تبیان، دستیار زندگی
چهارشنبه ، چهاردهم آبان ماه «شیار 143» روی پرده سینماهای کشور می رود.«مهمان داریم»، «تراژدی» و «بیگانه» دیگر فیلم های اکران جدید سینماها هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمی که اشک همه را در آورد

اکران شیار 143 و سه فیلم جدید دیگر


چهارشنبه ، چهاردهم آبان ماه «شیار 143» روی پرده سینماهای کشور می رود.«مهمان داریم»، «تراژدی» و «بیگانه» دیگر فیلم های اکران جدید سینماها هستند.

از سال پیش که «شیار 143» در جشنواره فیلم فجر روی نمایی شد ، هر چه درباره این فیلم شنیده ایم تحسین بوده و تکریم. ابتدا ابراهیم حاتمی کیا فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی خودش را به این فیلم تقدیم کرد و مریلا زارعی هم از شدت بغض نتوانست به خوبی به سوالات پاسخ دهد. فیلن از چهار شبنه اکران می شود. در این گزارش مروری داریم بر اکران جدید سینماها.

اكران پاییز یا همان اكران دوم عید فطر، اكران موفقی از كار درآمد و فیلم های به نمایش در آمده در این برهه زمانی نیز توانستند به فروش قابل قبولی برسند و پا به باشگاه میلیاردی ها بگذارند. اكران این فیلم‌ها هم زمان با تعطیلات 5 روزه سینماها ، به پایان رسید و بعد از سوگواری عاشورای حسینی ، سینماها با آرایش جدیدی در اكران به كار خود ادامه می دهند. گروه سینمای آفریقا قرار بود در اكران جدید، میزبان فیلم «عصبانی نیستم» بشود، اما حاشیه های ادامه دار این فیلم از زمان جشنواره تا كنون، موجب شد تا با نمایش آن در این برهه زمانی مخالفت شود، از همین رو قرار شد تا فیلم دیگری جایگزین آن شود. از فیلم «مستانه» ساخته جدید محمد حسین فرحبخش به عنوان گزینه اصلی برای اكران در گروه سینما «آفریقا» نام برده می شود.

«مهمان داریم» به كارگردانی محمد مهدی عسكر پور دیگر فیلم اكران جدید است كه بعد از ایام سوگواری در گروه سینما استقلال روی پرده می رود. این فیلم قرار است جایگزین «آرایش غلیظ» شود. «تراژدی» نخستین ساخته آزیتا موگویی هم در اكران جدید حضور دارد. این فیلم به جای فیلم ركورد شكن «شهر موش ها 2» روی پرده می رود. گروه سینما «آزادی» هم در اكران جدید پذیرای فیلم «شیار 143» خواهد بود. گروه سینما فرهنگ قرار است در اكران جدید میزبان فیلم «بیگانه» به كارگردانی بهرام توكلی باشد.

مرور فیلم های جدید

فیلمی که اشک همه را در آورد

شیار 143

کارگردان: نرگس آبیار

بازیگران: مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یداله شادمانی و حسام بیگدلو

خلاصه داستان: الفت چشم انتظار فرزند است که خبر خوبی از راه می‌رسد. اما امتحان بزرگ در راه است.

روایت کارگردان : من پیش از اینكه به فیلمسازی روی بیاورم به عنوان داستان نویس فعالیت می‌كردم و داستان‌های زیادی را هم در ژانر دفاع مقدس نوشتم. این موضوع باعث شد كه اشراف زیادی را نسبت به فضای جنگ داشته باشم چون برای نوشتن هر داستان تحقیقات زیادی را انجام می‌دادم و سعی می‌كردم با دانش كافی در مورد آن موضوع بنویسم. سال‌ها قبل كتابی را به عنوان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته بودم كه كاراكتر زن این قصه شباهت زیادی را به « الفت» قصه شیار 143 داشت. در واقع من با پررنگ كردن شخصیت الفت و پرداخت به جزئیات فیلمنامه این كار را نوشتم.

فیلمی که اشک همه را در آورد

مهمان داریم

کارگردان: محمدمهدی عسگرپور

بازیگران: پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمی‌پور، مهدی صادقی و محمد صادقی

خلاصه داستان: پدر و مادری که سه فرزندشان شهید شده‌اند تصمیم می‌گیرند تا تنها پسر جانباز خود را از آسایشگاه به خانه منتقل کنند. خبر آمدن یک میهمان گرانقدر، کار‌های زمین مانده و دلشوره پذیرایی، دغدغه‌های پیش روی آنها است.

