تبیان، دستیار زندگی
بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری از 17 تا 23 آبان ماه با شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمارش معکوس برای نمایشگاه مطبوعات


بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از 17 تا 23 آبان‌ ماه با شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

شمارش معکوس برای نمایشگاه مطبوعات

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ثبت نام قطعی در نمایشگاه مطبوعات و جانمایی غرفه‌ها در نشستی با خبرنگاران حاضر شد و به تشریح آخرین اخبار نمایشگاه بیستم پرداخت.

حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در نشست خبری بیستمین نمایشگاه مطبوعات که روز سه‌شنبه، ششم آبان‌ ماه در ساختمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: تدبیر نمایشگاه امسال این بوده که از رسانه‌ها پیش ثبت‌نام انجام شده است و براساس این پیش ثبت‌نام، برآوردهایی از موضوعات رسانه‌ها و متراژ‌های درخواستی، حاصل شده که براساس آن در کمیته‌های ذی‌ربط طراحی‌هایی انجام شده است.

او در ادامه گفت: امسال گروه‌هایی به این شرح در نمایشگاه مطبوعات خواهیم داشت: گروه روزنامه‌ها با 38 عنوان، خبرگزاری‌ها با 20 عنوان، رسانه‌های آموزشی و تخصصی با 116 عنوان، تشکل‌های مطبوعاتی و تشکل‌های مرتبط با رسانه چهار عنوان، نشریات سیاسی و اقتصادی 63 عنوان، رسانه‌های عمومی و خانواده 77 عنوان، رسانه‌های غیرفارسی‌زبان هشت عنوان، رسانه‌های فرهنگی 45 عنوان، رسانه‌های کودک و نوجوان 10 عنوان، موسسات رسانه‌ای 24 عنوان، نشریات استانی 67 عنوان و رسانه‌های ورزشی 13 عنوان.

انتظامی افزود: امسال یکی - دو بخش جدید هم به نمایشگاه اضافه شده است؛ از جمله این بخش‌ها می‌توان از رسانه‌های حوزه دین و اندیشه با 22 عنوان نام برد. همچنین امسال امکان حضور روابط عمومی‌ها هم در نمایشگاه فراهم شده است و همچنین می‌توان به کسب و کارهای مرتبط با رسانه‌ها که با 33 عنوان متقاضی حضور در نمایشگاه بودند، اشاره کرد.

انتظامی سپس گفت: امسال عمدتا نمایشگاه به صورت موضوعی برگزار می‌شود و به جز خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و روابط عمومی‌ها، بقیه‌ی رسانه‌ها براساس موضوع تقسیم می‌شوند. سایت‌های خبری نیز که به تعداد قابل توجه در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند با توجه به موضوعات خود تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین خبرگزاری‌های تخصصی با توجه به موضوعات تخصصی خود در نمایشگاه حضور دارند.

رسانه‌ها باید آزاد باشند

انتظامی در ادامه با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه مطبوعات «آزادی مسئولانه» است، اظهار کرد:‌ طبیعتا رسانه‌ها باید در جهت ایفای رسالت خود و کارکردهای چندگانه آزاد باشند. شعار دولت دهم آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است و در این راه اقدام می‌شود، متقابلا رسانه‌ها نیز درباره مسئولیت اجتماعی خود وظایفی دارند که باید به آن‌ها توجه کنند و تعهدات اجتماعی خود را اجرا کنند.

او همچنین افزود: سال گذشته در جشنواره مطبوعات بخش درست‌نویسی را اضافه کردیم. در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز با همت و کمک فرهنگستان زبان و ادب فارسی تغییراتی در نمایشگاه مطبوعات اتفاق می‌افتد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمیته‌ای برای شاخص‌سازی در این زمینه تعیین کرده است. این کمیته اعلام کرده که در دو حوزه ویرایش فنی که شامل نشانه‌گذاری، دستور خء املاء و... است و همچنین حوزه ویرایش زبانی که شاخص‌هایش عبارت است از کاربرد برابرهای فارسی مصوب فرهنگستان، کاربرد درست زبان فارسی معیار، رعایت کوتاهی جمله‌ها و رسایی، سادگی و انسجام جمله‌ها، روزنامه‌ای را که بیشترین امتیاز را کسب کند طی مراسمی اعلام خواهد کرد.

شعار امسال نمایشگاه مطبوعات «آزادی مسئولانه» است؛ طبیعتا رسانه‌ها باید در جهت ایفای رسالت خود و کارکردهای چندگانه آزاد باشند

اضافه شدن بخش رسانه‌های خارجی

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در نمایشگاه امسال علاوه بر نشریات غیرفارسی‌زبان، بخش رسانه‌های خارجی هم داریم. به این معنا که برای رسانه‌های خارجی که در تهران دفتر دارند و فعالیت می‌کنند، سالن تعبیه شده است که رسانه خود را معرفی کنند و یک تعامل رسانه‌ای رخ دهد. نشست‌های تخصصی هم خواهیم داشت که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها جدول مربوط به این نشست‌ها را چند روز پیش از نمایشگاه منتشر می‌کند.

