تبیان، دستیار زندگی
در این گزارش كارنامه پنج كارگردان و هشت بازیگر كه تجربه فرامرزی در سینما داشته اند را مرور كرده ایم. آن ها در پروژه ای كاملا خارجی كه با سرمایه و ساز و كار آن كشور تولید شده همكاری داشته اند و اصلا فیلمی غیر ایرانی محسوب می شود. طبعا منظورمان كسانی است كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لژیونرهای سینمای ایران


در این گزارش كارنامه پنج كارگردان و هشت بازیگر كه تجربه فرامرزی در سینما داشته اند را مرور كرده ایم. آن ها در پروژه ای كاملا خارجی كه با سرمایه و ساز و كار آن كشور تولید شده همكاری داشته اند و اصلا فیلمی غیر ایرانی محسوب می شود. طبعا منظورمان كسانی است كه می روند ، همكاری می كنند و برمی گردند.

عباس كیارستمی

نام پروژه : بلیت ها / کپی برابر اصل / مثل یك عاشق

محصول: كیارستمی یكی از اپیزودهای«بلیت ها» را سال 2005 با همكاری ایتالیا و انگلیس ساخت. «کپی برابر اصل» او محصول فرانسه، ایتالیا و بلژیک است كه آن را سال 2010 كارگردانی كرد. او دو سال بعد «مثل یك عاشق » را تهیه كنندگان ژاپنی و فرانسوی ساخت.

ماحصل همكاری: عباس كیارستمی حرفه ای ترین كارگردان ایرانی است و بیشترین همكاری ها را با كمپانی خارجی داشته. طبق افشاگری اخیر خانم ژولیت بینوش او درتازه ترین تجربه اش به چین رفته و فیلمی در این كشور می سازد. كیارستمی چند فیلم كوتاه و مستند هم با همكاری كمپانی های خارجی ساخته كه معروف ترین آن «ای‌بی‌سی آفریقا» و فیلمی كوتاه از مجموعه «هر کس سینمای خودش» است. كیارستمی به همراه 36 كارگردان مطرح دیگر به مناسبت شصتمین سالگرد جشنواره فیلم کن در سال 2007 فیلمی سه دقیقه ای است.

لژیونرهای سینمای ایران

اصغر فرهادی

نام پروژه :گذشته

محصول: فرهادی گذشته را سال 2013 با همكاری تهیه كننده فرانسوی ساخت.

ماحصل همكاری: اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» و بدست آوردن اسكار به كارگردانی مطرح در سطح جهان تبدیل شد. این راه از جشنواره برلین و پس از موفیت «درباره الی ... » آغاز شده بود و با « جدایی » به اوج رسید. فرهادی پیش از «جدایی» قرار بود فیلمی با همكاری تهیه كننده فرانسوی بسازد اما به یك باره چمدان بست و به ایران آمد و پس از آن سراغ «گذشته» رفت.

همایون ارشادی

نام پروژه : بادبادك باز / آگورا/ سی دقیقه نیمه شب / مرد تحت تعقیب

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: مارك فوستر / آلخاندرو آمنابار / کاترین بیگلو / آنتون کوربین

محصول: فیلم دوم ارشادی یعنی «آگورا» محصول سال 2009 كشور اسپانیا است. او سال 2007 در «بادبادك باز» و سال 2012 در « سی دقیقه نیمه شب» كه هر دو از تولیدات كشور آمریكا هستند بازی كرد. فیلم آخر او « مرد تحت تعقیب» تولید مشترك بریتانیا، آمریکا و آلمان است كه سال گذشته تولید شد.

ماحصل همكاری : همایون ارشادی خوش اقبال ترین بازیگر بین المللی سینمای ما است. او توسط عباس كیارستمی كشف شد و در «طعم گیلاس» بازی كرد. فیلم نخل طلای كن گرفت و نام بازیگرش خیلی زود سر زبان ها افتاد. پررنگ ترین همكاری فرامرزی ارشادی همچنان به نخستین تجربه او «بادبادك باز» برمی گردد ولی كدام بازیگر است كه آرزوی همكاری را با كارگردانانی چون فوستر ، آمنابار ، بیگلو و کوربین را نداشته باشد.

پیمان معادی

نام پروژه : کمپ اشعه ایکس / سریال عدالت كیفری / آخرین شوالیه

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: پیتر ساتلر / استیون زیلیان / کازواکی کریا

محصول: معادل سال پیش در «کمپ اشعه ایکس» كه از تولیدات آمریكا است بازی كرد. سریال «عدالت كیفری» محصول شبکه معتبر اچ بی او است و فیلم «آخرین شوالیه» را كره ای با همكاری هالیوود ساخته اند.

ماحصل همكاری : «کمپ اشعه ایکس» بتازگی اكران شده. تا الان عمده نظرات خارجی و داخلی همگی در ستایش بازی پیمان معادی است. معادی تا الان با دقت پروژه های پپیشنهادی را انتخاب كرده و اگر با همین شیب پیش برود ، می توان او را ستاره بی همتای ایرانی در پروژهای بین المللی دانست.

علی مصفا

نام پروژه :گذشته

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: اصغر فرهادی

محصول: 2013 فرانسه

لژیونرهای سینمای ایران

میترا حجار

نام پروژه :یك اپیزود از سریال اسمیت / فیلم استلینای آبی

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: كریستوفر چالاك/گابریل اسکات

محصول: حجار سال 2006 در یك اپیزود از سریال اسمیت بازی كرد و سال 2009 جلوی دوربین گابریل اسكات در فیلم استلینای آبی رفت. هر دو تولید كشور آمریكا هستند.

