تبیان، دستیار زندگی
من بهارک ابراهیم نژاد هستم به همراه دوستانم زهرا مینایی و شفق معمار پور از مدرسه آیین روشن نور در این جشنواره شرکت کرده ایم.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان هایی سفید با طبیعت

دندان هایی سفید با طبیعت

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

با سلام. من بهارک ابراهیم نژاد هستم به همراه دوستانم زهرا مینایی و شفق معمار پور از مدرسه آیین روشن نور در این جشنواره شرکت کرده ایم.

عنوان پروژه ما ساخت سفید کننده گیاهی دندان به خصوص برای سیگاری ها است.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

به علت اهمیت بهداشت دهان و دندان به سراغ این موضوع رفتیم. با گیاهان کار کردن هم کم هزینه است و هم داروی ساخته شده بدون عوارض جانبی می شود.

پیشنهاد اولیه با دبیرمان بود ولی جزییات کار با خودمان بود.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید؟

ما هم از ادویه ها و هم از میوه ها و سبزیجات استفاده کردیم. میوه هایی نظیر توت فرنگی و سیب و سبزیجاتی از قبیل کرفس و هویج همین طور از ادویه ها و گیاهانی مثل نعنا، آویشن و بابونه در این تحقیق استفاده کردیم. با استفاده از محیط کشت به این نتیجه رسیدیم که در گیاهان آویشن و نعنا، در سبزیجات، کرفس و هم چنین توت فرنگی در میوه ها بهترین بازدهی را داشتند.

تبیان: جالبترین نکته ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟

استفاده از گیاهان و سبزیجات به عنوان سفید کننده برای ما جالب بود و این که خداوند چنین چیزی را در میوه ها و گیاهان قرار داده تا بدون عوارض و با هزینه کم انسان ها به بهداشت و پاکیزگی خود برسند از نکات آموزنده این پژوهش بود.

تبیان: فعالیت های خارج از مدرسه شما در چه زمینه ای است؟

کنار مطالعه رمان و داستان کوتاه من و هم کلاسی هایم شنا می کنیم و بسکتبال بازی می کنیم.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟

برای ما امسال تبیان خیلی خوب بود، از نظرات داوران متخصص بهره بردیم و ایده های جالب گرفتیم برای کار های آینده خودمان. هم چنین مدارس می توانستند از کار ها و فعالیت های همدیگر اطلاع پیدا کنند.

برخی غرفه هایی را هم که دیدیم بسیار جالب و خلاقانه کار کرده بودند.

برنامه جشنواره منظم و عالی بود و به نظر ما داوری های رشته ما تخصصی بود و این نکته بارز این جشنواره بود.

تبیان: از شما دانش آموزان عزیز کمال تشکر را داریم که در گفتگوی ما شرکت کردید. با آرزوی موفقیت برای شما آینده سازان کشور عزیزمان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی