تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه نوزدهم آبان 1393 هجری خورشیدی، شانزدهم محرم 1436 هجری قمری و دهم نوامبر 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه نوزدهم آبان 1393 هجری خورشیدی، شانزدهم محرم 1436 هجری قمری و دهم نوامبر 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

19 آبان 1366

در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، فرماندهان تمرین نظامی(مانور) و وضعیت یگان های قرارگاه قدس، مستقر در منطقه ی شمال غرب را بررسی کردند.

19 آبان 1364

ریچارد نیکسون رییس جمهوری پیشین آمریکا گفت: «انقلاب اسلامی ایران تکیه گاه ملت های جهان سوم شده است.»

19 آبان 1357

دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های سوئد در یک اجتماع بزرگ، برابر سفارت ایران در این کشور تجمع کرده و علیه حکومت نظامی و دولت غلامرضا ازهاری شعارهایی را سردادند.

19 آبان 1353

وزارت آموزش و پرورش موافقت خود را با تشکیل دب ‍ ی ‍ رس ‍ ت ‍ ان، بر پایه ی ن ‍ ظام ج ‍ دی ‍ د آم ‍ وزش ‍ ی از طرف دان ‍ ش ‍ گ ‍ اه م ‍ ل ‍ ی ای ‍ ران اعلام کرد.

19 آبان 1353

چند پاسگاه مرزی ایران در غرب کشور مورد حمله ی توپخانه های عراق قرار گرفت، دلیل این یورش اختلاف بر سر اعلام حاکمیت کشتیرانی ایران بر اروند رود بود.

19 آبان 1343

امام خمینی پس از تبعید به ترکیه، پسر ارشد خود، حاج آقا مصطفی را به عنوان وکیل خود در تمامی امور معرفی کرد.

19 آبان 1333

حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه ی محمد مصدق، در میدان تیر لشکر 2 زرهی اعدام شد. او پس از کودتای بیست و هشتم مرداد دستگیر و در دادگاه نظامی به اعدام محکوم شد. فاطمی پیشنهاد دهنده ی ملی شدن صنعت نفت در ایران بود. وی از همان سال‏های نخستین روزنامه نگاری، با رضاخان و خانواده ی پهلوی به مبارزه برخاست و آنان را مورد انتقاد قرار می داد، از این رو همیشه مورد خشم دربار بود.

19 آبان 1330

مجله هرالدتریبیون نوشت: به دلیل ملی شدن صنعت نفت در جریان سفر هیات ایرانی به آمریکا، آمریکا نه تنها کمک بلاعوض به ایران اعطا نکرد، بلکه بانک های آمریکایی نیز از پرداخت وام به ایران خودداری کردند.

19 آبان 1304

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای ملی خواستار برچیده شدن رژیم سلطنتی در ایران و برقراری نظام جمهوری شدند.

19 آبان 1300

معاضد الملک رییس تذکره(بخش کنسولی) ایالت خراسان شد.

19 آبان 1286

محمدعلی شاه قاجار با حضور در مجلس شورای ملی سوگند وفاداری به مشروطه یاد کرد. اما کمتر از 2 سال پس از این تاریخ در تلگرافی به تمامی ولایات و حکام، با رد فعالیت مجلس یکم تأکید کرد که این مجلس خلاف مشروطیت است و از این پس مخالفین را سرکوب می کند.

تنظیم: هومن بهلولی