تبیان، دستیار زندگی
همه ما در زندگی شهری امروز به دنبال این هستیم که متفاوت زندگی کنیم اما راهکاری جدا وجود دارد که خیلی از ما تا به حال بدان فکر نکردیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متفاوت زندگی کنیم


همه ما در زندگی شهری امروز به دنبال این هستیم که متفاوت زندگی کنیم اما راهکاری جدا وجود دارد که خیلی از ما  تا به حال بدان فکر نکردیم.


رهبری

سبک زندگی درست گمشده امروز ماست. بیشترین مشکلات زندگی ما به خاطر سبک زندگی غلط در وجوه مختلفی چون خانواده، فردی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی می باشد اما راه حل رفع این مشکلات رجوع به سبک زندگی ایرانی اسلامی است موردی که بارها رهبری بدان متذکر شده اند اما با همه توصیه های ایشان و اهیمت این مسئله نهاد های مسئول و خود ما در بازگشت به سبک زندگی بومی خود کوتاهی می کنیم و باز از مشکلات ناشی از زندگی امروز که با دست خود برای خودمان ایجاد کرده و می کنیم می نالیم

در ادامه نگاهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی در بیانات و دیدگاه رهیری داریم

چرا باید به «سبک زندگی» اهمیت داد؟

یكى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبك زندگى كردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن - اینها عبارةٌ اخراى یكدیگر است - این یك بُعد مهم است؛ این موضوع را می خواهیم امروز یك قدرى بحث كنیم. ما اگر از منظر معنویت نگاه كنیم - كه هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است - باید به سبك زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبك زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است.

سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی است

ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معناى تمدن‌سازى نوین اسلامى بگیریم - بالاخره یك مصداق عینى و خارجى براى پیشرفت با مفهوم اسلامى وجود دارد؛ این جور بگوییم كه هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یك تمدن نوین اسلامى است؛ این محاسبه‌ى درستى است - این تمدن نوین دو بخش دارد: یك بخش، بخش ابزارى است؛ یك بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. به هر دو بخش باید رسید.

آن بخش ابزارى چیست؟ بخش ابزارى عبارت است از همین ارزشهایى كه ما امروز به عنوان پیشرفت كشور مطرح می كنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بین‌المللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش در كشور پیشرفت خوبى داشته‌ایم. كارهاى زیاد و خوبى شده است؛ هم در زمینه‌ى سیاست، هم در زمینه‌ى مسائل علمى، هم در زمینه‌ى مسائل اجتماعى، هم در زمینه‌ى اختراعات - كه شما حالا اینجا نمونه‌اش را ملاحظه كردید و این جوان عزیز براى ما شرح دادند - و از این قبیل، الى ماشاءاللّه در سرتاسر كشور انجام گرفته است. در بخش ابزارى، على‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریمها و این چیزها، پیشرفت كشور خوب بوده است.

یكى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبك زندگى كردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن

اما بخش حقیقى، آن چیزهایى است كه متن زندگى ما را تشكیل می دهد؛ كه همان سبك زندگى است كه عرض كردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله‌ى خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزى، تفریحات، مسئله‌ى خط، مسئله‌ى زبان، مسئله‌ى كسب و كار، رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌اى كه در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، كه متن زندگى انسان است.

باید آسیب‌شناسی كنیم چرا در بخش سبك زندگی پیشرفت نكردیم

در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حركت نكردیم، پیشرفت نكردیم. خب، باید آسیب‌شناسى كنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نكردیم؟

بنابراین باید آسیب‌شناسى كنیم؛ یعنى توجه به آسیبهائى كه در این زمینه وجود دارد و جستجو از علل این آسیبها. البته ما اینجا نمی خواهیم مسئله را تمام‌شده فرض كنیم؛ فهرستى مطرح می كنیم: چرا فرهنگ كار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟ این یك آسیب است. با این كه كار جمعى را غربى‌ها به اسم خودشان ثبت كرده‌اند، اما اسلام خیلى قبل از اینها گفته است: «تعاونوا على البرّ و التّقوى»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنى حتّى اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعى باشد؛ «و لا تفرّقوا».

مقام معظم رهبری فهرستی را در قالب سوالات در تمدن شناسی و بریا سبک زندگی بیان می دارند:

چرا برخی از بخش های کشورمان طلاق زیاد است؟

چرا در برخی از بخش های کشورمان روی آوردن جوان ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلحه رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟ چه الزاماتی دارد که باید آن ها را رعایت کرد؟ چقدر آن الزامات را رعایت کنیم؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

طراحی لباسمان چطور؟

مساله ی آرایش در بین مردان و زنان چطور؟ چقدر درست است؟ چقدر مفید است؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می زنیم؟

حقوق افراد را چقدر رعایت می کنیم؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟ آیا مصرف گرایی افتخار است؟ مصرف گرایی یعنی این که ما هرچه گیر می آوریم، صرف اموری کنیم که جز ضروریات زندگی ما نیست.

چه کنیم که حق همسر و حق فرزندانمان رعایت شود؟

براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبك زندگى مهم است

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آن چنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامتش حفظ شود و عزت خانوادگی اش محفوظ بماند، هم بتواند وظایف اجتماعیش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟ چه کنیم که زن مجبور نباشد بین این چند تا یکی را انتخاب کند؟ این ها جز مسائل اساسی ماست.

حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟

چرا در بعضی از شهر های بزرگ، خانه های مجردی و جود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

تجمل گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ چه کار کنیم که از حد خوب فراتر نرود، به حد بد نرسد؟

این ها یک فهرستی از آن چیزهایی است که متن تمدن را تشکیل می دهد. قضاوت درباره ی یک تمدن، مبتنی بر اینها ست.نمی شود یک تمدن را به صرف اینکه ماشین دارد، صنعت دارد، قضاوت کرد و تحسین کرد، در حالی که در داخل آن،این مشکلات فراوان، سراسر جامعه و زندگی مردم را فرا گرفته.اصل اینهاست، آن ها ابزاری است برای اینکه این بخش تامین شود، تا مردم احساس آسایش کنند، با امید زندگی کنند، با امنیت زندگی کنند، پیش بروند، حرکت کنند، تعالی انسانی مطلوب پیدا کنند.

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

تشکیل مرکز فراقوه‌ای برای زنان

حکم جدید رهبری برای شورای انقلاب فرهنگی

ابلاغ سیاست‌های کلی «جمعیت»