تبیان، دستیار زندگی
این روزها در مصلی تهران بیستمین دوره از نمایشگاه مطبوعات در حال برگزاری است. در سومین روز از نمایشگاه سری به مصلی تهران زدیم تا گشتی در میان اهالی مطبوعات و دوستان خبرنگار داشته باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند ساعتی با اهالی مطبوعات


این روزها در مصلی تهران بیستمین دوره از نمایشگاه مطبوعات در حال برگزاری است. در سومین روز از نمایشگاه سری به مصلی تهران زدیم تا گشتی در میان اهالی مطبوعات و دوستان خبرنگار داشته باشیم.

چند ساعتی با اهالی مطبوعات

یکی از مزیت های نمایشگاه مطبوعات این است که تقریبا همه خبرنگاران از گروه های مختلف یکجا جمع هستند و چهره های آشنای زیادی را میتوانی ببینی. و شاید یکی از معایبش هم اینکه همه از هر فرصتی برای تولید خبر استفاده می کنند. اینجا همه چیز و همه کس خبر ساز هستند و هر اتفاق ساده و کوچکی از چشم تیز بین خبرنگاران دور نمی ماند تا جاییکه راه رفتن عادی هم در نمایشگاه ممکن است شما را سوژه عکاس ها کند.

ایستگاه مترو مصلی توقفگاه نمایشگاه های بسیاری بوده است که هرکدام با توجه به موضوع و ماهیتی که داشتند میزبان مخاطبان خود بودند؛ بعضی پر مخاطب بعضی هم کم مخاطب. از ورودی مصلی که وارد می شویم به نسبت تصوری که از شلوغی نمایشگاه داشتیم جز دو سه نفر کسی را نمی بینیم تا به شبستان می رسیم. نزدیک شبستان فضا کمی شلوغ تر است. وقتی وارد شبستان می شویم چند ماکت روزنامه به دست که با روزنامه پوشانده شدند به استقبال بازدیدکنندگان ایستاده اند. غرفه های اولیه بیشتر مربوط به نشریات خانوادگی و آشپزی و خیاطی است. کمی که جلوتر می رویم دوچرخه ای شبیه به همانی که در پوستر نمایشگاه امسال از آن استفاده شده است را می بینیم که سوژه عکاسی بازدیدکنندگان و مطبوعات شده است.

با اینکه سومین روز از نمایشگاه هم رو به پایان است اما همچنان بعضی از مطبوعات در حال آماده سازی غرفه های خود هستند. جالب اینکه محل اسکان هلال احمر هم هنوز تکمیل نشده و مشغول کار هستند.

خبرساز ترین قسمت نمایشگاه

پنج، شش راهرو که جلوتر می رویم، کم کم فضا خبری تر می شود و به نشریات خبری و خبرگزاری ها می رسیم. اینجا شلوغ ترین و به تعبیری هم خبرساز ترین قسمت نمایشگاه است. دوربین های صدا وسیما هم که از شبکه ها و برنامه های مختلف برای پوشش خبری نمایشگاه آمده اند در این شلوغی سوژه هایشان را شناسایی می کنند.

بیژن نوباوه، حمید رسایی، نرگس آبیار، سید جلال الدین کزازی، علی اکبر فرهنگی و.... اینها چهره های سیاسی و فرهنگی هستند که هر چند دقیقه یک بار نامشان از بلندگوی نمایشگاه پخش می شود و خبر آمدنشان به نمایشگاه خبرنگاران نشریات و خبرگزاری های مختلف را به تکاپو می اندازد تا اولین کسی باشند که او را به غرفه خود دعوت می کنند.

غرفه روزنامه اطلاعات به عنوان قدیمی ترین روزنامه ای که حدود 90 سال از انتشارش میگذرد یکی از بزرگترین غرفه های نمایشگاه است که با گذاشتن نشریات قدیمی توجه بازدید کنندگان بسیاری را به خودش جلب کرده است

همینطور که شبستان مصلی را طی می کنیم چند وقت یکبار دیدن چهره ای آشنا از دوستان مطبوعاتی و خبرنگار فرصتی است تا چند دقیقه ای هم مهمان آنها شویم و از حال و هوای غرفه هایشان بشنویم. بعضی مثل خبرنگاران ایرنا که بخاطر اسم و رسم رسانه شان سرشان شلوغ بوده به شدت خسته هستند و از شرایط نمایشگاه امسال و امکانات و نحوه تحویل غرفه ها گله مند، اما بعضی هم که سرشان خلوت تر است با آرامش روزهای باقی مانده را سپری می کنند تا نمایشگاه به پایان برسد و تفاوت چندانی بین این دوره از نمایشگاه و سالهای پیش نمی بینند و نمایشگاه را زمانی میدانند که طبق وظیفه و عادت کاری باید در آن حضور داشته باشند و از این بابت راضی اند.

