تبیان، دستیار زندگی
توجه به برپایی جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی دبیرخانه جشنواره اقدام به ایجاد شاخه ی ایده های برگرفته از طبیعت در کلیه ی بخش های جشنواره نموده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان شرکت در شاخه ایده های برگرفته از طبیعت در

دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

برنامه دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سیستم های بیولوژیكی برای ارتباط با محیط طبیعی و حل مشكلات خود از الگوریتم ها و راه حل هایی بهره می گیرند كه با روش های مهندسی كه توسط بشر برای حل مسایل به كار برده می شود تفاوت های ماهیتی دارند.

به عنوان برخی از مهم ترین تفاوت ها، این راه حل ها بر خلاف اغلب روش های رایج قابلیت سازگاری با تغییرات محیط را به خوبی دارا می باشند، در برابر خرابی ها مقاومت بسیاری دارند، مقیاس پذیر هستند، و به جای بهره گیری از مكانیزم های متمركز، از مكانیزم های توزیع شده بهره می گیرند.

با عنایت به نكات فوق، حسابگری زیستی به حوزه ای از دانش اطلاق می گردد كه برای حل مسایل پیچیده روزمره، از روش هایی بهره می گیرد كه از نحوه عملكرد سیستم های طبیعی الهام گرفته شده اند. این حوزه علمی كه به عنوان نقطه تلاقی علوم مختلف در سال های اخیر رشد روز افزونی داشته است، مباحثی از حوزه های مختلف مانند بیولوژی، سخت افزار و نرم افزار كامپیوتر، بهینه سازی و پیچیدگی محاسباتی، علوم شناختی، رباتیك، و ... را در بر می گیرد.

راه حل هایی که بر مبنای الگو گیری از نمونه های عملی موجود در طبیعت توسعه می یابند، علاوه بر اینکه به دلیل ایده آل بودن منبع الهام آنها از راندمان خوبی برخوردار هستند، برخی از سایر خصوصیات خوب سیستم های طبیعی نظیر قابلیت سازگاری، تحمل خرابی، مقیاس پذیری و توزیع شدگی را نیز به طور ذاتی دارا هستند.

قوانین حاكم بر فرایندهای طبیعی آن قدر زیبا و مهیج است كه بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را وادار به مطالعه و الهام از آنها نموده است. برخی از ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد فرایندهای طبیعی كه تقلید از آنها را توجیه پذیر می سازند به شرح زیر می باشند:

• فرایند آزموده شده

بسیاری از اکتشافات بشر همراه با آزمون و خطا بوده و این خطاها گاهی همراه با هزینه سنگینی است که بشر برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات آنها را می پردازد. با الهام از طبیعت، فرآیندهایی آزموده شده جلوی پای محققین و دانشمندان قرار می گیرد که می توانند آن را کپی نموده یا برای یافتن راه حل مسایل از آن الهام گیرند و آزمون و خطا را در فرآیند کشف راه حل های مسایل و چالش ها کاهش دهند.

• تكامل

مزیت مهم دیگر فرایندهای طبیعی، تكامل و بی عیب و نقص بودن آنهاست. این فرایندها طی سالیان متمادی حیات كره زمین و به صورت تدریجی به تكامل رسیده اند. همیشه الگوگیری و اقتباس از نمونه های متكامل و بی عیب و نقص نتایج بهتر و موفق تری نسبت به فعالیت های علمی بدون الگو یا با الگوهای ناقص داشته است.

• بهره وری

فرایندهای طبیعی با صرف حداقل زمان و هزینه ها به بیشترین بهره وری منجر می گردند. منظور از بهره وری، كیفیت نتایج فرایند اعم از بازده تولید و خلوص محصولات و دقت بالا در انجام هوشمند فرایندها می باشد. بدین ترتیب بهره وری در فرایندها عامل بسیار تعیین كننده ای در ابداعات و اختراعات بشری است، چرا كه اهمیت ویژه ای در ملاحظات اقتصادی دارند.

• تكرار پذیری

غالب فرایندهای طبیعی قابلیت انجام مجدد در یك چرخه جدید داشته و مدام تكرار می گردند. این امر باعث افزایش بهره وری وكاهش ضایعات و هزینه ها می گردد.

• سازگاری با طبیعت

فرایندهای طبیعی از آنجا كه از دل خود طبیعت برمی خیزند، هیچ گاه برای طبیعت و محیط زیست پیرامون خطرآفرین و مضر نیستند. محصولات و خروجی فرایندهای طبیعی نه تنها برای محیط زیست خطری ندارند، بلكه برای پاكسازی محیط زیست از آلودگی ها نقش موثری دارند. محصولات طبیعی در پایان عمر مفید و موثر خود، به كمك دیگر عوامل طبیعی و در یك فرایند پیشرفته دیگر تجزیه شده و به محصولات و فراورده های مفید دیگر تبدیل می گردند.

با توجه به اهمیت و استقبال روز افزون بهره گیری از این شیوه جدید حل مسئله و با توجه به مزایای قابل توجه آن که در بالا به آن پرداخته شد؛ و با هدف تمرکز بخشی و تشویق محققین این حوزه، دانشگاه شهید بهشتی اقدام به برگزاری "اولین جشنواره ایده های برگرفته از طبیعت" نمود.

در همین راستا و با توجه به برپایی جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی دبیرخانه جشنواره اقدام به ایجاد شاخه ی "ایده های برگرفته از طبیعت" در کلیه ی بخش های جشنواره نموده است.

لذا از کلیه متخصصین، دبیران پژوهش و دانش آموزان دعوت به عمل می آید تا با ارایه ایده های نوین خود در این زمینه در بخش پیشنهاد موضوع و پس از تأیید آن، شرکت در جشنواره دوره ی دهم، به رقابت پر شور در این حوزه بپردازند.

آدرس دبیرخانه:

تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، مرکز رشد و فناوری دانشگاه، طبقه منفی 1، مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

تلفن: 22431771، 22407639، 22407705

نمابر: 22431764

پست الکترونیکی: project@tebyan.com

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

مطالب مرتبط

طرح پروژه های دانش آموزی سایت تبیان

برنامه ی دهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

چگونه در دهمین دوره ی جشنواره شرکت کنیم