روایت کارگردان: من مثل بسیاری از دوستان دیگر همیشه یک دغدغه ذهنی داشتم. ما یک دوره آرمانگرایی خاصی را پشت سر گذاشتیم. دوره انقلاب و بعد از آن جنگ که شاید شبیه آن را در نقاط دیگر دنیا نتوانیم پیدا کنیم اما جامعه ما بعد از این آرمانگرایی با واقعیتی مواجه شد و در تقاطع بین آرمانگرایی و واقع گرایی دچار تب و لرز شد و چندان نتوانست موفق وارد دنیای واقع گرایی شود.در این قضیه مدیران جامعه ما هم کمی مقصر بودند چون کسانی باید فعالیت می کردند تا جامعه را آماده کنند که با واقعیت های بعد از جنگ مواجه شود. جامعه ای که با واقعیت های روبرو نشده باشد مطمئنا درباره بسیاری از موارد دچار مسئله می‌شود.

آبیار: سال‌ها قبل كتابی را به عنوان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته بودم كه كاراكتر زن این قصه شباهت زیادی را به « الفت» قصه شیار 143 داشت. در واقع من با پررنگ كردن شخصیت الفت و پرداخت به جزئیات فیلمنامه این كار را نوشتم.

فیلمی که اشک همه را در آورد

بیگانه

کارگردان: بهرام توکلی

بازیگران:مهناز افشار، پانته آبهرام، امیر جعفری، هومن برق نورد و علی صالحی

خلاصه داستان: زوج جوانی در مدتی کوتاه لحظات زندگی گذشتشان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی حالشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روایت کارگردان: من و آقای ملکان (تهیه کننده) همیشه طرح‌های‌مان را در فضایی دوستانه با هم انتخاب می‌کنیم. من داستان نمایشنامه‌ تنسی ویلیامز را تعریف کرده بودم و آقای ملکان هم از آن خوشش آمد و در برداشتی آزاد آن را جلوی دوربین بردیم. تنسی ویلیامز جزو معدود نمایشنامه‌نویس‌هایی است که در آثارش فضای بسیار ساده‌ای دارد اما نمایشنامه‌های او لایه‌های پنهان زیادی دارد. لذت کشف این لایه‌ها من را به این فضا کشید . ضمن اینکه باید اشاره کنم که «بیگانه» برداشتی آزاد از این نمایشنامه است و از دقیقه 15 – 20 فیلمنامه ما به سمت دیگری جز آنچه در نمایشنامه‌ تنسی ویلیامز نوشته شده است، می‌رود.

فیلمی که اشک همه را در آورد

تراژدی

کارگردان: آزیتا موگویی

بازیگران: مهدی هاشمی ، بهرام رادان،حسین یاری، رویا نونهالی، پانته آ بهرام و امید روحانی

خلاصه داستان: قاسم سبزی كار به دلیل گرفتاری قصد دارد با صحنه سازی به وسیله تصادف حق دیه خود را برای خانواده گذاشته تا راحتی و آسایش آنها را فراهم كند.

روایت کارگردان: این داستان ویژه ای است و برای خود من که خاستگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به آدمهای این داستان داشتم جذابیتی داشت که احساس میکردم بالاخره یک جایی یک روزی باید درباره قاسم سبزی کار و امثال او حرفی زده شود. احساس کردم که چه بهتر من این حرف را بزنم. فیلمنامه متعلق به رضا کریمی است که طرحش از من بود. بعد از نگارش اولیه خشایار الوند و مهدی سجاده چی هم روی آن کار کردند و در واقع تیمی چهارنفره برای قصه پردازی این روایت کار کردیم. آنچه اهمیت ویژه دارد این است که این تجربه اول بنده در کارگردانی است و نمی دانم چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد اما آنچه قطعی است این است که این فیلم به شدت به سلیقه و نظرم نسبت به سینما کلاسیک نزدیک است. بنده اساسا اعتقادی به فیلمهای اخیر فیلمسازان جوان ندارم و معتقدم باید در سالن سینما نشست و مجذوب داستان فیلم شد. این نیاز به روایت درست و احترام به شعور مخاطب است.

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

پرداختن به سینمای جنگ نیازمند درک عمیقی است