چند ساعتی با اهالی مطبوعات

خودنمایی روزنامه های با سابقه

غرفه روزنامه اطلاعات به عنوان قدیمی ترین روزنامه ای که حدود 90 سال از انتشارش میگذرد یکی از بزرگترین غرفه های نمایشگاه است که با گذاشتن نشریات قدیمی توجه بازدید کنندگان بسیاری را به خودش جلب کرده است. خبرگزاری ها و روزنامه های مطرح و پرآوازه در راهروی اصلی شبستان غرفه دارند و بیشتر در معرض دید مخاطبان هستند که این صاحبان غرفه های کناری تر را گله مند کرده است.

همشهری یکی از رسانه هایی است که با عنوان های مختلف در گوشه کنار نمایشگاه دیده می شود. همشهری جوان، بچه ها، داستان، دوچرخه، سرنخ، آیه و...

خبرنگاران هر روزنامه و خبرگزاری ای به فراخور حیطه کاری خودشان دنبال سوژه می گردند. هیاهو و جمع شدن عده ای در نقطه ای خبر از آمدن چهره ای معروف می دهد که در حال متقاعد کردن خبرنگاران است که به نوبت به همه آنها سر میزند. ولی خبرنگاران کاری به این حرفها ندارند و حالا که در نزدیکترین فاصله با رقیبان خبری خود هستند نمیخواهند سوژه خود را به راحتی از دست بدهند.

نرگس آبیار کارگردان "شیار 143" که اکران فیلمش به تازگی آغاز شده یکی از همین چهره ها است که در سردرگمی درخواست خبرنگاران گیر کرده است.

خبرگزاری ها و روزنامه هایی که بیشتر با گرایشات سیاسی شان شناخته می شوند با دعوت از بعضی چهره ها که عمدتا هم سیاسی هستند نشست هایی را برگزار می کنند و به تحلیل و تفسیر مسائل روز می پردازند که این نشست ها هم مشتری های مخصوص به خودش را دارد.

مجلات و روزنامه هایی که غرفه دارند از فرصت نمایشگاه برای توزیع نشریات تاریخ گذشته خود استفاده کرده اند و به قیمت کمتر آن را به متقاضیان می فروشند. خوانندگان همیشگی و جدی نشریات خانوادگی بیشترین متقاضیان تهیه این نشریات هستند.

بیشتر بازدید کنندگان از نمایشگاه اهالی مطبوعات و دانشجویان رشته های مرتبط با خبرنگاری هستند، اما هستند کسانی هم که بخاطر علاقه به مطبوعات و کلا خبر راهی نمایشگاه می شوند. جویندگان کار در مطبوعات هم تعدادشان کم نیست و نمایشگاه بهترین فرصت برایشان است تا با سایتها و نشریات بیشتر آشنا شوند.

چند ساعتی با اهالی مطبوعات

اما وقتی برای استراحت نشسته بودیم دانشجویی کنارمان بود که با شنیدن و دیدن چهره های شناخته شده مخصوصا بازیگران کلی هیجان زده میشد و وقتی با او هم صحبت شدیم گفت که به هنرپیشگی علاقه دارد و چون میدانسته خیلی از هنرمندان به نمایشگاه می آیند برای دیدن آنها آمده و تأیید حرفش هم زمانی بود که گلاره عباسی و پوریا پور سرخ به نمایشگاه آمدند و او کلی هیجان زده شد.

به غروب که نزدیک می شویم نمایشگاه شلوغ تر می شود. کم کم تعداد دور همی های خبرنگاران که گرم صحبت از اخبار و اتفاقات روز هستند در غرفه های مختلف بیشتر می شود.

بازدید یک روزه ما هم از نمایشگاه با خرید چند کتاب و گرفتن چند مجله به عنوان هدیه از دوستان خبرنگار در حالی تمام شد که چهره های شناخته شده ای مانند عباس سلیمی نمین و محمد رضا باهنر همچنان با ورودشان به نمایشگاه توجه خبرنگاران را به خودشان جلب می کردند و مخابره اخبار هر لحظه در حال انجام بود.

نمایشگاه مطبوعات که این دوره با یک سال وقفه برگزار شد خیلی ها را در انتظار برگزاری یک نمایشگاه متفاوت گذاشته بود اما خبر چندانی از این تفاوت ها نبود و حتی در مواردی هم کمبودهایی وجود داشت. اما با این وجود اختصاص زمانی خاص برای در کنار هم بودن مطبوعات فضای صمیمی و خوبی را برای خبرنگاران رقم می زند تا بیشتر با هم در ارتباط باشند و اطلاعات و تجربیات خود را با هم در میان بگذارند. و حس هیجان و تکاپویی که در فضای کلی نمایشگاه حاکم است انرژی و شادابی خوب و قابل توجهی دارد.

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

شمارش معکوس برای نمایشگاه مطبوعات