تبیان، دستیار زندگی
عملیات محرم با رمز«یا زینب(ع) » در تاریخ 10/8/61 برای آزادسازی جبال حمرین در جنوب دهلران و در منطقه عمیاتی شرهانی، زبیدات وبیات ، جنوب شرقی دهلران وغرب عین خوش در سه مرحله صورت گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کانال ها یک فرصت بودند


عملیات محرم با رمز«یا زینب(ع) » در تاریخ 10/8/61 برای آزادسازی جبال حمرین در جنوب دهلران و در منطقه عمیاتی شرهانی، زبیدات وبیات ، جنوب شرقی دهلران وغرب عین خوش در سه مرحله صورت گرفت.

شهید زین الدین

در این عملیات افتخارآمیز رزمندگان پیروزمند سپاه اسلام موفق شدند جاده عین خوش – دهلران به طول 100 كیلومتر را از زیر دید وتیردشمن خارج، و امنیت شهرهای موسیان،دهلران و پادگان عین خوش، دشت اژیر ودهكده‌های اطراف آن را تأمین كنند.

همچنین در این عملیات سلسله جبال حمرین، قله‌های 390، 318 ،400 ،290 ،298، و قسمتی از مرز به طول 50 كیلومتر را و منابع فنی موسیان و بیات وحوضچه های نفنی زبیدات و تلمبه‌خانه وحدود 70 حلقه چاه نفتی را به تصرف خود در آورند.

وسعت مناطق آزاد شده در این عملیات عبارت است از : بیش از 550 كیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی‌ایران آزاد، وبیش از 300 كیلومتر از خاك عراق در نوار مرزی به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.همچنین در این عملیات 260 دستگاه تانك و نفربرزرهی،320 دستگاه خودرو،چندین قبضه توپ سبك وسنگین ،چند انبار مهمات و انواع سلاحهای سبك و 10 فروند هواپیما منهدم شدند.

یگانهای منهدم شده دشمن در عملیات محرم عبارتند از : تیپهای 606، 413 ،703 ،505 ، 42، 423 ،تیپ 42زرهی، تیپ 60زرهی ، تیپ 17 زرهی، تیپ 24 مكانیزه ،گردان 2 نیروهای مخصوص ، 5 گردان كاندویی، گردان تانك التحریر و گردان تانك صدام در انی عملیات منهدم ، و بیش از 7 هزار نفر كشته و3400 نفر اسیر شدند.

غنایم بدست آمده در این عملیات شامل بیش از 150 دستگاه تانك و نفربرزرهی، 51 قبضه تفنگ 106 م.م ،انواع توپهای ضد هوایی و خمپاره‌انداز ،بیش از 250 دستگاه خودرو وچندین دستگاه موشك انداز مالیوتكا بود.

اولین عملیات برای فرمانده

عملیات محرم در دهه دوم و سوم آبان ماه 1361، روایتی از تلاش مجدانه فرماندهانی چون شهید مهدی زین‌الدین را بازگو می‌کند که در پی عدم الفتح در عملیات رمضان، ‌سعی در بازسازی روحیه رزمندگان و نیز شکستن جو سنگین تبلیغاتی دشمن را داشتند. انجام این عملیات در ماه محرم به عنوان یکی از ماه‌های مقدس مسلمین و به ویژه شیعیان، امتداد خط فکری مجاهدانی را تشکیل می‌داد که خود را وارثان خون حسین(ع) می‌دانستند و اینک در ماه پیروزی خون بر شمشیر می‌رفتند تا کربلای دیگری را این بار در جبهه‌های جنگ تحمیلی رقم بزنند.

‌عملیات محرم بزرگترین عملیات پس از عدم الفتح در رمضان بود. در این زمان قوای نظامی کشورمان در پی آن بود تا با کسب موفقیت در جبهه‌های جنگ جو سنگین روانی دشمن را بشکند و از طرفی به فضای عمومی داخل کشورمان نیز نشان دهد که هنوز ابتکار عمل در جبهه در دست نیروهای خودی است. پس از عملیات فتح المبین و همچنین فتح خرمشهر در الی بیت المقدس، به هر دلیل عملیات رمضان با موفقیت انجام نشد. این وضعیت می‌توانست در افزایش روحیه دشمن و تحلیل روحیه خودی تاثیرگذار باشد. لذا فرماندهان عملیات محرم را در آبان ماه 1361 مصادف با ماه محرم و حدودا چهار ماه پس از رمضان در منطقه عملیاتی شرهانی و ارتفاعات حمرین طراحی کرده و به اجرا گذاشتند.

عملیات محرم نخستین عملیاتی بود که مهدی زین‌الدین فرماندهی آن را بر عهده داشت و آن شهید بزرگوار این مسئولیت مهم را در سن 23 سالگی بر عهده گرفت.