ماحصل همكاری : میترا حجار تجربه موفقی از همكاری های خارجی اش نداشت ؛« اسمیت» از مجموعه های پرطرفدار آمریكایی است اما حضور محجار به اندازه ای نبود كه بتواند عرض اندام كند. فیلم « استلینای آبی» هم به دلیل كیفیت پایینش دیده نشد و طبعا بازیگر آن نیز به چشم نیامد. البته حجار در این فیلم حضوری كمرنگ داشت و عامل مضاعفی بر ندیده شدنش بود. خبر بازی حجار در فیلمی آمریكایی در داخل كشور واكنش غیر رسمی مسولان وقت وزارت ارشاد را به همراه داشت و حتی شایعه هایی مبنی بر ممنوع الكار شدن به گوش رسید. دلیل این تصمیم به انتشار عكس های غیرمتعارف حجار باز می گشت. این بازیگر اما بعد از حضور در ایران به كارش ادامه داد و حالا از بازیگران فعال سینما و تلویزیون كشورمان محسوب می شود.

مهناز افشار

نام پروژه :معلم

كارگردان‌هایی كه با آن ها همكاری كرد: نصیر سعیدوف

محصول: 2014 تاجیكستان

ماحصل همكاری :مهناز افشار امسال برای اولین بار در فیلم تاجیكی «معلم» به كارگردانی نصیر سعیدوف بازی كرد. او گفته قبلا از سوی کشورهای دیگر هم برای بازی در چند فیلم دعوت شده بوده اما این اولین بار است كه قبول میكند در فیلمی غیر ایرانی بازی كند.

دستاورد ساخت « بلک نویز» در كشور كانادا بیشتر جنبه شخصی برای افخمی داشته و به خاطر عدم موفقیت باعث نشد نامش میان كمپانی های بزرگ مطرح شود. او البته چنین قصدی هم نداشته. فیلم قرار است در ایران اكران شود این اتفاق هنوز رخ نداده.

بهرام رادان

نام پروژه : پولاریس

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: سودابه مرادیان

محصول: آمریكا 2015

ماحصل همكاری :

رادان هم مثل مصفا اولین بار برای بازی در فیلم یك كارگردان ایرانی به خارج از كشور رفت. «پولاریس» به كارگردانی سودابه مرادیان، به تازگی با مجموعه‌ای از عوامل آمریكایی و ایرانی در كالیفرنیا در حال فیلمبرداری است. داستان فیلم درباره یک عکاس جنگ ایرانی-آمریکایی است که به همراه همسرش پس از یافتن بمبی در آپارتمان‌شان، به خانه همسایه پناه می‌برند. اسم این فیلم در سایت آی ام دی بی به عنوان محصولی به زبان انگلیسی و فارسی به ثبت رسیده است.

بهروز افخمی

نام پروژه :فراموشخانه (بلک نویز)

محصول: 2013 كشور كانادا

ماحصل همكاری: دستاورد ساخت « بلک نویز» در كشور كانادا بیشتر جنبه شخصی برای افخمی داشته و به خاطر عدم موفقیت باعث نشد نامش میان كمپانی های بزرگ مطرح شود. او البته چنین قصدی هم نداشته. فیلم قرار است در ایران اكران شود این اتفاق هنوز رخ نداده.

لژیونرهای سینمای ایران

رضا ناجی

نام پروژه : پاییز

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: امیر بشیر

محصول: هند / 2010

ماحصل همكاری : رضا ناجی جزو بازیگرانی است كه ستاره اقبالش بلند است. دیر كشف شد اما به موفقیت های زیادی دست پیدا كرد. بی تكلف بازی می كند و همین سادگی به دل مخاطبان می نشیند. بازی او در «آواز گنجشك ها» خرس نقره ای جشنواره برلین را برایش به همراه داشت و همچنان از جوایز با افتخار سینمای ما محسوب می شود. ناجی بعد از آن با چند پیشنهاد بین المللی مواجه شد اما در نهایت یك فیلم هندی را انتخاب كرد و سال 88 در سكوت خبری به بالیوود رفت. او در فیلم «پاییز» به كارگردانی امیر بشیر نقش یك پلیس راهنمایی رانندگی را بر عهده داشت. فیلم اما نه در اكران موفق بود و نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

عبدالرضا كاهانی

نام پروژه : وقت داریم حالا

محصول: فرانسه / 2014

ماحصل همكاری: هنوز فیلم اكران نشده تا كاهانی حاصل تجربه فیلمسازی اش با تهیه كننده فرانسوی را ببیند.

محمود كلاری

نام پروژه :رقص با رویا

محصول: آر ‍ ژانتین / 2011

ماحصل همكاری: حرفه و تبحر محمود كلاری در فیلمبرداری است. صاحب سبك است و جوایز بیمشار داخلی و خارجی كسب كرده. او بعد از كارگردانی«ابر آفتاب» فیلم دومش را با سرمایه گذاری كشور آرژانتین كلید زد اما در نهایت به سرانجام نرسید.

فاطمه معتمد آریا

نام پروژه : نبات

كارگردان هایی كه با آن ها همكاری كرد: الشین موساگلو

محصول: آذربایجان 2015

معتمد آریا با اینكه در تمام این سالها بارها برای بازی در فیلم‌های خارجی دعوت شده بود اما تازه همین امسال در فیلم آذربایجانی «نبات» به كارگردانی الشین موسگلو بازی كرد. این فیلم حالا نماینده اسكار 2015 آذربایجان است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح / کافه سینما