تبیان، دستیار زندگی

نقاط ضعف شکلات صبحانه ی نوتلا

در قسمت اول این مطلب در خصوص فواید و مزایای شکلات صبحانه ی نوتلا صحبت کردیم. گفتیم که نوتلا حاوی ویتامین های مختلفی مانند ویتامین E و B و همچنین مواد معدنی مختلف مانند آهن و کلسیم و فیبر و غیره است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوتلا ، شکلات صبحانه ، کرم کاکائو ، شکلات،
قسمت اول 
در بخش دوم آن در خصوص نقاط ضعف این شکلات پرطرفدار صحبت خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

نوتلا حاوی مواد چرب و قند زیاد است در نتیجه برای افرادی که دغدغه ی تناسب اندام دارند مناسب نیست. چون علاوه بر افزایش وزن می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد. باید بدانید که هر 100 گرم نوتلا حاوی 31 گرم چربی(که بخشی از آن را چربی های اشباع شده تشکیل می دهند) و 55.1 گرم قند است.

خانم‌ها روزانه به حدود 2000 کالری نیاز دارند و هر 100 گرم شکلات صبحانه حاوی 541 کیلوکالری انرژی است که در واقع حدود 27 درصد نیاز روزانه ی یک خانم را تامین می‌کند.

اگر می‌خواهید یک مقایسه ی اجمالی بکنید باید بگوییم که 100 گرم مربا فقط 250 کیلوکالری دارد. همین میزان موز و پیتزا به ترتیب 95 و 300 کیلوکالری دارند در نتیجه نوتلا یک ماده ی غذایی پرکالری محسوب می‌شود و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.

درست است که در هر کشوری که نوتلا تولید می‌کنند میزان ترکیبات آن را تغییر می دهند. اما در حالت کلی این شکلات سرشار از چربی و قند است. نوتلا از بیش از 60 درصد قند و روغن پالم،13 درصد فندق، 7.4 درصد پودر کاکائو و 6.7 درصد پودر شیر تشکیل می‌شود. قند موجود در آن حدود 56 درصد یعنی بیش از نیمی از وزن یک شیشه نوتلا را در برمی گیرد.

توجه داشته باشید که در تبلیغات این شکلات شرکت‌های تولیدکننده چند لقمه از این شکلات را با یک لیوان شیر مقایسه می‌کنند. با این حال 100 گرم نوتلا فقط 108 میلی گرم کلسیم دارد که تا حدودی معادل کلسیم موجود در یک لیوان شیر یا یک پیاله ماست است اما همین میزان 10 برابر این میزان شیر یا ماست کالری دارد.

یک قاشق چایخوری نوتلا حاوی 2 گرم اسیدهای چرب اشباع شده است که معادل 10 درصد نیاز روزانه ی یک نوجوان می‌باشد. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این شکلات صبحانه علاوه بر افزایش خطر چاقی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد چون حاوی این اسیدهای چرب اشباع شده و به خصوص روغن پالم است.

نوتلا از بیش از 60 درصد قند و روغن پالم،13 درصد فندق، 7.4 درصد پودر کاکائو و 6.7 درصد پودر شیر تشکیل می‌شود. قند موجود در آن حدود 56 درصد یعنی بیش از نیمی از وزن یک شیشه نوتلا را در برمی گیرد

 

به عقیده ی متخصص روغن پالم برای سلامتی مضر است. در تولید محصولات غذایی از این روغن به جای روغن های هیدروژنه استفاده می‌شود به خاطر این که قیمت آن پایین است. متاسفانه روغن پالم باعث افزایش چربی خون می‌شود به خاطر اینکه حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است و در نتیجه به سلامت قلب آسیب می رساند. این روغن به سرعت باعث انباشتگی چربی در خون شده و به جداره ی داخلی رگ‌ها آسیب می‌زند. البته توجه داشته باشید که روغن پالم در مواد غذایی دیگری مانند انواع بیسکوییت‌ها، شیرمال ها، محصولات لبنی و غیره نیز وجود دارد.

