تبیان، دستیار زندگی
برای حمایت از تیم مذاكره كننده بسیج شده اند. می گویند جدا از اختلاف دیدگاه ها، یكی از لوازم حضور قدرتمند در برابر 1+5، یكپارچگی داخلی است. ولی این شامل «همه» نمی شود؛ برخی بر طبل تفرقه می كوبند؛ یكی از آنها «محمدعلی رامین» است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی «نفی هولوكاست» مهمتر از «حق هسته‌ای» است


برای حمایت از تیم مذاكره‌كننده بسیج شده‌اند. می‌گویند جدا از اختلاف دیدگاه‌ها، یكی از لوازم حضور قدرتمند در برابر 1+5، یكپارچگی داخلی است. ولی این شامل «همه» نمی‌شود؛ برخی بر طبل تفرقه می‌كوبند؛ یكی از آنها «محمدعلی رامین» است.
محمدعلی رامین

نام محمدعلی رامین که در دوره ای به عنوان مشاور و دوره ای هم به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی نژاد فعالیت می کرد، از زمانی بیشتر بر سر زبان ها افتاد که احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وجود «هولوکاست» را تکذیب کرد. این اقدام رئیس جمهور وقت جنجالی آفرید که شاید تا سال ها به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین جنجال ها در دنیا از آن یاد شود.

ارتباط این جنجال ها با محمدعلی رامین این بود که وی به عنوان طراح و ایده پرداز موضوع نفی هولوکاست معرفی شد؛ هرچند که وی چند روز قبل در مصاحبه ای، چنین مساله ای را رد کرد و گفت که تنها ایده «درخواست بررسی هولوکاست» را داده نه «نفی» آن را. البته رامین اشاره ای به این موضوع نکرده که چرا در طول این سال ها چنین چیزی را رد نکرده بود.

امروز، بعد از گذشت چند سال از آن ماجرا و درست در حساس ترین زمان مذاکرات ایران و 1+5، سخنان جدیدی از سوی مشاور رئیس جمهور پیشین مطرح می شود که نه تنها با مواضع مقام معظم رهبری و توصیه های اکید ایشان ارتباطی ندارد بلکه با آن فاصله و زاویه ای معنادار دارد.

رهبر انقلاب بارها درباره مذاکرات ایران و غرب بر سر مسایل هسته ای سخن گفته اند. ایشان در چند نوبت، این مذاکرات را جبهه ای بسیار سخت توصیف کرده اند و بر همین اساس، مذاکره کنندگان کشورمان را نیز سربازان این جبهه دانسته اند. یکی از بارزترین و شاخص ترین توصیفات مقام معظم رهبری درباره تیم مذاکره کننده، استفاده ایشان از عبارت «فرزندان انقلاب» بود.

مساله نفی هولوکاست درست در زمانی مطرح شد که دنیا منتظر بود تا جدیدترین مواضع ایران در موضوع هسته ای را از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور بشنود اما طرح این موضوع نه تنها به ادامه روند مذاکرات کمکی نکرد بلکه موجب شد رژیم صهیونیستی بتواند مظلوم نمایی کند و در نتیجه اجماعی جهانی در حمایت از این رژیم شکل گرفت

اما حالا محمدعلی رامین سخنی تازه مطرح کرده است. او با تاکید و پافشاری بر اصل موضع خود و رئیس جمهور پیشین، محمدجواد ظریف را متهم به بیعت با اسرائیل کرده و گفته که وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان، برای مذاکره با غرب و آمریکا، به نوعی از اسرائیل اجازه لازم را گرفته است.

وی در این رابطه گفته است: «اینکه یک دیپلمات با سابقه چه ضرورتی احساس کرد که قبل از شروع مذاکرات با آمریکا و 1+5 اول باید هولوکاست را تایید می‌کرد که تایید هولوکاست در حقیقت بیعت با رژیم اسرائیل است در واقع برای بنده به عنوان یک فردی که روابط بین‌الملل را می‌شناسم و مسائل جاری در ارتباطات غرب و رژیم صهیونیستی را می‌دانم خیلی حیرت‌انگیز بود. این موضوع برای بنده حیرت‌انگیز بود که وزیر خارجه ایران گویا می‌خواسته با تایید هولوکاست اذن مذاکره با آمریکا را از اسرائیل دریافت کند.»

