تبیان، دستیار زندگی
عزت الله ضرغامی هم از سازمان صدا و سیما رفت ؛ با همه خاطرات خوش و ناخوش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث عزت الله ضرغامی


عزت الله ضرغامی هم از سازمان صدا و سیما رفت ؛ با همه خاطرات خوش و ناخوش.

میراث عزت الله ضرغامی

بررسی جزء به جزء عملكرد عزت الله ضرغامی قطعا در یك گزارش نمی گنجد. تكیه گزارش پیش رو بر بُعد سرگرمی سازی تلویزیون است.

سایه روشن های كارنامه رئیس سابق كه میراث او برای رئیس جدید سازمان است را بخوانید:

آن ها كه رفتند

خیلی از مجریان و سریال سازانی كه دائم یا موقت در 10 سال اخیر از آنتن دور بوده اند، دست پرورده تلویزیون هستند كه می توانستند با تولید برنامه و سریال آنتن را داغ كنند. از میان سریال سازها مهران مدیری برگشته ولی جای خالی شش ساله او خیلی به چشم آمد. مسیر بازگشت رضا عطاران هم «ظاهرا» هموار شده اما حالا خودش تصمیم به بازگشت ندارد. عطاران استعدادش را در تلویزیون محك زد و محبوب شد اما در«بزنگاه» حمایت مدیران را پشت خود ندید. حكایت داود میرباقری ، كمال تبریزی و محمد حسین لطیفی اندكی متفاوت است. آن ها به خاطر بحران مالی تلویزیون به شبكه خانگی كوچ كرده اند. تلویزیون برخورد عجیبی با مجریانش داشت. آن ها با آزمون و خطای بسیار تبدیل به بِرند شدند اما براحتی از آنتن دور ماندند. ماجرای فزراد حسنی و «كوله پشتی» اش حتما خاطرتان هست. او بعد از آن جسته گریخته مجری ویژه نامه سال تحویل شد ولی از این پتانسیل در طول سال استفاده نشد. احساسن علیخانی هر چند در دو سال اخیر «ماه عسل» را داشته ولی با تمام شدن هر كدام كسی خبر ندارد آیا باز می گردد یا خیر؟ رضا رشیدپور هم بعد از برنامه های شیشه ای اش به یك بار به مرخصی اجباری فرستاده شد. بازگشتش به شبكه نسیم در قامت كارگردان و بازیگر «عینك آفتابی» حكم پایان این مرخصی را داشت اما دیگر از آن مجری تاك شوهای پر سر و صدا نشانی نداشت. جواد یحیوی بارها توضیح داده كه حمایت قانونی از یك نامزد خاص دلیل قانع كننده ای برای محرومیت نیست. حرفش افاقه نكرد و همچنان سرنوشت این مجری نامعلوم باقی مانده. محمدرضا شهیدی فرد، محمد سلوكی ، ژیلا صادقی و آزاده نامداری دیگر مجریانی هستند كه محرومیت فصلی را تجربه كرده اند.

عزل های عجیب

در دوره عزت الله ضرغامی 2 نفر بر مسند معاونت سیما تکیه زدند. اولی مرتضی میرباقری بود. دوران 6 ساله او در آخرین شب مرداد 1389 به پایان رسید. ضرغامی در حکمی شبانه، میرباقری را برکنار و قائم مقامش علی دارابی را به جای او نشاند. دوران دارابی با جابجایی های بزرگ و حذف مدیران از راه رسید. علیرضا برازش، رضا پورحسین، اصغرپورمحمدی، حسین کرمی، مجید رجبی معمار از مدیریت شبکه های 1 تا 5 کنار گذاشته شدند و افراد هم سلیقه با دارابی جای آنها را گرفتند.

دوران دارابی با جابجایی های بزرگ و حذف مدیران از راه رسید. علیرضا برازش، رضا پورحسین، اصغرپورمحمدی، حسین کرمی، مجید رجبی معمار از مدیریت شبکه های 1 تا 5 کنار گذاشته شدند و افراد هم سلیقه با دارابی جای آنها را گرفتند

شوراهای متعدد

در این دوران علاوه بر شورای بازبینی فیلمنامه، شورای بازبینی سریال های ساخته شده هم به راه افتاد. در واقع در این دوره، اعتراضات به پخش سریال ها به حدی بود که شورای اولیه از روی فیلمنامه به ابعاد ماجرا پی نمی برد و شورای ثانویه بعد از ساخته شدن و دیدن آن، درباره کار نظر می داد. جالب اینجا بود که هر دو شورا به همه کارها چراغ سبز نشان می دادند و تازه روی آنتن وقتی واکنش مخاطب را می دیدند، واکنش نشان می دادند مثلا جلوی پخش سرزمین کهن را گرفتند و مانع ساخت ادامه ستایش شدند و حتی سریال کلاه پهلوی را هم که اول مورد تمجید قرار داده بودند بعد از پخش دو قسمت، مورد توبیخ قرار دادند!

