تبیان، دستیار زندگی
شاید تا کنون نام شبکه اجتماعی Elloرا نشنیده باشید. لقب این شبکه اجتماعی را از هم اکنون Anti-Facebook گذاشته اند و بسیاری از کار شناسان بر این باورند این شبکه اجتماعی در مدت زمانی اندک می تواند بسیاری از کاربران فیس بوک را به خود جلب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه ترین رقیب فیس بوک


شاید تا‌کنون نام شبکه اجتماعی Elloرا نشنیده باشید. لقب این شبکه اجتماعی را از هم اکنون Anti-Facebook گذاشته‌اند و بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند ‌این شبکه اجتماعی در مدت زمانی اندک می‌تواند بسیاری از کاربران فیس‌بوک را به خود جلب کند.

تازه ترین رقیب فیس بوک

به گفته بنیان گذاران Ello، یکی از ویژگی‌های این شبکه اجتماعی، حریم خصوصی قدرتمند و آزاد بودن از تبلیغات آزار دهنده، برای کاربران است.

این شبکه اجتماعی که مقر آن در ایالت «ورمونت» است، به دست تیمی از هنرمندان و برنامه‌نویسان به رهبری فردی به نام «پل بادنیز» طراحی شده است. بادنیز که خود طراح ربات بوده درباره Ello می‌گوید: این شبکه اجتماعی ساده، زیبا و فارغ از تبلیغات طراحی شده است.

در حقیقت می توان گفت که این شبکه اجتماعی بیش از همه در رابطه با پیام ساده خود جلب توجه کرده است Ello :هیچ تبلیغاتی را نمی‌فروشد و هیچ داده‌ای از شما را به بنگاه‌ها و اشخاص ثالث ارائه نمی‌کند ‍ !

ضد فیسبوک!

فیس بوک در ماه‌ های اخیر وضعیت چندان خوبی نداشته است. افت آمار بازدید و اعتراضات گسترده نسبت به وضعیت سرویس دهی این شبکه روزهای سختی را برای مارک زاکربرگ رقم زده است. افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره فیس بوک هم شرایط را برای فیس بوک بدتر کرده است! چندی پیش نیز مدیران این شبکه با انتشار نتایج یک تحقیق که بدون اطلاع کاربران صورت گرفته بود، جنجالی دیگر را به وجود آوردند. اعتراضات گسترده‌ای علیه این اقدامات فیس بوک به راه افتاد و کاربران بسیاری حساب هایشان در این شبکه را به کلی مسدود کردند. هم چنین به تازگی در سانفرانسیسکو جمعی بزرگ به سیاست اخیر فیس‌بوک برای حذف کاربرانی که از نام اصلی خود استفاده نمی‌کنند، اعتراض کردند.

در بحبوحه این اعتراضات است که شبکه اجتماعیEllo گل می کند. خود را صراحتا ضد فیسبوک می خواند و در پاسخ به این سوال که آیا رقیب فیس بوک خواهد بود می گوید که ما واقعا فیس‌بوک را جزو رقیبان خود به حساب نمی‌آوریم! به این دلیل که آن ها شبکه اجتماعی نیستند و تنها یک پلت‌فورم تبلیغاتی هستند. "الو" یک شبکه اجتماعی است و این تنها کاری است که ما انجام می‌دهیم!

این شبکه جاسوس نیست!

"الو" علاوه بر آن که به صراحت خود را ضدفیس بوک دانسته، به کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک نیز هشدار می‌دهد که همه لینک‌ها و دوستی ها و داده های آن ها ردگیری می شود و آگهی دهندگان داده های آنان را خریداری می کنند تا تبلیغات بیشتری را برایشان نمایش دهند. در واقع کاربر فیس بوک محصولی است که خرید و فروش می شود!

"الو" روش جمع‌آوری و فروش داده‌ها و اطلاعات کاربران و جهت‌دهی به ارتباطات اجتماعی کاربران به قصد کسب سود و منفعت را غیر عادی و غیر اخلاقی می داند و معتقد است که کاربران در این گونه شبکه‌های اجتماعی تحت نقاب خدمات رایگان بهای گزافی را در قالب مداخلات تبلیغاتی و فقدان حریم خصوصی پرداخت می‌کنند.

پل بادنیتز، موسس اصلی "الو" در این باره می گوید:

ما باور داریم شبکه اجتماعی ابزاری برای توانمندسازی است نه ابزاری برای فریب، اجبار و سوءاستفاده. جایی است برای برقراری ارتباط و گرامیداشت زندگی. شما یک محصول نیستید!

"الو" علاوه بر آن که به صراحت خود را ضدفیس بوک دانسته، به کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک نیز هشدار می‌دهد که همه لینک‌ها و دوستی ها و داده های آن ها ردگیری می شود

"الو" از چه راهی کسب در‌آمد می کند؟!