31 خبرگزاری و 56 روزنامه در نمایشگاه بیستم

او ادامه داد: تا به حال 65 پایگاه خبری، 31 خبرگزاری و 56 روزنامه برای حضور در نمایشگاه درخواست داده‌اند؛ البته ما بخشی به نام سایت‌های خبری نداریم و این سایت‌ها بر حسب موضوع در کنار نشریات مختلف قرار می‌گیرند.

انتظامی در تشریح افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه مطبوعات گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه حاضر می‌شود و برای اختتامیه هم مراسم خاصی در نظر نگرفته‌ایم. هدف ما بیشتر این است که جنبه حرفه‌ای رعایت شود تا جنبه تشریفاتی.

واگذاری برگزاری نمایشگاه به خود رسانه‌ها

او سپس درباره واگذاری برگزاری نمایشگاه به خود رسانه‌ها افزود: جهت‌گیری کلی ما این است که تا حد امکان از حوزه تصدی‌گری فاصله بگیریم و به سیاست‌گذاری کلی بپردازیم؛ در این صورت هم به رویکردهای دولت نزدیک می‌شویم و هم به بالندگی صنف کمک می‌شود. امسال در بدو امر با دوستان شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی این موضوع را در میان گذاشتیم و برای واگذاری اعلام آمادگی کردیم، اما چون امسال این آمادگی در آن‌ها وجود نداشت به ما گفتند شما مجری باشید و ما در کنار شما هستیم. این دوستان در طراحی‌های نمایشگاه موثر بودند و در اجرا هم به ما کمک‌هایی می‌کنند.

انتظامی همچنین اضافه کرد: در نمایشگاه مطبوعات تبادل مالی چندانی وجود ندارد؛ بنابراین باید برنامه‌هایمان بیشتر در جهت ارتباط موثر رسانه‌ها با یکدیگر، با مردم و مسئولان و صنوف مرتبط‌شان باشد.

شمارش معکوس برای نمایشگاه مطبوعات

عذر رسانه‌های بدون مجوز خواسته شد

انتظامی در ادامه درباره‌ی محدودیتی که برای حضور رسانه‌های بدون مجوز در نمایشگاه وجود دارد، گفت: در پیش ثبت‌نام نمایشگاه تعدادی رسانه بدون مجوز ثبت نام کرده‌اند که همکاران ما به آن‌ها موضوع را اعلام و از آن‌ها عذرخواهی کردند. طبیعتا رسانه‌های بدون مجوز در نمایشگاه حضور نخواهند داشت، مگر در بخش دانشجویی که این بخش از نشریات که در آینده قابل جذب در فضای حرفه‌ای هستند، با مرکزیت و نظارت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در نمایشگاه حضور می‌یابد.

او همچنین درباره جزئیات انتشار بولتن نمایشگاه در روزنامه‌ها گفت: در این زمینه که کدام رسانه‌ها بولتن را منتشر کنند، خود رسانه‌ها تصمیم می‌گیرند و ما چندان دخالتی نداریم. پیشنهاد ما این است که حتی این بولتن با لوگوی نشریه منتشر شود، در کنارش عبارت «ویژه نمایشگاه» درج شود و حتی در سطح کشور هم توزیع شود.

مزاحمت های صوتی ممنوع

انتظامی سپس درباره تخلفات رسانه‌هایی که در فضای نمایشگاه مزاحمت‌های صوتی ایجاد می‌کنند و ازدحام در نمایشگاه اظهار کرد: کنترل این مسائل با همکاری خود رسانه‌ها انجام می‌شود. وقتی تشکل‌های صنفی در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته باشند، بسیاری از پیگیری‌ها توسط خود آن‌ها انجام می‌شود. استفاده از بلندگوهای مزاحم نیز امسال ممنوع خواهد بود. ازدحام‌هایی هم که از حدی تجاوز پیدا می‌کند، معمولا گرد بعضی چهره‌هایی است که در نمایشگاه حاضر می‌شوند. در این زمینه افراد به محلی که برای نشست‌های نمایشگاه طراحی شده راهنمایی می‌شوند.

او افزود: همه ما باید تلاش کنیم فضای نمایشگاه پرنشاط باشد. نمایشگاه مطبوعات از فرصت‌هایی است که رسانه‌ها به معرفی خود می‌پردازند و می‌توانند ارتباط موثری برقرار کنند. نمایشگاه مطبوعات می‌تواند نمایشی از نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه باشد.

انتظامی سپس اظهار کرد:‌ در نمایشگاه امسال، 373 عنوان رسانه متعلق به بخش خصوصی و 183 عنوان رسانه دولتی و عمومی ثبت نام کرده‌اند. رسانه‌های دینی نیز در کنار محراب، جانمایی می‌شوند.

او اضافه کرد: کارهایی در زمینه فناوری اطلاعات برای نمایشگاه امسال انجام شده است از جمله اینکه افراد می‌توانند اسم نشریه مورد نظر خود را به شماره خاصی پیامک کنند. بعد از آن طی پیامکی به آن‌ها اعلام می‌شود که غرفه آن نشریه در کدام سالن قرار دارد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

آیا انجمن روزنامه‌نگاران باز می‌شود؟!

تیراژ واقعی مطبوعات در كشور چه‌قدر است؟