اسپانسرهای متعدد

خود عزت الله ضرغامی هم ابتدا منتقد این همه تبلیغ مستقیم در برنامه ها و هجوم اسپانسرها بود. تازه رئیس شده بود كه «پاورچین» مهران مدیری با تبلیغات مستقیم ساموسنگ روی آنتن می رفت. اعتراض كرد و دستور داد حداقل به جایش كالاهای داخلس تبلیغ شوند. در ادامه اما شرایط مالی سازمان به جایی رسید كه برای پر كردن چاله ها و حفره ها تایم طلایی آنتن شبكه ها به انواع و اقسام چای و برنج رسید.

وضعیت اسف بار برنامه های كودك

چیزی كه عیان است این كه حالا تلویزیون از برنامه های مناسب برای كودكان خالی مانده. نه فقط در برنامه ها كه در حوزه سریال سازی هم خبری از قهرمان های سابق نیست. بعد از خداحافظی عمو پورنگ ، بار برنامه های تولیدی بر دوش فتیله ها است كه صبح های جمعه بدون حضور مجید قناد پخش می شود. این برنامه در زمان حضور قناد به عنوان سرگروه ، با انتقادهایی جدی مواجه بود و حالا این ضعف ها بیش از پیش نمود پیدا كرده.. برنامه «كلاه قرمزی و پسر خاله » هم فقط در عید نوروز و مناسبت های خاص تولید می شود و در مابقی ایام سال تكرار آن روی آنتن می رود. در چند سال اخیر اما نوك انتقاد خانواده ها به برنام های كودك افزایش بی رویه اسپانسرهای آن بوده كه به شكلی نگران كننده روح و ذهن بچه ها را نشانه گرفته بودند.

بدهكاری به پروژه ها

طبعا یكی از سخت ترین كارهای رئیس جدید صاف كردن بدهی های باقی مانده است كه طبق اعلام غیر رسمی به عددی نزدیك 300 میلیارد می رسد. حساب سریال هایی كه تمام و پخش شده اند سوا است. سازندگان طلب شان را می خواهند و تمام امیدشان به دوران جدید سازمان است.

یكی از اقدامات خوب دوران ضرغامی راه اندازی برنامه «هفت» به منظور بررسی مسائل روز سینما بود. شكل گیری برنامه های جذابی چون «مردم ایران سلام»، « دو قدم مانده به صبح»، «پارك ملت»، «كوله پشتی» و همچنین «ماه عسل» هم از اتفاقات خوب این دوران است

مثبت های ضرغامی

پخش حق خرید مسابقات ورزشی

دوران ریاست ضرغامی بر صدا و سیما با سه دوره جام جهانی آلمان، آفریقای جنوبی و برزیل همراه بود، صدا و سیما در هر سه دوره جزو چند كشوری بود كه به شكل كامل حق پخش این بازی ها را خریداری كرد و همگی آن ها به شكل مستقیم روی آنتن فرستاد ، اتفاقی كه البته در دوره قبل از او هم افتاده بود، اما ضرغامی در هر دوره با توجه به بالا رفتن قیمت حق پخش بازی ها این مهم را به سرانجام رساند. در دوره ریاست او همچنین حق پخش كامل بازی های المپیك و بازی های آسیایی هم خریداری شد. در كنار این اقدامات خوب البته نباید از پخش غیر قانونی فوتبال های اروپایی از روی آنتن كشورهای همسایه هم به راحتی گذشت .

باز شدن در آرشیو

تا نیمه دهه هشتاد هر وقت به مناسبت هایی مثل سیزده آبان، هفده شهریور و یا دهه فجر می رسیدیم، تلویزیون یكسری تصاویر تكراری مستند را در قالب كلیپ و ... پخش می كرد و تقریبا همه تصاویر تاریخی درباره تاریخ انقلاب را از بر بودند. اما ضرغامی در یك اقدام جسورانه در آرشیو تلویزیون را باز كرد و به شبكه اجازه پخش برخی تصاویر دیده نشده از انقلاب 57 را داد كه همین موجب شد تا مردم و نسل جدید با زوایای دیگری از وقایع انقلاب روبه رو شوند.

راه اندازی هفت و تاكشوهای جذاب

یكی از اقدامات خوب دوران ضرغامی راه اندازی برنامه «هفت» به منظور بررسی مسائل روز سینما بود. شكل گیری برنامه های جذابی چون «مردم ایران سلام»، « دو قدم مانده به صبح»، «پارك ملت»، «كوله پشتی» و همچمنین «ماه عسل» هم از اتفاقات خوب دوران ریاست ضرغامی است. هر چند كه مدیران زیر دست او نتوانستند از ماهیت این برنامه ها در برابر انتقادات و فشارها به خوبی دفاع كنند تا جاییكه به جز «ماه عسل» مابقی تعطیل شدند.

دفاع از نود

در طول دوران ریاست مهندس ضرغامی برنامه های زنده اثر گذاری تولید و روانه آنتن شد، اما اكثر آن ها در بزنگاهی كه می بایست حمایت مدیرانشان را به همراه می داشتند، پشتشان خالی و درشان تخته شد. برنامه هایی مثل «كوله پشتی» و یا «پارك ملت». با این حال ریس سابق در طول این ده سال از كیان برنامه «نود» به شكل تمام قد دفاع كرد و در چندین بزنگاه حساس پشت آن ایستاد و نگذاشت تا پرونده این برنامه مثل سایر برنامه های چالشی تلویزیون بسته شود.

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

چه می کنه این نظارت صدا و سیما!

250 روز عملكرد آقای رئیس