تبیان، دستیار زندگی
هانیه برای اتاق پذیرایی خانه جدیدش به خرید وسایلی احتیاج دارد. ولی قبل از آن که به بازار برای تهیه وسایل برود ؛ تصمیم می گیرد تحقیقاتی به عمل آورد تا با علمی کردن نگاهش خریدی معقول داشته باشد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانمها با دقت بخوانند...

نکاتی در خصوص چیدمان اتاق پذیرایی (بخش دوم)


هانیه برای اتاق پذیرایی خانه جدیدش به خرید وسایلی احتیاج دارد. ولی قبل از آن که به بازار برای تهیه وسایل برود ؛ تصمیم می گیرد تحقیقاتی به عمل آورد تا با علمی کردن آن ها خریدی معقول داشته باشد .

اتاق پذیرایی

در مقاله قبل مبلمان های چوبی و فلزی را بررسی کردیم . در اینجا به مبلمانی می پردازیم که در آن پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته است . پلاستیک ، مصالحی منحصر به فرد در شکل پذیری ،بافت دار شدن ،رنگ پذیری و استفاده آسان از آن می باشد . این ویژگی ها ، به دلیل انواع بیشمار و گوناگونی مصالح پلاستیکی موجود امروزی می باشد . در حالی که پلاستیک قدرت فلز و چوب را ندارد ، اما می تواند با الیاف شیشه ای (فایبر گلاس ) تقویت شود . نکته قابل توجه ،اینکه پلاستیک قادر است به سهولت و در قالب فرم های سخت و با ثبات ساختاری ، شکل های متنوعی را بپذیرد.به این دلیل مبلمان پلاستیکی اغلب ، یک قطعه منفرد بدون اتصالات یا مفصل های مرتبط است .

مصالح ترکیبی جدید که انعطاف پذیری و استحکام را ترکیب کرده و دارای خاصیت بازگشت به شکل اصلی پس از کشیده شدن می باشند ،طرح مبلمان را سر زنده می کنند و به عنوان تکیه گاهی برای بدن ،بدون تحت فشار قرار دادن بافت ها و رشته های عصبی عمل می کنند.

بسیاری از قطعات مبلمان ،به صورت ترکیبی از مصالح متنوعی ساخته شده است . مثلا صندلی ها با چارچوب های فلزی و چوبی و نشیمن های پلاستیکی یا پارچه ای ، و یا میزهایی با آیینه ها و رویه های شیشه ای ، گواه بر این ادعا هستند . در مبلمان ها لایه ای از پارچه را به صورت بالش مانند ،به منظور ارتقاء راحتی و بهبود سیمای آن ها استفاده می کنند . منسوجات پوشاننده باید به نحوی انتخاب شوند که در برابر فرسایش عادی که در اثر استفاده آن ها ممکن است حاصل گردد ؛مقاومت کنند . منسوجاتی که دارای رتبه تجاری باشند ؛در برابر آتش،آفتاب و فرسایش ناشی از استفاده ،برچسب مقاومت دارند .

نشیمن صندلی باید به نحوی طراحی شود که با حفظ راحتی کاربر،وزن و فرم کاربر را نیز تحمل و حمایت کند . ابعاد مناسب برای یک صندلی تنها بوسیله ابعاد بدن انسان و شخص استفاده کننده از آن تعیین نمی گردد، بلکه عوامل فرهنگی ، مقیاس و شیوه های سنتی نیز از جمله عوامل تاثیر گذار می باشند

مصالح پوششی از مواد مختلفی می تواند باشد ؛ که هر یک دارای معایب و محاسنی هستند .به ذکر چند نمونه می پردازیم :

- پنبه: الیاف گیاهی با قابلیت ارتجائی پایین ،احتراق پذیر بوده ،به شدت چروک می شود .

- کتان : الیافی مشتق شده از ساقه گیاه کتان است . دارای استحکام وقدرت فوق العاده می باشد ،البته شکننده بوده و به راحتی چروک می شود . نسبت به پنبه در مقابل کپک زدگی مقاوم تر است .

- الیاف گیاهی رامی : الیافی گیاهی و بسیار قوی ،با جلوه ای درخشان وپر زرق و برق می باشد که شکننده بوده دارای خاصیت ارتجایی نمی باشد. این الیاف اغلب به صورت مخلوط پنبه و کتان به کار می رود .

- ابریشم : قوی ترین الیاف طبیعی می باشند . در مقابل حلال ها مقاوم هستند ،اما در مقابل نور خورشید فاسد می گردند .

-ریون : ماده ای که از خمیر چوب ساخته می شود . به نحوی مطلوب با سایر الیاف مخلوط می شود و به خوبی رنگ می گردد .

- رزین ترکیبی : بادوام ،شبیه به چرم که به آسانی تمیز می شود .

- پلی استر : مقاوم در برابر چین و چروک ،مقاوم در برابر ساییدگی دارای ثبات ابعادی و مقاوم در برابر تاخوردگی می باشد .

و اما نشیمن صندلی باید به نحوی طراحی شود که با حفظ راحتی کاربر،وزن و فرم کاربر را نیز تحمل و حمایت کند . ابعاد مناسب برای یک صندلی تنها بوسیله ابعاد بدن انسان و شخص استفاده کننده از آن تعیین نمی گردد، بلکه عوامل فرهنگی ، مقیاس و شیوه های سنتی نیز از جمله عوامل تاثیر گذار می باشند .

اتاق پذیرایی

عامل راحتی و آسایش ،تحت تاثیر ماهیت فعالیتی است که کار بر با آن سر و کار دارد . انواع مختلفی از صندلی ها و نشیمن ها برای کاربرد های گوناگون وجود دارد . از جمله این صندلی ها می توان به صندلی های میز کامپیوتر اشاره نمود . ارتفاع های قابل تنظیم و تکیه گاه های پشتیبان تعدیل پذیر در صندلی ها، این امکان را فراهم می کند ،تا کاربران مختلف طبق خواسته خود ،تناسبات مناسب را گزینش نمایند. ضعف در طراحی نشیمن ها ،دلیل اصلی بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی در میان کارکنانی است که بخش اعظم کار خود را به صورت نشسته انجام می دهند ؛ و یا مثلا صندلی های مخصوص کاربران مسن که دارای مشکلات حرکتی هستند، بلید دارای بازوهای محکم و تنومند بوده و بلندی نسبی نشیمن آن ها تامین شده باشد . مبلمان کودکان داری محدودیت های ابعادی خاص خود است .

هانیه تقریبا اطلاعاتی از مبلمان به دست آورده بود .

سرور حاجی سعید

 بخش محیط خانه تبیان


مطالب مرتبط :

تنها یک کلیک تا مبلمانی شیک !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.