تبیان، دستیار زندگی
آفت دهان جزء بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است. در بیماری‌های سیستم ایمنی، شناخت بافت‌های آشنا از بیگانه مختل می‌گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در آفت های دهانی


آفت دهان جزء بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است. در بیماری‌های سیستم ایمنی، شناخت بافت‌های

آشنا از بیگانه مختل می‌گردد. در آفت، سلول‌های دفاعی بدن به قسمتی از مخاط دهان حمله ور شده و باعث زخمی شدن آن ناحیه می‌شوند که موقتی است و خود به خود بهبود می‌یابد.


آفت دهان

شکلات و فست فود عاملی برای آفت دهان

افرادی که بیش از حد معمول دچار آفت‌های دهانی می‌شوند، می‌توانند با بررسی رژیم غذایی خود از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنند. مصرف شکلات و فست فودها از عوامل موثر در ایجاد آفت‌های دهانی است. بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ علت خاصی برای ابتلا به آفت‌های دهانی مشخص نشده است اما قرار گرفتن در شرایط استرس‌آور یا مصرف شکلات، مواد حاوی پروتئین، گردو و فست فودها می‌تواند در ایجاد آفت موثر باشد.

افرادی که بیش از حد معمول دچار آفت‌های دهانی می‌شوند، می‌توانند با بررسی رژیم غذایی خود از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنند. بنابراین حساسیت‌های غذایی در برخی از افراد می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود.

ایجاد آفت بر روی زبان چندان شایع نیست. بروز این بیماری احتیاج به بررسی پزشک دارد. در صورت عدم بهبود این بیماری پس از چند روز مراجعه به پزشک الزامی است.

افراد در زمان ابتلا به آفت دهانی می‌توانند مقداری از گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی را بجوشاند و پس از صاف کردن در دهان قرقره کنند

کمبود آهن و اسیدفولیک از دیگر عوامل موثر در ایجاد آفت‌های دهانی است و افرادی که به صورت متعدد به این بیماری مبتلا می‌شوند، باید به پزشک متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنند. انجام آزمایش جهت تشخیص عواملی که موجب ابتلای متعدد به این بیماری می‌شود نیز الزامی است.

روش‌های درمان این بیماری برای درمان زودهنگام و کاهش درد بیماران است؛ چراکه ابتلا به این بیماری ممکن است منجر به مشکل شدن مصرف مواد غذایی یا حساسیت دهان به ادویه شود که پس از بهبود، این مشکلات برطرف می‌شود.

درمان های خانگی آفت دهان

گل محمدی و آفت

گل محمدی: محققان ایرانی دهان شویه ای ازعصاره گل محمدی برای درمان آفت دهانی تولید کردند. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عصاره گل محمدی، دهان شویه ای تولید کردند که در التیام آفت دهانی بسیار موثر است . بر اساس تحقیقات انجام شده ‌مصرف این دهان شویه در کوتاه مدت موجب ترمیم زخم های ناشی از آفت دهانی و کاهش درد و سوزش آن می شود. افراد در زمان ابتلا به آفت دهانی می‌توانند مقداری از گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی را بجوشاند و پس از صاف کردن در دهان قرقره کنند.

برگ ریحان: برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید، هر بار می‌توانید 3 تا 5 برگ ریحان را بجوید. این درمان را تا بهبود آفت ادامه دهید.

پیاز: پیاز را به شکل خام بخورید. می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید. پیاز به دلیل داشتن سولفور در درمان آفت دهان بسیار موثر است.

گوجه‌فرنگی: می‌توانید در سالاد از آن استفاده کنید یا به طور جداگانه به طور روزانه مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی است. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید و تا بهبودی آفت ادامه دهید.

دمنوش مریم گلی: می‌توانید به صورت دهان شویه نیز این دمنوش را قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک مریم گلی را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و سپس از آن قرقره کنید.

پودر زردچوبه: کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید. می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

روغن نعناع: روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد. می‌توانید دو بار در روز این کار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل 15 تا 20 دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو  دهید.

ماست و پنیر محلی: ماست درمان موثری برای آفت دهان است. خوردن ماست دوبار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت مفید است. پنیر محلی نیز مفید است.

آب پرتقال: خوردن آب پرتقال تازه (3 تا 4 نوبت در روز) می‌تواند به درمان زخم آفت کمک کند. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C است. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و استفاده روزانه‌ی آن، ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

شیرِ نارگیل: از شیرِنارگیل به عنوان دهان شویه، 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنید.

دوغ: به طور روزانه مصرف کنید. دوغ یکی از موثرترین روش‌های درمان آفت است.

یک قاشق غذاخوری آویشن را در یک استکان آب جوشیده بریزید و روزی چند مرتبه

در دهان بچرخانید تا آفت از بین برود

آب: به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر بار دو فنجان آب کافی است (یکی سرد، دیگری گرم). این درمان بسیار ساده و در دسترس است.

شاه‌ توت: خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری است که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌های دهانی می‌شود.

تخم گشنیز: یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید، پس از سرد شدن محلول، به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید. این کار را 3 تا 4 بار و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید.

آلوئه ورا: آب آلوئه ورا را 2 تا 3 بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم ها ادامه دهید.

روغن درخت چای: این روغن را مستقیما بر روی زخم‌ها قرار دهید. مهم است که این کار را پیش از خواب در شب انجام دهید. راه دیگر این است که 3 تا 4 بار در روز آن را در محل زخم‌ها قراردهید. می‌توانید روغن درخت چای را با آب گرم و نمک مخلوط کنید و مخلوط را به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

دارچین: مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان شویه تا بهبودی زخم‌ها استفاده کنید. بهتر است این محلول را صبح‌ها استفاده کنید.

پاپایا: خوردن میوه‌ی پاپایا به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. افرادی که مبتلا به آفت هستند نباید از غذاهای تند و پرادویه استفاده کنند. خوردن آب و کاهش استرس در بهبود سریع‌تر زخم‌ها موثر است.

سیب و عسل

چند روش دیگر

* عسل را روی سیب بمالید و آن را مدت زیادی در دهان بگذارید و بخورید.

* در آب سیب، عسل ریخته و آن را کم کم بنوشید و در دهان کمی نگه دارید.

* خرمالو، برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است.

* 12گرم برگ درخت ازگیل را در یک لیوان آب بجوشانید و روزی چند مرتبه، دهان را با آن بشویید.

* یک قاشق غذاخوری آویشن را در یک استکان آب جوشیده بریزید و روزی چند مرتبه در دهان بچرخانید تا آفت از بین برود.

نکته:

برای تخفیف درد، مایعات را با نی بنوشید.

مواد غذایی که کمتر باعث درد می‌شوند، عبارتند از: شیر، ژلاتین مایع، ماست و بستنی.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا - دکتر حسن رخشنده عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی

پارسی طب

باشگاه خبرنگاران

ایسنا - دکتر زهرا جعفریان، دندانپزشک عمومی

مطالب مرتبط:

بخور نخورهای آفت دهان

بهبود آفت دهان با تغذیه

تغذیه در سندروم بهجت

بیماری های دهان و ویتامین B

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.