تبیان، دستیار زندگی
هرچند بازارهای مالی کشور به مذاکرات مسقط چشم دوخته اند ولی انتشار برخی اطلاعات نشان می دهد که در کوتاه مدت تحولی در بازارهای کشور رخ نمی دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار مسکن یخ زد!


هرچند بازارهای مالی کشور به مذاکرات مسقط چشم دوخته اند ولی انتشار برخی اطلاعات نشان می دهد که در کوتاه مدت تحولی در بازارهای کشور رخ نمی دهد.

مسکن

به گفته رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک در حال حاضر 115 هزار مشاور املاک در کشور به فعالیت مشغول هستند که بخشی از آنها طی ماه های گذشته به دلیل رکود حاکم بربازار وادار به تغییر شغل شده اند. این گفته های قلی خسروی در مقابل اظهانظرهای رئیس کنونی اتحادیه مشاوران املاک قرار می گیرد که طی هفته های گذشته سعی داشته وضعیت بازار را توام با رونق نشان دهد. بررسی ها نشان می دهد که بازارهای مانند مسکن، طلا و ارز به دلیل نوسان قیمت ها و عدم پیش بینی آینده معاملات جذابیتشان را برای سرمایه گذاران از دست داده اند.

گزارش های مرکز آمار ایران هم تایید می کند حداقل 40 درصد از پروانه های ساختمانی صادر شده طی یکسال گذشته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. برهمین اساس آینده درخشانی پیش روی بازار مسکن دیده نمی شود.

برهمین اساس فعالان بازار اعتقاد دارند که سرمایه گذاری مالکان خرد در بازارهای مانند مسکن کاهش یافته است. نزول قیمت اوراق حق تقدم خرید وام مسکن نیز نشان می دهد که این گمانه زنی صحت دارد.

بازار طلا نیز طی روزهای گذشته و به دنبال افت تاریخی قیمت دلار، جذابیتشان را برای سرمایه گذاران از دست داده اند. در همین حال برخی فعالان بازار به مردم توصیه می کنند که در دوره ارزانی اقدام به خرید طلا کنند ولی گزارش های بین المللی نشان می دهد با توجه به وضعیت اقتصادی امریکا و احتمال بهبود اقتصاد چین، احتمال رشد قیمت طلا در کوتاه مدت وجود ندارد و قیمت ها تا آستانه 1000 دلار برای هراونس نیز کاهش می یابند.

همچنین با توجه به روند مذاکرات هسته ای افق روشنی پیش روی رشد قیمت دلار نیز وجود ندارد. در صورتی که مذاکرات مسقط و پس از آن مذاکرات ژنو به نتیجه برسند، دلار با کاهش قیمت مواجه می شود.

در حال حاضر بیش از پنج میلیون خانوار در کشور مستأجر هستند که دو میلیون و 900 هزار خانوار از این تعداد بین دهک‌های یک تا چهار جامعه قرار دارند و نیمی از آنان نیز تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند

در حال حاضر تنها بازاری که روند صعودی را ادامه می دهد، بورس است. طی دو روز گذشته هم شاخص کل بازار سرمایه بازهم افزایش یافته است. در همین حال امروز شاخص کل با 7 واحد افزایش (01 / 0 درصد) به رقم 76561 واحد رسید. شاخص بازار اول با 88 واحد کاهش به رقم 568264 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 634 واحد افزایش عدد 147783 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سایپا، پتروشیمی خارک و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، گروه مپنا، بانک پاسارگاد، ملی صنایع مس ایران و مخابرات ایران به خود اختصاص دادند.

در ضمن بیشترین حجم معاملات را شرکت های سایپا، بانک کارآفرین، سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری رنا، ایران خودرو دیزل، ایران خودرو، بانک تجارت و بانک صادرات به نام خود ثبت کردند.

در بازار بدهی 166318 برگه از نمادهای اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر 9412)، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان 512) و اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 955) به ارزش بیش از 166 میلیارد ریال معامله شد.

در این بازار تعداد 20905 اوراق اختیار فروش ارتباطات سیار ایران به ارزش 10 میلیون و 661 هزار ریال مبادله شد. این در حالی است که تعداد 100000 واحد از صندوق سرمایه گذاری صنوین (صنوین1) به ارزش بیش از یک میلیاردو 144 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بورس نیز به نتیجه مذاکرات مسقط چشم دوخته است. نتیجه مثبت می تواند تکان اساسی در بازارهای کشور ایجاد کند.

حتی برخی فعالان بازار اعتقاد دارند، با رونق اقتصادی کشور و رسیدن رشد به 3 درصد، بازار مسکن نیز بهبود پیدا می کند. این اتفاق تنها در شرایطی رخ می دهد که قدرت خرید خانوارها افزایش یابد.

مسکن

تدوین و طراحی مدل مسکن برای افراد کم‌درآمد

رئیس بنیاد مسکن کشور از تدوین و طراحی مدل مسکن برای افراد کم‌درآمد ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این طرح در قالب طرح جامع مسکن در حال پیگیری است.

علیرضا تابش در دومین همایش خیرین مسکن‌ساز فارس بیان کرد: کار خیران مسکن‌ساز ارتباطی به گستردگی مسکن مهر ندارد و فعالیت‌های مثبتی به لحاظ کمی و کیفی در این انجمن‌ها انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از پنج میلیون خانوار در کشور مستأجر هستند که دو میلیون و 900 هزار خانوار از این تعداد بین دهک‌های یک تا چهار جامعه قرار دارند و نیمی از آنان نیز تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند.

رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: بیش از 28 هزار واحد مسکونی توسط خیرین مسکن‌ساز در دست اقدام است که 10 هزار واحد آن تحویل داده شده و پنج هزار واحد دیگر تا شب عید تحویل داده خواهد شد و ساخت مابقی واحدها تا پایان سال آینده به طول می‌انجامد.

تابش خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ساخت بیش از 12 هزار واحد مسکونی دیگر توسط انجمن‌های فعال خیرین مسکن‌ساز انجام شده که بیش از یک هزار واحد آن مربوط به استان فارس است.

معاون وزیر راه وشهرسازی نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت وزارت راه و شهرسازی، عمران و بهسازی و بنیاد مسکن کشور در راستای تأمین زمین و ساخت آنها برای اقشار کم‌درآمد به امضا رسیده است.

این تفاهم‌نامه در راستای حرکت عمومی دولت منعقد شده است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : خبرآنلاین و ایسنا

مطالب مرتبط:

آغاز فصل تازه مسکن با کاهش قیمت‌ها+مقایسه قیمت‌ها در تهران

مسکن همچنان راکد و گران می شود

افزایش نرخ سود و بازار مسکن