تبیان، دستیار زندگی
این روزها وزیر ورزش عزمش را جزم کرده تا تغییرات شگرفی را در فدراسیون فوتبال داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا اصلاحات در فدراسیون فوتبال در راه است؟


این روزها وزیر ورزش عزمش را جزم کرده تا تغییرات شگرفی را در فدراسیون فوتبال داشته باشد.


کفاشیان و گودرزی

این موضوع نیز کلیدش زمانی خورد که درگیری وزیر و کفاشیان بر سر قرارداد کی روش بالا گرفته بود و همان زمان نیز زمزه های تغییر در فدراسیون شنیده می شد در آن موقع گودرزی خیلی تلاش کرد تا آلترناتیوی برای کفاشیان پیدا کند ولی همین عدم وجود مهره مناسب برای نشستن پشت میز فدراسیون بزرگترین معضل وزارت خانه به حساب می آمد . حتی وزیر در محافل خصوصی بیان کرده بود که می خواهد در مجمع کفاشیان را استیضاح کند ولی سیاسی شدن این مساله به هیچ عنوان برای فوتبال ایران مناسب نبود. این موضوع امکان تعلیق فوتبال را چند برابر می کرد. از آن روزها زمان زیادی نمی گذرد و حالا بعد از عدم نتیجه گیری تیم ملی امید در بازی های آسیایی و تیم ملی جوانان وزیر به فکر اصلاحات در فدراسیون فوتبال افتاده است. حتی نشانه های بارزی از این مساله را می توان در تغییر و تحولات جزئی که خارج از قدرت کفاشیان بود جستجو کرد. حالا برای تحلیل این مساله باید به مصاحبه های اخیروزیر ورزش دقت کنید . اگر مصاحبه های وزیر ورزش و معاونانش را در یک ماه گذشته نگاه کنید متوجه می شوید که آنها تمایل زیادی به برکنار کردن کفاشیان دارند. تا جایی که وقتی صحبت از حضورحسین فرکی در تیم ملی مطرح شد ناگهان روزنامه حامی دولت تیتر جنجالی خود را به این موضوع اختصاص داد " درشکه جای بنز ! " تیتر روزنامه دولتی به اندازه ای تند بود که واکنش همه مربیان داخلی را در بر داشت و آنها این ادعا را داشتند که مورد اهانت واقع شده اند. برچسب زدن درشکه به مربیان داخلی عنوان صحیحی نبود که روزنامه دولتی آن را به مربیان وطنی نسبت میدادولی پس از اینکه وزارت ورزش رمزهای خود را علنا مخابره کرد و نشان داد به هیچ وجه علاقه ای به تمدید قرارداد کی روش ندارد ناگهان همان روزنامه نزدیک به دولت در چرخشی عجیب و صد البته سفارشی، هر روز از اشکالات کی روش نوشت و لزوم استفاده از مربی داخلی را در دستور کار فدراسیون قرار داد.

حتی وزیر در محافل خصوصی بیان کرده بود که می خواهد در مجمع کفاشیان را استیضاح کند ولی سیاسی شدن این مساله به هیچ عنوان برای فوتبال ایران مناسب نبود

این مساله نشان میداد که وزارت ورزش چگونه به رسانه های مرتبط به دولت خط می دهد. علاوه بر روزنامه ایران ورزشی، سایت هایی نظیر برنا هم همه توان خود را در راه خواسته وزیر به کارگرفتند. اما این مشی آنها چندان جواب نداد چرا که کی روش به اندازه کافی کوتاه آمد و با توجه به خواسته اکثر مردم طی نظرسنجی برنامه نود که هفتاد درصد خواهان ماندن کی روش شدند، فدراسیون فوتبال قرارداد جدیدی را با این مربی پرتغالی امضا کرد.اما حالا مردان وزارت ورزش هر یک در مصاحبه های خود به نوعی مدیریت فوتبال را زیر سوال می برند. چند هفته پیش وزیر در این مورد صریحا صحبت کرد و بعد از آن نوبت به سجادی رسید ،‌ معاون وزیر در نشست خبری اش مطرح کرد که مدیریت فوتبال ما در شکست های اخیر تاثیر گذار بوده است.به نظر می رسد وزارت ورزش در حال سنجیدن نظر مجمع است تا بتواند در یکی دو ماه آینده به صورت کاملا قانونی کفاشیان را توسط مجمع برکنار کند. با این وجود رئیس فدراسیون فوتبال گویا خیالش راحت است و می گوید برایش مهم نیست توسط مجمع برکنار شود.ولی باید گفت با ناکامی های سریالی تیم نوجوانان، جوانان و امید بهانه ای را به دست وزارت ورزش داده تا به هر نحوی تحولات مورد نظرش را اجرا کند. اما مهمترین پازل در این تغییرات نتیجه ایران در جام ملت های آسیاست.
فدراسیون فوتبال