سیاست این شبکه اجتماعی این است که کاملا رایگان باشد؛ ولی در کنار خدمات رایگان خود اقدام به ارائه خدمات پیشرفته‌تری با بهای مشخص به کاربران خواهد کرد. گفته می‌شود، تا‌کنون این شبکه اجتماعی توانسته است، 435 هزار دلار از این طریق کسب در‌آمد کند!

جالب این جاست که Ello با وجود طراحی نه چندان جذابش، به شدّت مورد استقبال قرار گرفته است. این سایت فعلا به دلیل حجم بالای درخواست‌ها، تنها با دعوت نامه عضو می پذیرد. همین اتفاق فرصت تجارت جالبی را مهیا کرده است. دعوت نامه‌های این شبکه اجتماعی اکنون روی وب‌سایت eBay به بهای 10 تا بعضا 500 دلار فروخته می‌شوند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این شبکه اجتماعی در ماه گذشته، روزانه تا سقف 45 هزار درخواست عضویت داشته است!

"الو"، قوانین و امکانات!

گفته می شود یکی از مشهورترین امکاناتی که در آینده‌ نزدیک توسط "الو" ارائه خواهد شد، ورود به "الو" با چند پروفایل با یک بار ورود است.

از سوی دیگر، در قوانین اولیه سایت، جمله‌ "محتوای غیراخلاقی ممنوع" به چشم می‌خورد، اما در حال حاضر این جمله از قوانین سایت بر‌داشته شده است.

موسس این شبکه در توضیح این نکته می گوید که ما به کاربران خود این امکان را می‌دهیم تا این‌گونه محتواها را مخفی کنند و یا در صورت عدم تمایل این محتوا ها را دنبال نکنند. الو برای کسانی است که بالای 13 سال دارند و آمادگی دارند که از قوانین ما پیروی کنند!

تازه ترین رقیب فیس بوک

چند پیش بینی برای "الو" !

شبکه یاد شده که هنوز در مرحله آزمایشی است یک سال قبل با همراهی یک گروه کوچک 100 نفره راه اندازی شد و از آوریل سال 2014 وارد مرحله جدیدی شده است. ولی هنوز زمان عمومی شدن آن مشخص نیست. کارشناسان معتقدند هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا عدم موفقیت الو زود است.

از سوی دیگر تردید هایی در زمینه برخی ادعاهای "الو" وجود دارد . چرا که به اعتقاد صاحب نظران، امکان آن وجود ندارد که شبکه اجتماعی و یا اساسا سایتی در بستر اینترنت فعالیت داشته باشد و اطلاعاتش مورد ثبت و استفاده قرار نگیرد. هیچ‌گاه امکان ندارد که یک سایت بتواند اطلاعاتش را از دست بالادستی‌اش که صاحب و مالک و ایجاد کننده‌ اینترنت است، پنهان کند!

اگر فیس‌بوک نتواند مخاطبینش را نگه دارد، این مخاطبین همان طور که تا به حال هم اتفاق افتاده و به شبکه‌های اجتماعی موبایلی مهاجرت کردند، از فیس‌بوک به شبکه‌های اجتماعی دیگری خواهند رفت که امکانات و یا امتیاز بهتری خواهد داشت

با این حال، مدیر Ello می‌گوید که اعضای وب سایتش در هر 3-4 روز دوبرابر شده و مخالف‌های فیس‌بوک در حال مهاجرت به Ello هستند. در برابر ارقام چند صد میلیونی فیس‌بوک، فعلا Ello حرفی برای گفتن ندارد، امّا هیچ بعید نیست همانطور که روزی توانست به حکومت‌ مای‌اسپیس و یاهو 360 خاتمه دهد، Ello هم بتواند کار فیس‌بوک را یکسره کند. جنگ سختی برای مدیر جوان فیس‌بوک آغاز شده است. نبردی که نتیجه‌اش روند آتی دنیای اینترنت را مشخص می‌کند.

ظاهرا آتشی که به واسطه فیس‌بوک به دامن yahoo 360 و مای اسپیس افتاده بود، این بار قرار است به واسطه "الو" به جان خود فیس‌بوک بیفتد. تغییر ذائقه مخاطبین و ایجاد نیاز به شبکه‌های اجتماعی هر چه جلوتر می‌رویم بیشتر و بیشتر می‌شود و اگر فیس‌بوک نتواند مخاطبینش را نگه دارد، این مخاطبین همان طور که تا به حال هم اتفاق افتاده و به شبکه‌های اجتماعی موبایلی مهاجرت کردند، از فیس‌بوک به شبکه‌های اجتماعی دیگری خواهند رفت که امکانات و یا امتیاز بهتری خواهد داشت.

فرآوری: زهرا مجدی زاده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس نیوز/ اقتصاد نیوز/ مشرق نیوز/ تابناک

مطالب مرتبط:

یاهو وارد رقابت با فیس بوک شد

تاریخ انقضای فیس بوک

"فیس‌بوک" از نگاه آمار و ارقام