعالیت‌های آنها پول بگیرد! ولی در حوزه کتاب این اتفاق در سال قبل افتاد.

وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی کتاب و کتابخوانی از محورهای کاملاً ناموفق رسانه ملی است و برنامه‌های کنونی کتاب هم فاقد هر گونه جاذبه و جلوه‌های ویژه و بیننده‌پسند است؛ از این رو طبیعی است تا زمانی که ترویج کتابخوانی به عنوان اولویت فرهنگی در رسانه ملی مطرح نباشد و نگاه اقتصادی و درآمدزایی از این حوزه برداشته نشود، واقعیت ضعیف و بی‌مخاطب و بی‌جاذبه کتاب در سیما تغییری نخواهد کرد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به اینکه آیا ضعف عملکرد رسانه ملی به دلیل ارتباط ضعیف مسئولان حوزه کتاب و رسانه ملی است، اظهار کرد: به نظر من ضعف برنامه‌های کتاب نه به دلیل ضعف شوراها و مدیران کتاب صدا و سیماست و نه به دلیل ناتوانی و غیرمتخصص بودن تهیه‌کنندگان ومجریان این برنامه‌ها.

وی افزود: من شخصاً با اغلب این مدیران و مجریان و دست‌اندرکاران کتاب سیما آشنا هستم به ظرفیت‌ها وتوانایی‌های آنان ایمان دارم، از این رو ریشه اصلی این معضلات و ناکامی‌ها به عدم تخصیص اعتبارات کافی واولویت نداشتن برنامه ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی در بین برنامه‌ها مربوط است و امیدوارم با تغییر و تحولات اخیر شاهد تحولات بنیادینی در نوع نگاه مدیران ارشد رسانه ملی و اهتمام بیشتر آنها به این امر حیاتی باشیم.

*

نجفعلی میرزایی؛ متولد سال 1353، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی و دانشجوی دکتری جریان‌شناسی اسلامی است. وی صاحب 15 اثر تالیفی و ترجمه است. وی مسوولیت‌هایی همچون رایزن فرهنگی ایران در لبنان، موسس و مدیر مرکز تحقیقات تمدنی در بیروت، موسس و مدیر مرکز اهل بیت(ع) در نیجریه، مشاور عالی رییس و عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه و موسس، مدیر و سردبیر مجله علمی تحقیقاتی الحیاه الطیبه به زبان عربی را برعهده داشته است.


منابع:
ایکنا
ایلنا