 

خودتان نوتلای خانگی تهیه کنید

اگر عاشق شکلات صبحانه هستید اما نمی خواهید تناسب اندامتان به هم بخورد می‌توانید یک نوتلای لایت برای خود تهیه کنید. برای اینکار به پوره ی فندق نیاز دارید. فندق حاوی میزان کمی از اسیدهای چرب اشباع شده و در عوض سرشار از امگا9 است. این امگاهای پرخاصیت به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا9 میزان کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.


مواد لازم برای تهیه ی 100 گرم نوتلای خانگی

شکلات سیاه آب شده با حرارت غیر مستقیم             20 گرم

پوره ی فندق                                                       45 گرم

پودر شیر                                                            10 گرم

کاکائو                                                                1 قاشق غذاخوری

یک ماده ی شیرین کننده                                      10 گرم

شکلات را با پوره ی فندق مخلوط کنید و سپس شیر و کاکائو و در نهایت ماده ی شیرین کننده را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

 

مقایسه ی ارزش غذایی نوتلا با یک شکلات صبحانه ی معمولی

 

شکلات صبحانه‌ی معمولی

شکلات صبحانه ی نوتلا

هر 100 گرم

444

541

کالری

23

31

چربی(g)

32

56

کربوهیدرات(g)

16

5

پروتئین (g)

 

آیا می دانید؟

هم اکنون در دنیا کمتر از 10 نفر روش تهیه ی نوتلای اصل را می دانند. در هر کشوری از نوتلا برای تهیه ی شکلات صبحانه هایی مانند آن تقلید می‌شود اما هیچ‌وقت نوتلای واقعی تولید نمی‌کنند.

فرانسوی ها بزرگترین مصرف کننده ی نوتلا در جهان هستند که حدود 26 درصد کل تولیدات جهانی را مصرف می‌کنند که چیزی بیش از 300 میلیون کیلو می‌باشد یعنی سالانه حدود 78 میلیون کیلو نوتلا.

روز جهانی نوتلا هر سال در فوریه جشن گرفته می‌شود.

 

توصیه های اصولی

بیان نقاط ضعف نوتلا به این معنی نیست که از آن یک ماده ی غذایی قدغن شده و ناسالم بسازیم. به عقیده ی متخصصان هیچ ماده ی غذایی ممنوعی وجود ندارد و لازم نیست که خودتان را از نوتلا محروم کنید. راز سلامتی این است که مصرف این قبیل خوردنی ها را محدود کرده و در مصرف آن ها زیاده‌روی نکنید. حتی می‌توانید از این ماده ی غذایی در چهارچوب یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید. در این صورت می‌توانید هر هفته یک مرتبه یک قاشق چایخوری از آن استفاده کنید. هم لذت ببرید و هم اصول رژیم تان را زیرپا نگذارید. اگر رژیم و دغدغه ی لاغری ندارید می‌توانید از این شکلات استفاده کنید ولی در هر حال نباید در مصرف آن دچار افراط شوید.

حتی کره که از نوتلا پرکالری تر هست نیز نباید به طور کلی از برنامه ی غذایی حذف شود چون منبع خوب ویتامین های A،D و E می‌باشد.

توجه داشته باشید که صبحانه ی شما مهم ترین وعده ی غذایی روزانه است و نباید از آن غفلت کنید. در این وعده باید بین 20 تا 25 درصد نیاز روزانه تان به انرژی را تامین کنید. توصیه می کنیم یک محصول لبنی به اضافه ی غلات کامل و میوه یا آب میوه به اضافه ی چای یا یک دمنوش مناسب میل کنید.

باید بدانید که روغن پالم نیز سم کشنده نیست و عوامل زیادی وجود دارند که باعث چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می شوند. در نتیجه راز سلامتی در حفظ تعادل و دوری از افراط و تفریط است.

 


مطالب مرتبط:

شکلات‌صبحانه را بیشتر بشناسیم

خامه‌های صبحانه؛ چرب‌ترین عضو خانواده لبنیات

12 ماده غذایی خوب برای صبحانه

مهم‌ترین جزء شکلات تیره

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.