تبیان، دستیار زندگی
می گویند دعوا نمک زندگی است اما می شود چاشنی هایی مثل توجه و عشق و رابطه زناشویی گرم را جایگزین آن کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار! این سم کشنده است


می گویند دعوا نمک زندگی است اما می شود چاشنی هایی مثل توجه و عشق و رابطه زناشویی گرم را جایگزین آن کرد...

دعوای زن و شوهر

ممکن است رابطه شما با همسرتان شکراب شده باشد. برای درد دل کردن با عزیزی خلوت می‌کنید و از این اتفاقی که بین شما و همسرتان افتاده گلایه می‌کنید. ممکن است در این گفت‌وگو یک نکته‌ای که مورد تذکر به شما قرار ‌گیرد این باشد: «دعوای زن و شوهر نمک زندگی است.» اما آیا به‌واقع، دعوای همسران نمک زندگی است؟

زن و مرد در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند. هرکدام خواسته‌ای متفاوت با دیگری دارد. آرزوهای آن دو متفاوت است و نگاهشان به زندگی باهم فرق دارد. وقتی این دو که فاصله‌شان از مریخ تا ونوس است، در زیر یک سقف قرار می‌گیرند، ناگزیر اصطکاکی هرچند خفیف بین تمایلات و خواسته‌هاشان صورت می‌گیرد. این اتفاق، ممکن است در رفتارهای آن‌ها نسبت به یکدیگر خود را نشان دهد و موجب بروز عکس‌العمل‌هایی شود که مورد رضایت شریک زندگی نباشد. اگر این عکس‌العمل‌ها نیز واکنش طرف مقابل را در پی داشته باشد، اتفاقی می‌افتد که در کلمات رایج، به « نمک زندگی» تعبیر می‌کنند.

بد و خوب جهان اندر زوال است پس این جنگ و جدال ما خیال است[1]

ولی این نمک، برخلاف پندار عمومی، سم است، سمی مهلک که باید از آن دوری کرد. البته این، شاید نمکی برای زندگی باشد، اما یقیناً نمکی برای خوش‌طعمی نیست، بلکه نمک بر زخمی است که می‌بایست برای التیام آن کوشید. چه آبروهایی که در این میدان‌های نبرد، ریخته نمی‌شود. چه بی‌حرمتی‌ها که صورت نمی‌گیرد. چه بیماری‌های اعصاب و روانی که به دنبال ندارد. چه ذهن‌هایی را که به خود مشغول نمی‌کند و از مسیر درست باز‌نمی‌دارد. و چه زندگی‌هایی را که فرو‌نمی‌پاشد. پس چندان به این خوش نمکی دل نبندید و از شوری آن بهراسید.

پس چه کنیم؟

اگر دعوا در زندگی بد است (که هست و همه از آن آگاه‌اند)، اگر دعوا نمک زندگی نیست (که نیست و سمی مهلک است)، پس در موقعیت‌های محرک برای نبرد و درگیری با شریک زندگی چه کنیم؟

اولین و مهم‌ترین کاری که در هنگام بگومگو با همسرتان می‌توانید انجام دهید این است که وارد درگیری نشوید. این شاید بهترین کاری است که از عهده هرکسی برمی‌آید. وقتی با همسرتان مواجه شدید که کوهی از آتش است و چون آتش‌فشان، آنچه در درون دارد را به‌سوی شما هدف گرفته، سریع عرصه را به او واگذارید و وارد آن نشوید. هرگز تلاش نکنید که او را ساکت کنید یا صدایتان را بلندتر از او کنید یا بخواهید به او پاسخی قانع‌کننده بدهید و برایش استدلال بچینید.

حتماً شنیده‌اید که در دعوا حلوا پخش نمی‌کنند؛ ازاین‌رو انتظار شنیدن هر حرفی از زبان همسرتان را داشته باشید ولی توقع اینکه برای حرفه‌ای شما ارزش قائل شود و حلوا حلوا کند نداشته باشید. بحبوحه نبرد، زمان و مکان مناسبی برای گفت‌وگوی منطقی نیست. شما نیز موقعیت‌شناس باشید و صحبت کردن را به‌وقت خودش حواله دهید.

