تبیان، دستیار زندگی
با کمک بتن و قالب های ساده، می توانید گلدان های دلخواه خود را بسازید و به فضای باغچه یا خانه، شکل و شمایل زیبایی ببخشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید


با کمک بتن و قالب‌های ساده، می‌توانید گلدان‌های دلخواه خود را بسازید و به فضای باغچه یا خانه، شکل و شمایل زیبایی ببخشید.


برای اینکه گلدان‌های کوچک و زیبا در گوشه و کنار باغچه داشته باشید، لازم نیست هزینه کنید و گلدان‌های طرح‌دار که قیمت‌های ارزانی هم ندارند بخرید. با هزینه بسیار کمتر و کمی حوصله و سلیقه می‌توانید هر تعداد گلدانی که دوست دارید، تهیه کنید. برای این منظور باید مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم را با دقت انجام دهید.

داخل قالب بزرگ را چرب کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

برای ساخت گلدان سیمانی، باید دو قالب کوچک و بزرگ داشته باشید. قالب بزرگ‌تر را به طرح و شکل دلخواه انتخاب کنید و قالب کوچک‌تر می‌تواند یک گلدان پلاستیکی یا کاسه یا هر چیز گردی باشد که فضای داخل گلدان و محل خاک ریختن را شکل دهد. در این مرحله، باید قالب بزرگ را با قلم مو و روغن آشپزی چرب کنید.

بیرون قالب کوچک را چرب کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

با کمک قلم مو، سطح بیرونی قالب کوچک‌تر را نیز چرب کنید.

سیمان بریزید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

قالب بزرگ‌تر را با سیمان پر کنید؛ البته حدود 3 سانتی‌متر از بالای ظرف را خالی بگذارید. آن را خوب تکان دهید تا هوای بتن خارج شود و سطح روی آن را کاملاً صاف کنید. برای ساخت بتن به سیمان، آب و ماسه نیاز دارید. به طور مثال، برای نیم کیلوگرم سیمان، 1.25 کیلوگرم شن و 1.8 کیلوگرم سنگریزه نیاز دارید.

قالب کوچک را داخل قالب بزرگ فرو کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

قاب کوچک را در مرکز قالب بزرگ‌تر فشار دهید. در انتهای گلدان، فاصله مناسبی را برای ته گلدان در نظر بگیرید و قالب کوچک را در فاصله مشخص شده ثابت کنید.

قالب را سنگین کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

برای ثابت ماندن قالب کوچک داخل بتن، سنگ بزرگی داخل قالب کوچک بگذارید و به مدت 24 تا 48 ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا سفت و محکم شود.

قالب‌ها را جدا کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

بتن سفت شده را از داخل قالب‌ها جدا کنید. لبه‌های تیز آن‌ها را با سنباده یا سنگ، کمی گرد و نرم کنید تا به دست آسیب نرسانند.

گلدان‌های متنوع درست کنید

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

با قالب‌های متنوع در شکل‌های دلخواه می‌توانید هر تعداد گلدان که دوست دارید را برای خانه یا باغچه خود درست کنید. البته باید ته گلدان‌ها را با دریل سوراخ کنید تا آب از آن خارج شود. باید توجه داشته باشید که گلدان‌های سیمانی هنگام آبیاری در نتیجه خیس شدن، تیره می‌شوند، اما دوباره پس از خشک شدن، به رنگ روشن خود باز خواهند گشت.

ساخت جاشمعی

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

از این قالب‌ها می‌توانید برای ساخت جاشمعی‌های سیمانی هم استفاده کنید. فقط باید به جای قالبی کوچک‌تر که داخل سیمان قرار می‌گرفت، خود شمع مورد نظر را چرب کنید و داخل سیمان قرار دهید تا به اندازه و قالب خودش شکل بگیرد. یادتان باشد پیش از روشن کردن شمع، روغنی که به سطح بیرونی آن زده‌اید را پاک کنید.

ساخت حوضچه کوچک

گلدان‌های زیبای سیمانی بسازید

پس از تهیه سیمان در خانه، می‌توانید از آن برای ساخت موارد دیگری همچون حوضچه بسیار کوچک هم استفاده کنید. برای ساخت این حوضچه، به قالب پهن و بزرگ نیاز دارید. از تشت هم می‌توان برای این منظور کمک گرفت. البته باید دو قالب یک شکل در دو اندازه کوچک و بزرگ داشته باشید که ضخامت حوض را شکل دهد. در کف این حوضچه می‌توانید آینه هم کار بگذارید تا به آب، انعکاس زیبایی ببخشد.

منبع: برترین‌ها

برای بزرگ‌نمایی تصاویر، بر روی آن‌ها کلیک کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: bahaar88

برگرفته از گروه: کاردستی و خیاطی

مطالب مرتبط:

ویژه‌نامه ایده‌های خلاقانه

خلاقیت در ساخت گلدان

گلدان شیشه‌ای رنگی بسازید

کفش‌های کهنه را گلدان كنید!

ساخت جاشمعی با گل‌های مصنوعی

آموزش ساخت مجسمه‌ گربه سفالی