تبیان، دستیار زندگی
سیزدهم آبان هر سال جشن باشکوهی در مدارس برگزار می شود که تقدیری باشد از دانش آموزان سال 57، رشادت و جوانمردی آن ها...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدیه‌ی روز دانش آموز یعنی...

هدیه

حسام بالا و پایین می‌پرید و مرتب تکرار می‌کرد: «بابایی فردا روز دانش آموزه... بابا علی! برام چی هدیه می‌خری؟ یه هدیه خوب خواهش می‌کنم! برام تبلت می‌خری؟» حسام هر لحظه که از روز دانش آموز می‌گفت آمار هدیه‌هایش را تغییر می‌داد! اما علی در تونل زمان گم شد!؟ تا نام روز دانش آموز را می‌شنید از خود بی خود می‌شد؛ دیگر نه حسام را می‌دید نه صدایی از او می‌شنید. هر چه بود درد بود و درد! صدای شلیک گلوله هوایی پر از استشمام گاز اشک آور بود. شعارهایی در فضا طنین انداز شده بود و دانش آموزان هر لحظه چون سیلی طغیان کرده بیشتر می‌شدند و به سمت دانشگاه پیش می‌رفتند. حسین تنها رفیق روزهای تنهایی علی نیز جلوی صف حرکت می‌کرد و شعار می‌داد. نزدیک دانشگاه بود که صفوف به هم پیوستند و جمعیتی شدند که تن طاغوتیان را به لرزه درآورد. پس طاغوتیان ناتوان شدند و دست به اسلحه بردند. صدای شلیک گلوله تن علی را به لرزه در آورد. حسین در خون می‌غلتید و علی فریاد می‌زد: «معلم معلم محصلت کشته شد... »

آری، سیزدهم آبان هر سال جشن باشکوهی در مدارس برگزار می‌شود که تقدیری باشد از دانش آموزان سال 57، رشادت و جوانمردی آن‌ها. سیزدهم آبان یعنی به دانش آموزان درس ایثار و فداکاری را یاد آور کنیم؛ بنابراین اولیا نیز نقش بسیاری در این مهم دارند. در این روز اولیای خانه و مدرسه برای شکوفه‌هایی که تازه وارد دبستان شده اند از دانش آموز می‌گویند؛ از قلم، عشق، درس، شهادت‌ها و رشادت‌ها. اما به راستی نقش والدین در چنین روز مهمی چیست؟

نقش اولیا

پدر و مادرها باید با رفتن فرزند دلبندشان به مدرسه یک روز زیبا به روزهایی که برای او جشن می‌گیرند اضافه کنند. مهم‌ترین نقش والدین آشنا ساختن دانش آموز با چنین روزی است؛ طوری که فرزند در جریان جز به جز 13 آبان قرار گیرد. به نظر ما نقش مادر در پر رنگ‌تر جلوه دادن این مهم بسیار حائز اهمیت است.

چه هدیه‌ای مناسب روز دانش آموز است.

بهتر است مدارس با توجه به بودجه‌ای که دارند هدیه کوچکی تدارک دیده و از دانش آموزان نمونه تقدیر کنند. اولیای مدرسه باید با یاد آوری این روز از حماسه‌های دانش آموزان شهید سخن بگویند. والدین که در چند سال اخیر این مسئله را پر رنگ‌تر جلوه می‌دهند توجه داشته باشند که هدیه به مناسبت روز دانش آموز نباید حالتی بگیرد که تنها این روز روز تقدیر از فرزند محصلشان باشد. بلکه باید او بدانند در زمانی زندگی می‌کنند که جنگ نرم بر دنیا احاطه دارد و در قبال هر تلاش و رشادتی که نشان می‌دهند لایق دریافت هدیه خواهند شد.

خرید انواع لوازم مدرسه؛ یاد کردن از دانش آموزانی که زمانی قلم را کنارگذاشتند و جایش اسلحه برداشتند. اما به حتم می‌دانید که اکنون زمان اسلحه برداشتن نیست، امروزه زمان علم آموزی و پیشرفت است. باید به دانش آموز یادآور کنیم که ایرانی است و می‌تواند؛ پس بهترین هدیه برای این روز خود شناسی دانش آموزان است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه کننده: ملیحه قشقایی