تبیان، دستیار زندگی
شاید برایتان جالب باشد بدانید که گفتگوی هر 2 نفر در وایبر هزینه ای بالغ بر 2 میلیون تومان به دنبال دارد. این در حالی است که این شرکت بابت آن از کاربران هیچ هزینه ای دریافت نمی کند... حال این سوال پیش می آید که وایبر چگونه درآمد زایی می کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وایبر، هزینه ها و درآمد ها


شاید برایتان جالب باشد بدانید که گفتگوی هر 2 نفر در وایبر هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیون تومان به دنبال دارد. این در حالی است که این شرکت بابت آن از کاربران هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند... حال این سوال پیش می آید که وایبر چگونه درآمد زایی می کند؟

وایبر، هزینه ها و درآمد ها

کاربران وایبر در 7 مه 2013 به 200 میلیون کاربر رسید و جالب ‌تر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام می‌دهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال می‌کنند که در نوع خودش جالب توجه است، با این حال مدل چرخه سرمایه این شرکت نامعلوم بوده و تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارد! حال سوالی که فکر هرکسی را به خود مشغول می‌کند این است که وایبر با چه هدفی، به صورت کاملا رایگان و کیفیت مطلوب در تمامی نقاط مختلف جهان عرضه شده است؟!

وایبر و امکانات رایگان

وایبر اپلیکیشنی است که توسط شرکتی به همین نام به صورت رایگان تولید شده است. اپلیکیشن هایی هم چون وایبر موجب آن شده اند که voice به معنای سنتی آن، که همان تماس سنتی است، جای خود را به Data و تماس مبتنی بر Data بدهد. به این ترتیب؛ امروزه تنها با در اختیار داشتن تلفن همراهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، می‌توان به صورت رایگان مکالمه برقرار کرد.

از طریق وایبر، کاربران می‌توانند تماس رایگان، تماس ویدئویی رایگان و پیامک رایگان داشته باشند؛ ضمن اینکه می‌توانند تصاویر و فیلم‌های خود را نیز به صورت رایگان به اشتراک بگذارند.

توصیف "مارکو" از منبع درآمد وایبر

وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژیم صهیونیستی مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل، با همکاری ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسموچا تاسیس کرده است. مارکو مدیرعامل شرکت وایبر با وجود سابقه همکاری با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در پرونده خود، مدعی است که نرم‌افزار او کاربرد جاسوسی ندارد. او می گوید که در 14 فوریه 2014 وایبر توسط شرکت ژاپنی راکوتن به قیمت 900 میلیون دلارخریده شده است و هم اکنون وایبر متعلق به راکوتن بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در ژاپن است که ده‌ها میلیارد دلار در بخش کاربر نهایی، فروش دارد. او می گوید با وجود اینکه این موضوع حقیقت دارد که وایبر توسط چند اسرائیلی تاسیس شده است اما وایبر بیش از هر شرکت دیگری در این حوزه به حریم خصوصی کاربران خود احترام می‌گذارد.

مارکو مدیرعامل شرکت وایبر با وجود سابقه همکاری با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در پرونده خود، مدعی است که نرم‌افزار او کاربرد جاسوسی ندارد

او در ادامه درآمد وایبر را از طریق بازار برچسب وایبر توصیف می کند که هم محتوای مجانی دارد و هم محتوای پولی. سپس به سرویس وایبر اوت اشاره می کند که به افراد اجازه می‌دهد که با شماره‌هایی که وایبر در اختیار ندارد و شماره‌های خط‌های ثابت با قیمت‌های پایینی تماس بگیرید.

چگونه وایبر می تواند رایگان باشد؟ این سوالی است که در پایگاه اصلی وایبر به آن پرداخته شده و خود وایبر به این سوال این گونه پاسخ می دهد: "ما اکنون به طور همزمان در کنار ارائه سرویس کنونی در حال کار بر روی خدمات برتر در آینده نه چندان دور برای تولید درآمد هستیم، ضمن آنکه افزودن ویژگی های بیشتر و بهبود پلت فرم نرم افزار نیز با ارائه نسخه های بروز رسانی در حال انجام است. اما آنچه منجر به کسب در آمد برای وایبر خواهد شد خدمات متفاوت و بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد و سیستم تماس رایگان و پیام کوتاه رایگان وایبر به وایبر خواهد بود. وایبر خیال کاربران را راحت کرده است و با تاکید اعلام داشته است، رسالت اصلی ما سیستم تماس و پیام رایگان وایبر به وایبر است و این هرگز تغییر نخواهد کرد. همچنین وایبر این اطمینان را به کاربران می دهد که هرگز شماره های آنها و اطلاعاتشان به عنوان اسپم شناخته نخواهد شد و سیستم امنیتی آنها در مقابل اعتماد کاربران همیشه مستحکم خواهد ماند."

