تبیان، دستیار زندگی
رنگ‌های قرمز و مشکی باعث ترس و ناراحتی خرگوش‌ها می شود و رنگ‌های آبی و سفید باعث شادی و افزایش اشتهای آن‌ها....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر رنگ محیط بر رفتار خرگوش ها

تاثیر رنگ محیط بر رفتار خرگوش ها

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

به نام خدا و با سلام خدمت شما. من نازنین مطلوبی به همراه حسنا رستم بیگی و سروناز وثوق از مدرسه آیین روشن نور در نهمین دوره جشنواره تبیان با موضوع بررسی تاثیر رنگ محیط بر رفتار خرگوش ها شرکت کرده ایم.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

شباهت ساختمانی خرگوش با انسان بسیار زیاد است و هم چنین در بسیاری موارد خرگوش حیوان خانگی به حساب می آید. بنابر این بر آن شدیم که بررسی کنیم آیا رنگ محیط اطراف ما بر رفتار ما تاثیر دارد و اگر دارد این اثر چگونه است؟

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

ما برای بررسی تاثیر رنگ بر رفتار خرگوش از مقوا های رنگی در قفس آن ها استفاده کردیم و پس از نیم ساعت تاثیر آن رنگ را بر رفتار خرگوش بررسی کردیم.

تبیان: جالب ترین نکته ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟

نتایجی که گرفتیم برای ما جالب بود. مثلاً رنگ های قرمز و مشکی باعث ترس و ناراحتی خرگوش ها می شد و رنگ های آبی و سفید باعث شادی و افزایش اشتهای خرگوش ها می شود.

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری چه تأثیری بر شما داشته است؟

باعث افزایش آگاهی ما شد و ما برنامه ریزی دقیق تر برای انجام کار های خود را یاد گرفتیم.

تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟

بله، مدرسه ما از تابستان برای معرفی رشته های پژوهشی به دانش آموزان کلاس برگذار می کند و در طول سال، هر رشته با معلم جدا و ساعات مشخص کلاسی کار خود را ادامه می دهد. و در نهایت پژوهش های انجام یافته در جشنواره های مختلف از جمله تبیان شرکت داده می شوند.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

تبیان: به نظر شما برای ارتقاء سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

علاقه نقش کلیدی دارد. وقتی کسی به رشته ای علاقه مند باشد می تواند در آن رشته موفق باشد پس باید استعداد یابی شود و هر کس در زمینه مورد علاقه خود مشغول گردد.

تبیان: اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

من علاقه زیادی به ریاضیات دارم و هر وقت فرصت می کنم سراغ ریاضیات می روم.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟

این که داوری های مقاطع مختلف جدا بود خوب بود چون نباید دانش آموزان مقاطع دبیرستانی برای مثال با دانش آموزان سایر مقاطع مقایسه شوند.

تبیان: دانش آموزان محترم از این که در گفتگوی ما شرکت کردید از شما سپاسگذاریم و برای شما آینده سازان عزیز کشورمان آرزوی موفقیت و کامیابی در تمام عرصه های زندگیتان را داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی

مطلب مرتبط

مصاحب با دانش آموزان در نهمین جشنواره