این نمک، برخلاف پندار عمومی، سم است، سمی مهلک که باید از آن دوری کرد. البته این، شاید نمکی برای زندگی باشد، اما یقیناً نمکی برای خوش‌طعمی نیست، بلکه نمک بر زخمی است که می‌بایست برای التیام آن کوشید

شاید بگویید که حق با شماست و باید به همسرتان گوشزد کنید، اما اگر حق هم با شما بود، این میدان را ترک کنید.[2]اگر همسرتان آغاز کرد شما سکوت کنید و خاتمه دهید. اگر باز ادامه داد، همچنان دندان بر روی دندان بفشارید و پاسخ نگویید. اگر توان سکوت ندارید، از همسرتان فاصله بگیرید و او را تنها بگذارید. این مسکّنی برای آرام کردن فضا است.

هر چیز که اندیشی از جنگ از آن دورم هرچیز که اندیشی از مهر من آنستم[3]

راه بعدی، گذشت است. هرگز در مقام انتقام از همسرتان برنیایید. همسرتان شریک زندگی شماست، انتقام از او، انتقام از نیمی از زندگی شماست و خودزنی و خودکشی است؛ اما گذشت، التیام‌بخش زخم زندگی است. همیشه مرهم زندگی خویش باشید.

فاصله افکار، نگاه‌ها و درنتیجه رفتارهای مردان و زنان، حکایت از مریخی بودن مردان و ونوسی بودن زنان دارد. همیشه به این فاصله توجه داشته باشید. هرگز گمان مبرید که همسرتان باید چون شما رفتار کند. هرگز. ازاین‌رو، مدارا را چاشنی زندگی‌تان کنید و صبور باشید. زنان عاشق خرید لباس و گشت‌وگذار در بازار هستند. مردان نباید در این مورد انتظار منطق و پذیرش روحیه مردانه را از زنان داشته باشند. همچنان که بگوبخند زنان با نامحرمان نیز برای همسرشان قابل تحمل نیست. زنان نیز باید مردانگی مردشان را محترم شمارند.

با همه این رفتارهایی که گفته شد و موارد دیگری که گفته نشد، از درمان ریشه نزاع‌ها نباید غفلت کرد. در این زمینه، مشاوره بسیار کارگشاست. انتخاب مشاوری امین و آگاه، یکی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای رفع کدورت‌های زندگی است، همچنان که برای جلوگیری از بروز کدورت‌ها نیز مفید است. همیشه شماره تلفن و آدرس یک مشاور مناسب را داشته باشید.

آخرین نکته که در پیشگیری و درمان بسیاری از نبردهای جانکاه بین همسران بااهمیت است، حرارت بستر است. همسران، هم مرد و هم زن، باید با همه وجود برای گرمی بسترشان بکوشند. بسیاری از مجادله‌های همسران از سر بهانه‌هایی است که گاه از آن‌ها مطلع‌اند، اما گاهی این دعواها از بهانه‌هایی است پنهان که از آن غافل‌اند. همسر ناکام، همسرش را ظالم می‌انگارد و از او بدش می‌آید و ناخودآگاه درصدد رنجاندن وی و انتقام‌گیری از او برمی‌آید.[4]

با دوری از نزاع، با بهره گیری از علم و تجربه مشاور، با محبت و گذشت، و با سیراب کردن همسر از جهت جنسی و عشقی، زندگی خود را نمکین کنید.

پی نوشت:

[1] ملک الشعراء

[2] امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: از تواضع است که جدال را رها کنید حتی اگر حق با شما بود؛ کافی، ج 2، ص 122.

[3] مولوی

[4] نبرد بی برنده؛ علی‌اکبر مظاهری، ص 218.

برای شنیدن سخنان«حجت الاسلام محسن عباسی ولدی» در مورد کلام محبت امیز در زندگی زناشویی اینجا کلیک کنید.

محمد دهقان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

گرم وعاشقانه حتی باوجود نفر سوم

دو شاهراه به قلب همسرتان

خطر، نقطه حساس زنانه و مردانه

ازت راضی ام با تمام اختلافاتمان

برخورد با همسر قهرقرو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.