شهید زین‌الدین با نبوغ نظامی خود حرفی را زد که خیلی باعث تعجب ما شد. او گفت فکر می‌‌کند این کانال‌های یک فرصت برای‌ماست

شرح عملیات

تیپ 17 علی بن ابیطالب(ع) به فرماندهی شهید مهدی زین‌الدین یکی از یگان‌های شرکت‌کننده در این عملیات بود. وقتی که منطقه شناسایی شد و به کانال‌های دشمن برخوردند، برخی از دوستان عنوان می‌کردند این کانال‌ها مشکلاتی را برای عبور نیروها فراهم خواهد کرد. اما شهید زین‌الدین با نبوغ نظامی خود حرفی را زد که خیلی باعث تعجب ما شد. او گفت فکر می‌‌کند این کانال‌های یک فرصت برای‌ماست. به این ترتیب که می‌توانیم نیروها را درون این کانال‌ها از دید دشمن پنهان کنیم و در یک غافلگیری به آنها ضربه بزنیم. اتفاقا همین طور هم شد و شب هشتم آبان ماه 1361 یعنی یک روز قبل از آغاز عملیات سه گردان از بچه‌های تیپ 17 را به کانال‌ها هدایت کردند.

این گردان‌ها آن شب و روز بعدش را در همان کانال مخفی ماندند و شامگاه نهم آبان ماه به ناگاه از درون کانال‌ها بیرون آمدند و در یک غافلگیری بلندی 402 به عنوان یکی از مهم‌ترین بلندی‌های ارتفاعات حمرین را آزاد می‌کنند. غافلگیری دشمن به قدری بود که خیلی از آنها حتی فرصت نکرده بودند از خود دفاع کنند. چون اصلا فکر نمی‌کردند نیروهای ما به این اندازه به آنها نزدیک شده باشند. در صورتی که اگر کانا‌ل‌ها نبودند و بچه‌های ما می‌خواستند از خط خودی به دشمن بزنند، حداقل می‌بایست چند ساعت بعد به خط دشمن می‌رسیدند.

درپاییز سال 1361 شمسی، تیپ 84 پیاده خرم آباد از ارتش و لشکرهای 25 کربلا، نجف اشرف، علی‌بن ابی‌طالب (ع) و امام حسین (ع)از سپاه پاسداران ماموریت می‌یابند خود را در منطقه عملیاتی «موسیان» سازماندهی کنند.

رزمندگان مهدی شهر به همراه دیگر نیروهای شهرستان سمنان در گردان موسی ابن جعفر علیه السلام به فرماندهی شهید مهدی محب شاهدین سازماندهی شدند . مقر اولیه نیروهای رزمنده در کارخانه سپنتای اهواز و پس از آن در پادگان دوکوهه اندیمشک بود و در نزدیک های عملیات به منطقه دشت عباس منتقل شدند . آموزش ها و رزم های شبانه به همراه آمادگی روحی و معنوی نشان از عملیاتی مهم می داد.

ابلاغ ماموریت

یکی از فرماندهان می گوید پس از ابلاغ ماموریت توسط فرمانده تیپ 17 قم شهید مهدی زین الدین ؛ نیروهای گردان موسی ابن جعفر از روی نقشه و کالک نسبت به منطقه ماموریت آگاهی یافتند . با تدبیر فرماندهان بنا شد یک شب قبل از عملیات نیروها در خط مستقر شوند نیروها در منطقه عین خوش نماز خواندند و با کمپرسی تا پشت خط انتقال یافتند فرماندهان بخاطر دید دشمن نگران روشنایی مهتاب در زمان عملیات بودند که به لطف خدا آن شب هوا ابری شد و شروع به باریدن کرد .

با آمدن باران رودخانه فصلی وحشی « دویرج » پر از آب شد بطوری که ارتفاع آن تا 2 متر هم رسید و نیروها در هنگام عملیات به سختی از رودخانه عبور کردند

با آمدن باران رودخانه فصلی وحشی « دویرج » پر از آب شد بطوری که ارتفاع آن تا 2 متر هم رسید و نیروها در هنگام عملیات به سختی از رودخانه عبور کردند . نیروهای گردان موسی ابن جعفر که با یک گردان ارتش ادغام شده بودند پس از عبور از سمت راست جاده آسفالت زیبدات به طیب به ارتفاعات 400 حرکت کردند در حین حرکت گرفتار آتش سنگین توپخانه و خمپاره دشمن قرار گرفتند و در مسیر به میدان مین نیز برخورد کردند و در آخر با پیشروی خود در سمت راست جاده آسفالت پدافند کردند.

در مرحله سوم عملیات نیز دو گردان دیگر از تیپ 17 قم با یورش به دشمن بعثی به اهداف خود رسیدند و در همین مرحله فرمانده گردان موسی ابن جعفر علیه السلام ( مهدی محب شاهدین ) بر اثر گلوله توپ دشمن مجروح و پس از انتقال به بیمارستان در بین راه به شهادت رسیدند.. نیروهای گردان موسی ابن جعفر که با یک گردان ارتش ادغام شده بودند پس از عبور از سمت راست جاده آسفالت زیبدات به طیب به ارتفاعات 400 حرکت کردند در حین حرکت گرفتار آتش سنگین توپخانه و خمپاره دشمن قرار گرفتند و در مسیر به میدان مین نیز برخورد کردند و در آخر با پیشروی خود در سمت راست جاده آسفالت پدافند کردند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت ساجد، وبلاگ شهدای ولایت

مطالب مرتبط:

آبادان جزیره ای آزاد

سه کربلا پس از فاو

سه عملیات از عاشورا