اما آیا آن چه مارکو و پایگاه وایبر از آن تحت عنوان منابع مالی وایبر یاد می کنند، می تواند تمامی هزینه های وایبر را تامین کند و به علاوه سودرسانی هم داشته باشد؟!

وایبر، هزینه ها و درآمد ها

منبع درآمد وایبر به گفته کارشناسان

کریمی کارشناس مخابرات در این زمینه معتقد است که منبع درآمد این برنامه‌ها مخاطبی است که جذب می‌کنند: "فرض کنید شما برنامه‌ای دارید که دارای 450 میلیون کاربر است، ارزش ذاتی این شبکه، کاربران آن است".

این کارشناس مخابرات تاکید می کند که ابزارهای داده‌کاوی روی اطلاعاتی که مشتریان در این شبکه رد و بدل می‌کنند، اطلاعات مختلفی را به دست می‌آورند؛ مثلا می‌گویند بحث امروز در حوزه فلان محصول تکنولوژیک است، این‌ها ارزش‌گذاری می‌شود و به شرکت‌هایی که علاقه دارند این اطلاعات را داشته باشند فروخته می‌شود. هم چنین این موضوع که ott player بر روی اطلاعات داده‌کاوی کرده و گزیده‌ای از آنها را به شرکت‌ها می‌فروشند امری بدیهی است، چرا که در غیر این‌صورت، علاوه بر اینکه آنها سودی نکرده‌اند، قادر به پرداخت هزینه سنگین طراحی نرم‌افزار و یا کرایه سرور نیز نخواهند بود!

کمالیان، کارشناس امنیت در فضای مجازی نیز در این زمینه معتقد است که برای تولید کننده یک نرم‌افزار هزینه‌های زیادی وجود دارد و همچنین پهنای باند گسترده‌ای را از سرورهای تولید کننده این قبیل نرم‌افزارها اشغال می‌کند. اطلاعات مکالمه افراد، در ابتدا روی سرورها قرار می‌گیرد و مسلما اطلاعات را برای همیشه در سیستم‌های خود محفوظ خواهند داشت.

کمالیان در ادامه تاکید می کند که وایبر، واتس آپ و ...، کاربردی یا غیرکاربردی، روزانه اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر را در سرورهای خارج از کشور ذخیره کرده و آنها را به وقت مناسب به ارگان‌های مختلف به فروش می‌رسانند و این تنها راه درآمد این نرم‌افزارهاست.

وایبر و مجوز های هنگام نصب!

عادل افشاری‌پور، متخصص امنیت شبکه، امنیت وایبر را از منظری دیگر بررسی می کند و آن مجوزهایی است که وایبر به هنگام نصب نیاز دارد. برخی از این سرویس‌ها به شرح زیر است: اطلاعات فردی و هویتی مانند: خواندن مشخصات صاحب گوشی، خواندن و تغییر فهرست مخاطبان، خواندن فهرست تماس‌های دریافتی و ارسالی. اطلاعات موقعیت فردی با استفاده از GPS و موقعیت‌یابی دقیق. اطلاعات SMS و .MMS خواندن و تغییر SMS ‌ها و MMS‌های شما و همچنین دریافت . SMS امکان ضبط صدا، تصویربرداری و عکاسی. امکان غیرفعال‌سازی قبل دستگاه. امکان مشاهده شبکه‌های اطراف. امکان همگام‌سازی دستگاه با دستگاه‌های بلوتوث مجاور. امکان تغییر یا حذف اطلاعات موجود در فضای ذخیره‌سازی USB و...

او در ادامه عنوان می کند که امکانات فوق به‌خودی‌خود می‌توانند خطرناک نباشند، اما دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه شرکت سازنده ممکن است از این امکانات در صورت نیاز بدون اطلاع کاربر به نحوی سواستفاده کند. دوم اینکه در صورت وجود آسیب‌پذیری‌های کشف‌نشده، ویروس‌ها می‌توانند از این امکانات بدون اطلاع کاربر سواستفاده کنند. یک نمونه از این سواستفاده‌ها در سال 2013 توسط یک محقق کشف شد که می‌توانست با استفاده از امکان پیام‌هایی که بر روی صفحه می‌آیند، قفل صفحه را باز کند.

به‌طورکلی کاربران اپلیکیشن‌هایی نظیر وایبر، واتس‌آپ، تانگو و... باید مراقب حریم شخصی خود باشند. هم چنین نرم‌افزارهایی که با عنوان‌های مشابه این نرم‌افزارها می‌آیند و همگام‌سازی با این اپلیکیشن‌ها را انجام می‌دهند که به هیچ وجه مورد اطمینان نیستند.

فرآوری: زهرا مجدی زاده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پایگاه وایبر/ هفته نامه تجارت فردا/ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

تبلیغات به سبک وایبر

اگر وایبر دارید کلیک کنید

وایبر اسرائیلی باقی می ماند