تبیان، دستیار زندگی
شاید در حدود دو دهه پیش، عده زیادی از مردم تصور می کردند که انجام برخی از کارها و برگزاری برخی از مراسم ها در جامعه ما به دلیل قوانین جمهوری اسلامی، دارای ممنوعیت است. چنانچه می دانیم مصرف مشروبات الکلی و برگزاری انواع مهمانی های مختلط، به عنوان مواردی مح
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه های خالی با رنگ و بوی فحشا

شاید در حدود دو دهه پیش، عده زیادی از مردم تصور می کردند که انجام برخی از کارها و برگزاری برخی از مراسم ها در جامعه ما به دلیل قوانین جمهوری اسلامی، دارای ممنوعیت است. چنانچه می دانیم مصرف مشروبات الکلی و برگزاری انواع مهمانی های مختلط، به عنوان مواردی محسوب می شود که به لحاظ شرعی و قانونی در جامعه ما مورد پذیرش نیست و به نوعی، اقدام در این زمینه ها، عملی محسوب می شود که به آن جرم اجتماعی می گویند.

فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
پارتی

اما چند سالی است که می توان گفت وقوع چنین مواردی غیر قابل تصور نیست. به این صورت که شرایط و وسایل متعدد و مختلفی هم در این راستا مهیا شده که شرایطی ایده آل برای عده ای را فراهم می آورد که اشتیاق و تمایل زیادی نسبت به انجام این امور دارند.

در این میان شرایط برای قشر متمول و ثروتمند، قطعا بهتر است. هرچند این روزها پول، قدرت انجام هر کاری را دارد و در این زمینه ها هم می توان با پرداخت هزینه های هنگفت، شرایط مناسبی را برای خوشگذرانی و برگزاری پارتی ایجاد کرد. به این ترتیب مکان ها و موقعیت های مختلفی وجود دارد تا افراد متقاضی بتوانند شبی برای خوشگذرانی، داشته باشند.

اما برای سپری کردن چنین شبی می توان از امکانات مختلف و متنوعی استفاده کرد. آمارهای رسمی حاکی از این است که اکنون با پدیده ای به نام اجاره یک‌شبه خانه در تهران مواجه هستیم. این روش جدید اجاره، آن‌هم با ارقام آنچنانی ، درآمدی بسیار نصیب صاحب ملک می‌کند و از طرفی شبی به یادماندنی را برای اجاره کنند رقم میزند.

اما برای سپری کردن چنین شبی می توان از امکانات مختلف و متنوعی استفاده کرد. آمارهای رسمی حاکی از این است که اکنون با پدیده ای به نام اجاره یک‌شبه خانه در تهران مواجه هستیم. این روش جدید اجاره، آن‌هم با ارقام آنچنانی ، درآمدی بسیار نصیب صاحب ملک می‌کند و از طرفی شبی به یادماندنی را برای اجاره کنند رقم میزند

جام جم سرا به نقل از شرق اینطور بیان می کند که: این روش اجاره خانه بیشتر برای برگزاری میهمانی‌ها و عروسی‌ها کاربرد دارد. وقتی مجبوری برای برگزاری مراسم در هتل، هزینه‌های سرسام‌آور بپردازی، یا زیر بار قوانین تالارها که بیشتر از 10 و 11شب اجازه ادامه میهمانی را نمی‌دهند بروی، آن‌وقت به فکر راه سومی می‌افتی. راهی که در آن محدودیت زمان وجود ندارد و امکان استفاده از هر نوشیدنی وجود دارد و مختلط بودن مجلس هم بدون دردسر صورت می گیرد. در چندسال گذشته هم تعداد آنهایی که راه سوم به ذهنشان رسیده روزبه‌روز بیشتر شده است.

تصور کنید این امکان وجود دارد که یک واحد 200 یا 300متری را به صورت مبله اجاره کنند. واحدهایی که برای آنها، هشت تا 10میلیون‌تومان، نسبت به مجموع شرایط شان، قیمت دارند. خانه‌هایی هم وجود دارند که سالن‌های بزرگ‌تری دارند و در منطقه‌های بالاتری هستند که شبی 20میلیون‌تومان قیمت دارند.

جالب اینجاست که این خانه‌ها کاربردهای دیگری هم دارند؛ برخی تاجران و فعالان اقتصادی برای قرار ملاقات‌های کاری خود که محرمانه‌بودن جزییات قرارداد برایشان اهمیت دارد، به‌ویژه با طرف‌های خارجی، مشتری این خانه‌ها هستند. البته این موضوع در این نوشتار تنها به عنوان یک نمونه ذکر شده است..