جایی که اگر کی روش نتواند ایران به جمع چهار تیم برساند بدون تردید رنسانس آغاز می شود. از این رو نتیجه گرفتن در جام ملت های آسیا برای فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.آنها می‌دانند که در صورت ناکامی، بهانه به اندازه کافی برای برکنار شدن اتوبوسی همه وجود دارد.نکته قابل توجه در این میان این است که خود کفاشیان نیز با اینکه خوب میداند عمر مدیریتی اش در خیابان سئول به پایان رسیده ولی هنوز مقاومت می کند و شکست های اخیر تیم های رده های پایه را به گردن مربیان این تیم ها می اندازد. او در مورد این ناکامی ها می گوید " در مجموع کادر فنی بسیار باانگیزه و پر امیدی را برای تیم جوانان می‌دیدیم. واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که آنها این طور نتیجه‌ گرفتند. هنوز برای خودم جای تعجب و سوال است که چرا با وجود فراهم کردن این شرایط باز هم تیم جوانان نتیجه‌ نگرفت. "رییس فدراسیون فوتبال با تاکید بر این که علل ناکامی تیم ملی جوانان و سایر تیم‌های پایه به دقت در فدراسیون بررسی خواهد شد، میگوید " شک نکنید فدراسیون تغییر و تحولات جدی در بحث مدیریتی و فنی تیم‌های پایه ایجاد می‌کند. قطعا در سیاست‌هایمان نسبت به این تیم‌ها تجدیدنظر خواهیم کرد و تغییرات در راه خواهد بود." ولی آیا واقعا این تغییرات است که فوتبال را به جلو خواهد برد؟ یا اینکه کفاشیان بر اساس دستوری که از وزارت ورزش می گیرد عمل میکند؟ کفاشیان می گوید هزینه های زیادی برای تیم جوانان شده ولی آنها نتیجه لازم را کسب نکرده اند ! "تیم جوانان 260 روز اردو داشت. کادر فنی این تیم هر برنامه‌ای را درخواست کرد، سعی کردیم آن را به شکل کاملی انجام دهیم و همه گونه امکانات را در اختیار این تیم گذاشتیم. در یک سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد تومان هزینه برنامه‌های آماده‌سازی این تیم شد." خب اگر این آمار و ارقام درست است کجای کار ایراد داشته که حالا گزک به دست وزارت ورزش افتاده تا تغییرات اساسی در فدراسیون فوتبال داشته باشد. این سوال را باید از گودرزی و کفاشیان پرسید که فکر میکنید با تغییر و تحول میشود یک شبه طوفان به پا کرد؟ اولی برای سلیقه شخصی می خواهد فدراسیون را متحول کند و دومی به خاطر ماندگاری اش در مدیریت فوتبال .

نکته قابل توجه در این میان این است که خود کفاشیان نیز با اینکه خوب میداند عمر مدیریتی اش در خیابان سئول به پایان رسیده ولی هنوز مقاومت می کند و شکست های اخیر تیم های رده های پایه را به گردن مربیان این تیم ها می اندازد. او در مورد این ناکامی ها می گوید " در مجموع کادر فنی بسیار باانگیزه و پر امیدی را برای تیم جوانان می‌دیدیم

سوال اینجا است که آیا باشگاه‌های ما قهرمان آسیا شده اند که تیم علی دوستی مهر بخواهد تیمش را قهرمان کند؟ واقعا چند دهه است که در همین جام ملت‌های آسیا هم قهرمان نشده ایم که حالا ازشکست برابر یمن در رده پایه که نتایجش غیر قابل پیش بینی است متعجب شویم؟ا وقتی فساد در لیگ ما موج میزند ،‌وقتی بازیکنان پایه نمی توانند در لیگ بدرخشند ،‌وقتی کارت های جعلی پایان خدمت و صغر سن گرفتن بازیکنان در تیم ها تبدیل به معضل شده چگونه میتوان از فوتبال ملی در رده های مختلف انتظار داشت؟ این سوال را باید مدیران ورزش پاسخ دهند که تنها سلاحشان مدیریت اتوبوسی است . سیاستی که هرگز نمی تواند چشم انداز اصلی فوتبال را به تصویر بکشد. بدون شک کفاشیان در فدراسیون فوتبال قربانی خواهد شد تا وزیر ورزش روش تغییر و تحول اش در فوتبال را به اوج خود برساند همانطور که تیم های استقلال و پرسپولس را متحول کرد! دولت دهم با سیاست های وزارت ورزش ثابت کرده یک دولت فوتبال گریز است و شاید گزاف نباشد اگر بگوییم در این دولت فوتبال در رده های مختلف روند نزولی را طی خواهد کرد. بی تفاوتی وزیر به رویدادهای مهم و دخالت در اموری که خیلی به او ارتباط ندارد و همینطور کنار کشیدن در شرایط بحرانی و خالی کردن پشت فوتبال مقابل جریان های مختلف گواه این مدعی است . درست است که دولت دهم دولت تدبیر و امید است ولی در حوزه ورزش بیشتر دوست دارد تا شبیه اصلاح طلب ها باشد !

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان