تبیان، دستیار زندگی
هانیه بعد از سر و سامان بخشیدن به آشپزخانه و اتاق خواب ،وقت خود را به رسیدگی به اتاق پذیرایی اختصاص داد. اتاق پذیرایی یکی از مهمترین قسمت های خانه محسوب می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها یک کلیک تا مبلمانی شیک!

نکاتی در خصوص چیدمان اتاق پذیرایی (بخش اول)


هانیه بعد از سر و سامان بخشیدن به آشپزخانه و اتاق خواب ،وقت خود را به رسیدگی به اتاق پذیرایی اختصاص داد. اتاق پذیرایی یکی از مهمترین قسمت های خانه محسوب می شود. چرا که بیشترین اوقات با هم بودن افراد خانواده و همچنین پذیرایی از مهمان در این اتاق صورت می گیرد.

مبلمان

در مرتبه نخست باید در نظر گرفت چه وسایلی در اتاق پذیرایی قرار می گیرد ؛از چگونگی آن ها مطلع شد و بعد به چینش آن ها پرداخت. در این مقاله و مقاله آینده به ساختار مبلمان می پردازیم تا هنگامی که برای خرید مبلمان اقدام می کنیم ؛ با چشمانی بازتر و علمی تر نگاه کنیم.

مبلمان ها ، مقولاتی از عناصر طراحی هستند که تقریبا به طور کامل در داخل قلمرو طراحی داخلی اتاق پذیرایی قرار می گیرند. آن ها واسطه ای مابین معماری و مر دم می باشند . مبلمان ها فضای داخلی را قابل سکونت می کنند . تمایز در آرایش یا طراحی آن ها ،ممکن است ، ناشی از مواردی مثل سلیقه و یا سبک،دوام یا مقاومت در برابر صدمات باشد . مبلمان علاوه بر انجام عملکردهای ویژه ، کاراکترهای بصری، تجهیزات داخلی بنا را تقویت می نماید. فرم،خطوط ،رنگ ،بافت و مقیاس قطعات منفرد و همچنین سازمان دهی های فضایی ، نقش اصلی رادر ایجاد کیفیات تاثیر گذاراتاق ایفا می کنند. قطعات مبلمان قادرند سبک و ظریف بوده و یا سخت و تنومند باشند . بافت آن ها می تواند صیقلی و درخشان و یا هموار و براق باشد . گرم و مخملی بودن و یا زبر و خشن بودن بافت نیز در این قطعات قابل حصول است. رنگ آن ها می تواند ،طبیعی یا شفاف بوده ،دارای ارزش رنگی روشن یا تیره سرد یا گرم باشد .

مبلمان می تواند بسته به کیفیت طرحش ،راحتی فیزیکی را به طور محسوسی محدود کرده و یا آن را توسعه دهد . بدن ما در مقابل راحتی یک صندلی ، بلندی یا کوتاهی غیر معمول آن ، عکس العمل نشان خواهد داد. باز خورد های مشخصی وجود دارد ،که ما را از مناسب بودن یک مبلمان برای استفاده از آن ها آگاه خواهد نمود .

بنابراین عوامل انسانی مهمترین مورد تاثیر گذار بر روی فرم ،تناسب و مقیاس مبلمان می باشند . برای فراهم کردن سودمندی و راحتی در اجرای امورمان ،مبلمان ها باید به نحوی طراحی شوند که در مرحله نخست مرتبط با ابعاد انسانی بوده و به نحوی مطلوب به آن پاسخ دهند،الگو های حرکتی ما ماهیت فعالیت هایی که ما با آن ها سر و کار داریم را ، نیز تامین می نماید .

البته ،ادراک ما از آسایش ، مشروط بر ماهیت امور یا فعالیت هایی است که در حال انجام شدن هستند . مدت زمان انجام آن ها و سایر عوامل محیطی از قبیل کیفیت نور پردازی و حتی حالت ذهنی ما بر این ادراک تاثیر گذار است . گاهی میزان تاثیر و کار آمدی یک مبلمان ،به استفاده صحیح از آن و یا چگونگی دانش ما درباره کاربرد آن بستگی دارد .

روشی که در یک اتاق آرایش می یابد ، بر چگونگی درک و استفاده از فضا تاثیر خواهد گذاشت . مبلمان ها می توانند به سادگی به عنوان عناصری تندیس وار در فضا چیده شوند . در هر حال، در اغلب مواقع ،مبلمان ها در قالب دسته بندی های عملکردی سازمان می یابند. این دسته بندی ها ،به نوبت و یکی پس از دیگری ، می توانند به منظور سازمان دهی فضا و پایه ریزی ساختار آن آرایش یابند .

عوامل انسانی مهمترین مورد تاثیر گذار بر روی فرم ،تناسب و مقیاس مبلمان می باشند . برای فراهم کردن سودمندی و راحتی در اجرای امورمان ،مبلمان ها باید به نحوی طراحی شوند که در مرحله نخست مرتبط با ابعاد انسانی بوده و به نحوی مطلوب به آن پاسخ دهند،الگو های حرکتی ما ماهیت فعالیت هایی که ما با آن ها سر و کار داریم را ، نیز تامین می نماید

اکثر مبلمان ها مرکب از قطعات منفرد می باشند ، که این امر انعطاف لازم را در نوع چیدمان آن ها فراهم می کند . قطعات مبلمان قابل حمل بوده و ممکن است ،مرکب از عناصر متنوع و مشخص و همچنین امتزاجی از فرم ها و سبک های مختلف باشد.

عناصر مبلمان ممکن است از چوب ،فلز و یا پلاستیک و سایر مصالح ترکیبی ساخته شده باشند . هر کدام از مصالح دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی می باشند که باید در هنگام طراحی مبلمان و ساخت آن به درستی شناخته شوند تا قطعات مقاوم ، و با دوام برای استفاده مشخص گردند .

مبلمان

چوب، جزء مصالح استاندارد در مبلمان است . جهت رگه های چوب ،در نحوه استفاده و اتصال قطعات چوبی به یکدیگر ،ازمسائل اصلی و مهم می باشد . چوب در مقابل فشار در جهت رگه هایش نیرومند است اما وقتی فشار بارها به صورت قائم به این رگه ها وارد گردد،ممکن است دچار تو رفتگی و حتی شکستگی شود . در کشش نیز ،چوب قابلیت امتداد در مسیر رگه هایش را دارا بوده ؛اما هنگامیکه این کشش در زوایای راست وقائمه بر رگه ها وارد گردد،منجر به شکافته شدن چوب می شود. چوب در مقابل برش در امتداد رگه هایش ضعیف است.

دیگر نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود ؛انبساط و انقباظ چوب در مسیر رگه های آن است که با تغییرات به وجود آمده در اثر حجم رطوبت حاصل می گردد. تمام این عوامل ،با نحوه ی شکل گرفتن و اتصال قطعات چوبی در ساخت مبلمان ،رابطه ی مستقیم دارند .

مبلمان

مبلمان فلزی نیز مانند مبلمان چوبی،در فشار و کشش توان بالایی را دارا می باشد،اما دارای یک جهت رگه دار نیرو مند نیست. فلز جسمی نرم و منعطف می باشد؛ بدین معنی که قابلیت شکل پذیری در قالب سیم یا مفتول های نازک را دارد. این عوامل ،همراه با نسبت قدرت به وزن بالا،فلز را قادر می سازد تا مقاطع راست گوشه و نازکی را دارا بوده وقابلیت خم شدگی و انحنا را در ساخت مبلمان به خوبی ارائه دهد.

مبلمان از جنس های دیگری هم ساخته می شود که در مقاله بعدی به آن می پردازیم .

سرور حاجی سعید

کارشناس بخش خانه تبیان


مطالب مرتبط:

قلب خانه

یک چیدمان کاغذی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.