آسیب ها و پیامدهای خانه های یک شبه

موضوعی که در باب اجاره این دست خانه‌ها مدنظر بوده و جای تاسف دارد آنکه برای اجاره یک‌شبه معمولا دو طرف موجر و مستاجر تن به عقد قرارداد در دفاتر رسمی نمی‌دهند و ترجیحشان این است که با یک توافق ضمنی یا مکتوب، کار را بین خود فیصله دهند. برای موجران همین که پول و یک کارت ملی داشته باشند بس است تا به‌مدت یک‌روز صاحب خانه‌ای مبله شوند.

جالب اینجاست که این خانه‌ها کاربردهای دیگری هم دارند؛ برخی تاجران و فعالان اقتصادی برای قرار ملاقات‌های کاری خود که محرمانه‌بودن جزییات قرارداد برایشان اهمیت دارد، به‌ویژه با طرف‌های خارجی، مشتری این خانه‌ها هستند

آنچه مشخص است اینکه این مساله می تواند آسیب ها و پیامدهای متعددی را به دنبال داشته باشد که تاثیرات جبران ناپذیری را در بعد فردی و اجتماعی به دنبال دارد. این یعنی یک فرصت برای افراد سودجو و آن دسته از افراد که برای اثبات موقعیت اجتماعی و یا موقعیت اقتصادی خود، با بهره گیری از این موقعیت به اهداف خود دست یابند. یعنی ایجاد موقعیتی که با پول می توان آن را خریداری کرد تا به فریب دیگری پرداخت. فریبی که می تواند در زمینه ازدواج یا عقد یک قرارداد اقتصادی باشد که هر دو موضوع اثرات مخربی را در پی خواهد داشت. همچنین ناهنجاری ها و پیامدهای غیر اخلاقی که در اثر  این پدیده صورت می گیرد قابل تامل و بررسی است و ظهور این وضعیت به انحرافات اجتماعی موجود همچون موضوع خانه های مجردی کمک خواهد کرد.

به هر حال این موضوع یک پدیده جدی و قابل بررسی است که شاید برای همگان شناخته شده نباشد. اما کافیست به یک جستجوی ساده در این زمینه بپردازید تا متوجه شوید میزان خانه ها و آپارتمان هایی که به صورت شبانه اجاره داده می شوند چقدر زیاد است و حتی در برخی از مناطق شمال تهران، مجتمع های آپارتمانی وجود دارند که فقط به فرد مجرد اجاره داده می شوند و این حکایتی قابل توجه است که می تواند منشا حوادث و اتفاقات زیادی باشد که برخی از آنها خطر آفرین باشند و به عنوان تهدیدی برای جامعه و جوانان محسوب شوند.فلذا ضروری است که نگاه جدی تری به عنوان یک پدیده آسیب زای اجتماعی، به این مساله شود و در ابعاد گسترده تری مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه:

این پدیده از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست بعد تجاری و دوم جنبه امنیتی این موضوع است. وقتی فردی وارد بیزینس یا شغلی می‌شود برابر قانون باید از مراجع قانونی مجوز بگیرد. به‌عنوان مثال اگر فردی ملکی دارد که می‌خواهد آن را به‌مدت یک سال به بالا اجاره دهد نگاه ویژه و خاصی مبذول آن نیست ولی اگر ملکی قرار باشد که به مدت کوتاهی مانند یک روز اجاره داده شود علی‌القاعده باید از اتحادیه هتلداران یا اتحادیه میهمان‌پذیرها مجوز دریافت کند.

نکته مهم‌تر آن موضوعات امنیتی است زیرا هر کسی که در مکانی ماوا و سکنا می‌گزیند علی‌القاعده باید اطلاعاتش را در مورد آن مجموعه یا پذیرش مکان مربوطه ارایه دهد بنابراین اگر خدای نکرده اتفاقاتی مانند قتل، سرقت یا موضوعات خاص دیگری رخ دهد ماموران امنیتی این امکان را پیدا می‌کنند که با سهولت بیشتری بر این موضوع اشراف پیدا کنند اما آنچه مشخص است اینکه موضوعات امنیتی نیز در این‌گونه موارد همچون اجاره خانه‌های یک‌روزه نیز رعایت نمی‌شود.

در هر حال سوال اصلی که در این میان هنوز هیچ مقام مسئولی به آن پاسخ نداده این است که آیا با افزایش این نوع خانه هاکه حتی ساعتی هم اجاره داده می شوند و گسترش  ناهنجاری های  نشات گرفته از آن ، دیگر جوانان زیر بار مسئولیت ازدواج خواهند رفت؟

آیا با رونق این مسائل می توان امید داشت که نرخ ازدواج بیشتر می شود و جمعیت کشور افزایش می یابد؟

اصلا آیا باب فساد و فحشا با رواج این نوع خانه ها باز نخواهد شد؟


دوستی پاک ،دوستی جدید خیابانی

فاجعه استخر پارتی های مختلط !

صحنه های مستهجن خیابانی