مقام معظم رهبری در خلال برخی از بیانات خود درباره مذاکرات هسته ای، تاکید کرده اند که بطور کامل و دقیق این مذاکرات را رصد می کنند و بارها از سوی اعضای این تیم و نیز شخص حسن روحانی رئیس جمهور تاکید شده است که مقام معظم رهبری نقش بسزایی در مدیریت مذاکرات داشته و دارند.

مساله نفی هولوکاست درست در زمانی مطرح شد که دنیا منتظر بود تا جدیدترین مواضع ایران در موضوع هسته ای را از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور بشنود اما طرح این موضوع نه تنها به ادامه روند مذاکرات کمکی نکرد بلکه موجب شد رژیم صهیونیستی بتواند مظلوم نمایی کند و در نتیجه اجماعی جهانی در حمایت از این رژیم شکل گرفت.

برعکس، سال گذشته که حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافت تا اولین سخنرانی خود را در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری را مطرح ساخت که برخلاف نظر اسرائیل، با اجماع کشورها به عنوان یک قطعنامه در سازمان ملل به تصویب رسید.

اما رامین گویا همه اینها را فراموش کرده و برخلاف روند عنوان شده در سطور بالا، دولت فعلی و وزیر آن را به همراهی با اسرائیل و حتی بالاتر از آن به بیعت با اسرائیل متهم می کند و باز هم پا را فراتر می گذارد و آنها را به اجازه گرفتن از اسرائیل متهم می کند.

رامین از جمله افرادی است که خود را تابع دو آتشه ولایت فقیه می داند. نگارنده این مطلب نیز در مقامی نیست که عقاید و این دست ادعاهای دیگران را قضاوت کند اما بدون هیچ تعارفی، مواضع اخیر وی، تفاوت آشکاری با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای دارد

فارغ از اختلاف نظرهایی که بین دو طرف این مناقشه وجود دارد - که قطعا قابل درک و قابل قبول هم هست که همگان درباره یک موضوع چند نظر متفاوت داشته باشند – ذکر چند نکته ضروری است:

1- مذاکرات هسته ای در حساس ترین برهه قرار دارد و حفظ انسجام داخلی از ضروریات است. بنابراین آقای رامین یا اهمیت این موضوع را درک نمی کند پس آنقدرها هم که خودش در مصاحبه اخیر ادعا کرده، به موضوعات دیپلماتیک مسلط نیست یا اینکه اهمیت این برهه را درک کرده ولی هنوز بر مواضع تند خود اصرار دارد که در این صورت باید به حسن نیت داشتن ایشان شک کرد.

2- رامین از جمله افرادی است که خود را تابع دو آتشه ولایت فقیه می داند. نگارنده این مطلب نیز در مقامی نیست که عقاید و این دست ادعاهای دیگران را قضاوت کند اما بدون هیچ تعارفی، مواضع اخیر وی، تفاوت آشکاری با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای دارد.

3- دولت، فارغ از اینکه چه اسمی دارد و رئیسش کیست، به هر حال دولت جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس اصولی همچون آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر، آزادی بیان و تضارب آرا، می توان دولت، اعضا و رئیس آن یعنی رئیس جمهور را نقد کرد، می توان گفت که مثلا "فلان موضع گیری رئیس جمهور، موجب از انزوا درآمدن اسرائیل شد" یا نقدهایی را وارد کرد. اما چنین نقد کردن و سخن گفت، یک چیز است و اینکه بگوییم تیم مذاکره کننده این دولت، از اسرائیل اجازه می گیرد و با آن بیعت می کند، یک چیز دیگر.

4- بارها دیده و شنیده شده است که ائمه جمعه سراسر کشور بویژه در تهران، در برابر مواضع ناصواب افراد، مواضع سفت و سختی گرفته اند و نقدهای سنگینی بر گویندگان آن روا اشته اند. کاش اظهارات اخیر محمدعلی رامین از نظر خطبای جمعه این هفته نیز دور نماند تا مردم بدانند که موضع رسمی نظام – ضمن احترام به تضارب آرا – حمایت از فرزندان ملت در جبهه مذاکرات است.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان