تبیان، دستیار زندگی
ماجرای فرگوسن برای آنها که موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را دنبال می کنند، موضوع تازه ای نیست؛ اما در آمریکای شمالی چه خبر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری درباره نژادپرستی در یک باشگاه کانادایی


ماجرای فرگوسن برای آنها که موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را دنبال می‌کنند، موضوع تازه‌ای نیست؛ اما در آمریکای شمالی چه خبر است؟

فرگوسن

آمریکای شمالی معمولا برای مهاجران و کسانی که به دنبال فرصتی برای زندگی بهتر هستند، کشوری است مملو از خوبی‌ها و برابری‌ها. کشوری است که در آن نژادپرستی دیده نمی شود. اگر در آمریکا گزارشی باشد، لااقل در نوع شمالی آن هرگز دیده نخواهد شد. البته که همین ژست هویتی در آمریکا نیز وجود دارد و معمولا گفته می شود که اگر در کانادا مشکلی در حیطه نژادپرستی باشد، در خود آمریکا هرگز نیست!

برای آنکه مطمئن شوید کدام گروه حقیقت را می گوید، کار سختی در پیش ندارید. شاید یک جستجوی ساده اینترنتی اتفاقا در موتور جستجوی ساخته همین بخش از کره زمین، یعنی گوگل کافی است تا شما را به نتیجه مطلوب خود برساند. ماجرای فرگوسن برای آنها که موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را دنبال می کنند موضوع تازه ای نیست اما همین نیز برای روشن شدن وضعیت اسفناک سیاه پوستان در آمریکا کفایت می کند؛ اما در آمریکای شمالی چه خبر است؟

نمی شود برای رسیدن به پاسخ این سوال همه ابعاد اجتماعی و سیاسی را بررسی کرد و در این فرصت تنها در یک نگاه ساده با عینک فوتبال به یک تیم فوتبال در شهر تورنتوی کانادا خواهیم پرداخت.

اف.سی تورنتو که از قدیمی ترین و محبوب ترین تیم های فوتبال در کانادا است. از این تیم برای تیم ملی کانادا در اردوی پیش روی ملی، 5 بازیکن دعوت شده اند و تا امروز و شاید در تاریخ این باشگاه تنها 12 بازیکن سیاه پوست موفق به عضویت و بازی بوده اند.

به این اوضاع تاسف برانگیز، قانون توهین آمیز شهروند درجه دوم را نیز اضافه کنید که بدترین توهین به انسانیت و خطوط قرمز یک شهروند است. قانونی که وکلا و دلالان مهاجرت اصلا دوست ندارند رسانه ای شود تا آنها نیز مشتریان شیفته کانادای خود را از دست ندهند!

اسنادی طی هفته گذشته از سوی حسابدار قدیمی و بازنشسته این باشگاه به دست رسانه های مستقل افتاد که نشان از اوج نژادپرستی در این باشگاه قدیمی دارد. در آکادمی نوجوانان این باشگاه تنها نوجوانان سفیدپوست به صورت رایگان و برای یک سال به استخدام در آمده و والدین آنها برای تحصیل فرزندان خود حین آموزش از مدیریت آکادمی تضمین کتبی دریافت می کنند. این در حالیست که طبق قانون فدرال هیچ مرکز ورزشی یا فرهنگی حق ندارد برای ثبت نام رایگان ملاکی جز شهروندی کانادا را در نظر بگیرد!

در تیم بزرگسالان اف.سی تورنتو کانادا 8 وکیل یا مدیر برنامه رسمی فیفا تحت قرارداد رسمی هستند و در یکی از اسناد فاش شده آمده است: "برای ساده شدن کارها و تسریع در امور لطفا بازیکنان بومی کانادا و سفیدپوست را در اولویت قرار دهید!" تاکید با صراحت مقام مسئول این باشگاه به رنگ پوست بسیار عجیب است و جالب اینکه نامه به ادعای افشاکننده اسناد کاملا رسمی بوده و شماره بایگانی دارد.

فرگوسن

به این اوضاع تاسف برانگیز، قانون توهین آمیز شهروند درجه دوم را نیز اضافه کنید که بدترین توهین به انسانیت و خطوط قرمز یک شهروند است. قانونی که وکلا و دلالان مهاجرت اصلا دوست ندارند رسانه ای شود تا آنها نیز مشتریان شیفته کانادای خود را از دست ندهند!

قانونی که طی آن یک فرد عرب یا یک مهاجر چینی حتی پس از سال ها زندگی در خاک کانادا و داشتن پاسپورت، همچنان شهروند درجه دوم است و همیشه باید منتظر قوانین تازه درباره شهروندان درجه دوم باشد و برای استخدام یا برای درس خواندن همیشه و در شدیدترین حالت ممکن، تماشاگر نژادپرستی باشد.

جالب اینجاست که کارمند سابق باشگاه تورنتو کانادا و افشاکننده اسناد حالا تحت فشار برای تکذیب اسناد است و هیچ وب سایت یا روزنامه معتبری اخبار او را منتشر نکرده است. تنها در این میان می شود به هفته نامه جامعه آفریقایی تبارهای ساکن تورنتو اشاره کرد که در یک خبر کوتاه چنین اسنادی را تایید کرده اما با هراسی تامل برانگیز نوشته است: البته ممکن است همه اینها دروغ باشند چرا که در کانادا نژادپرستی وجود ندارد!

بخش ورزشی تبیان


منبع: مشرق