تبیان، دستیار زندگی

گردش باد ها – جلسه چهارم

هدف این درس آشنایی با کتب تفسیر قرآن کریم و آگاهی از نظرات تفسیری مفسران پیرامون آیات مورد بحث می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردش باد- جلسه چهارم

هدف:

آشنایی با کتب تفسیر قرآن کریم و آگاهی از نظرات تفسیری مفسران پیرامون آیات مورد بحث

 

مقدمه:

آیات قرآنی به گونه ای هستند که برای فهم بهتر و عمیق تر نیاز به تبیین و تفسیر دارند. به همین جهت خداوند این وظیفه مهم را به پیامبر(ص) سپرد و به ایشان فرمود: *وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ‏*ما ذکر (یعنی قرآن) رو بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین نمایی* (سوره نحل، آیه44)

 

بعد از وفات پیامبر(ص) نیزجمعی از صحابه(یاران) ایشان، این وظیفه ی مهم را ادامه دادند که از این بین می توان از حضرت علی(ع) به عنوان بزرگترین مفسر قرآن نام برد. این مسئله در طول زمان ادامه داشت و دیگر ائمه اطهار(ع) نیز به این امر پرداختند.

هم چنین دیگرانی نیز بودند که همواره تلاش می کردند تا به فهم دقیق تری از آیات برسند. به این ترتیب طی قرون مختلف، بزرگانی از شیعه و همینطور اهل سنت با استفاده از روش های مختلف به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند. برای مثال تفسیر «البرهان فی تفسیر القرآن» که توسط سید هاشم بحرانی در قرن یازدهم نوشته شده با استفاده از روایات رسیده از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) تفسیر یک آیه رو بیان کرده است و یا تفسیر «المیزان فی تفسیر القرآن» علامه طباطبایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن یعنی با استفاده از دیگرآیات قرآن، آیه ای را تفسیر کرده است. 

 

این تفاسیر علاوه بر این که روش های مختلفی در تفسیر آیات دارند، دیدگاه های مختلفی هم درباره تفسیر هر آیه دارند؛ زیرا در خیلی از مواقع، مفسران برداشت های خود را نیز وارد می کرده اند و وظیفه ما این است که با مطالعه ی دقیق این تفاسیر و توجه به دلایل بیان شده برای هر نظر، به تفسیر درست برسیم.

 

گام1:

با مراجعه به بخش «تفسیر» نرم افزار جامع التفاسیر، مطالب مفسران پیرامون آیاتی که در گام2 طرح درس قبلی جستجو کردید را مورد مطالعه قرار داده و نکات مرتبط با موضوع پژوهش را یادداشت نمایید.

 

تفاسیر پیشنهادی:

نمونه، احسن الحدیث، نور

 

تکلیف:

باتوجه به کاربردهای قرآنی ریشه صرف، برداشت خود را از معانی به کار رفته ارایه نمایید.


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

گردش باد - جلسه اول

گردش باد – جلسه دوم

گردش باد – جلسه سوم

گردش باد – جلسه چهارم

گردش باد – جلسه پنجم

 
گردش باد - بخش علمی

 
بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: شهاب الدین شریف