تبیان، دستیار زندگی
درد دست ها یا پاهای شما می تواند ناشی از آرتریت روماتوئید باشد؟ آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی جدی است که با استئوآرتریت که معمولا در اثر افزایش سن ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودتان آرتریت روماتوئید را تشخیص دهید


درد دست ها یا پاهای شما می تواند ناشی از آرتریت روماتوئید باشد؟ آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی جدی است که با استئوآرتریت که معمولا در اثر افزایش سن ایجاد می شود، تفاوت ها بسیاری دارد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید می تواند در هر سنی ایجاد شود و اگر بیماری در زمان شروع تشخیص داده نشده و درمان نشود، تشدید درد و ناراحتی و همچنین تغییرات ظاهری اندام، قطعی خواهد بود.

آرتریت روماتوئید علاوه بر تاثیر مخربی که بر مفاصل بدن دارد، با تاثیر بر سایر بافت ها و ارگان های بدن باعث کاهش طول عمر و کارایی آنها می شود. اگرچه درمان های جدید در کاهش درد و آسیب مفاصل کارایی بالایی دارند، اما شناخت عوامل و نشانه های اولیه بیماری، خیلی وقت ها ما را از درمان های جدی بی نیاز خواهد کرد.

پس بیایید علامت ها و نشانه های اولیه آرتریت روماتوئید را بشناسیم.

گاهی اوقات تشخیص اینکه علامت های موجود مربوط به بیماری آرتریت روماتوئید است و یا بیماری استئوآرتریت، کاری مشکل است. همچنین فراموش نکنید تشخیص اصلی بیماری باید توسط پزشک متخصص انجام شود. معمولا یک پزشک روماتولوژیست بهترین تشخیص را خواهد داشت.

علامت های خطرناک آرتریت روماتوئید

1- در این بیماری معمولا یک یا چند مفصل بند انگشتان متورم خواهد شد

این تورم معمولا در بند وسط و یا بزرگترین بند انگشت ایجاد می شود، نه در بند انگشتی که نزدیک ناخن دست وجود دارد. تورم معمولا در مفاصل انگشتان هر دو دست ایجاد می شود. ناحیه متورم سفت و استخوانی احساس نمی شود، بلکه نسبتا نرم خواهد بود. در این بیماری تورم انگشتان معمولا با احساس گرما و قرمزی قابل توجهی همراه است.

یکی از شایع ترین عوارض آرتریت روماتوئید، خشکی صبحگاهی مفاصل است. احساس درد در مفاصل زانو، آرنج ها و کمر معمولا شایع ترین علائمی هستند که فعالیت های فرد را محدود خواهند کرد

2- ورم بندهای انگشت و یا مفاصل

تورم در حداقل یک یا چند بند انگشت یا مفاصل بزرگ و کوچک، اگر برای بیش از شش هفته باقی بماند، می تواند یک علامت محکم برای آرتریت روماتوئید در نظر گرفته شود. تورم مفاصل بزرگی مانند زانو، مچ پا، شانه و آرنج همگی می توانند یکی از این علامت ها باشند.

3- احساس وجود توپی کوچک در زیر پا

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید خیلی وقت ها احساس راه رفتن روی توپ گلف یا تورم در زیر پا را دارند. این حالت معمولا اولین شکایتی است که فرد در صبحگاه و هنگام برخاستن از رختخواب اظهار می کند.

4- احساس وجود برجستگی هایی در آرنج

همراه با آرتریت روماتوئید، فرد معمولا علامت هایی شبیه سرماخوردگی از جمله تب و خستگی مزمن را احساس خواهد کرد. همچنین برجستگی های کوچک زیر پوستی عارضه ی شایع دیگر این بیماری است. این برجستگی ها معمولا در ناحیه آرنج و همچنین در پنجه پا ایجاد می شوند و در صورت تماس با شی خارجی و یا پوشیدن کفش، تشدید خواهند شد.

5- خشکی مفاصل برای بیش از یک ساعت در صبحگاه

یکی از شایع ترین عوارض آرتریت روماتوئید، خشکی صبحگاهی مفاصل است. احساس درد در مفاصل زانو، آرنج ها و کمر معمولا شایع ترین علائمی هستند که فعالیت های فرد را محدود خواهند کرد.

برخی تست های خونی

برخی از تست های خونی برای تشخیص ابتلا به آرتریت روماتوئید به کار می آیند. این تست ها معمولا توسط پزشک متخصص درخواست شده و چهار نوع مهم از آنها بیشترین کاربرد را دارند.

دو نوع از این تست ها سطح آنتی بادی های خاص را در خون اندازه گیری می کنند از جمله تست Rf و تست CCP.

دو نوع دیگر از این تست ها التهاب را اندازه گیری می کنند، تست ESR و CRP.

برای تشخیص آرتریت روماتوئید کافی است یکی از تست های Rf یا CCP مثبت بوده و و حداقل یکی از تست های CRP یا ESR غیر عادی باشد.

کالج روماتولوژی امریکا برای تشخیص سریع تر و دقیق آرتریت روماتوئید، از یک سیستم امتیازی استفاده می کند.

در این امتیازبندی، اگر امتیاز شما حداقل به 6 امتیاز و بیشتر برسد، بیماری برای شما مثبت تشخیص داده می شود.

به طور خلاصه این امتیاز بندی به قرار زیر است:

تعداد مفاصل متورم، ملتهب و بیمار تا شماره 5 از قرار زیر امتیاز بندی می شود:

- دو مفصل بزرگ یا بیشتر (1 امتیاز)

- یک تا سه مفصل کوچک (2 امتیاز)

- 4 تا 10 مفصل کوچک (3 امتیاز)

- 10 مفصل با حداقل یک مفصل کوچک (5 امتیاز)

مثبت بودن تست های خونی نیز در این تشخیص حائز اهمیت بوده و بر امتیاز ها اضافه می کند:

- حداقل یک نتیجه مثبت در Rf یا CCP  : دو تا سه امتیاز بسته به شدت بالا بودن

- حداقل یک نتیجه غیر طبیعی در شاخص های CRP یا ESR :  یک امتیاز

اگر نشانه های بالینی ذکر شده در بالا، برای بیش از شش هفته با فرد بمانند، یک امتیاز دیگر بر امتیازات تشخیصی افزوده خواهد شد.

پس شما تنها با بررسی علامت های بالینی ذکر شده و همچنین یک تست خونی قادر خواهید بود، وجود یا عدم وجود بیماری را برای خود و نزدیکانتان تشخیص داده و برای پیگیری هرچه سریع تر مراحل درمان، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

آرتریت روماتوئید چیست؟

استئوآرتریت چیست؟

درد پا در آرتریت روماتوئید

نکاتی برای سالم نگه داشتن مفاصل

آرتروز یا درد مفاصل بدن

10 درمان طبیعی درد مفاصل

9 اشتباه رایج درباره آرتروز

می شود آرتروز نگیرید

آرتریت روماتوئید باعث درد مفاصل می‌شود

تشخیص و درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت؛ درد و خشکی مفاصل

انواع آرتریت و ورزش آن‌ها

10 راه کنار آمدن با درد آرتروز

مناسب کردن 5 قسمت خانه برای مبتلایان به درد مفاصل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.