تبیان، دستیار زندگی

11 دلیل بوی غیرعادی ادرار

بوی طبیعی ادرار، خفیف و غیر قابل توجه است. ولی گاهی اوقات بوی ادرار تغییر می‌کند و باعث نگرانی شما در مورد وجود یک مشکل می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بوی نامطبوع ادرار

 

بوی ادرار به حجم و غلظت مواد مختلفی که توسط کلیه‌ها دفع می‌شوند، بستگی دارد.

 

به طور طبیعی، ادراری که آب زیادی دارد، بو ندارد و یا بوی آن خیلی کم است. ولی اگر ادرار غلیظ شود، یعنی میزان آب آن کم و میزان مواد زائد آن زیاد شود، بوی آمونیاک تندی می‌دهد.

 

بسیاری از مواد غذایی و داروها مانند مارچوبه و یا برخی مکمل های ویتامینی، بوی ادرار را تغییر می‌دهند.

 

گاهی اوقات بوی غیرعادی ادرار، نشان دهنده یک مشکل یا بیماری در بدن است، مانند:

1- عفونت مثانه

2- سیستیت (التهاب مثانه)

3- کم آبی بدن

 

4- کتوز دیابتی: یعنی مقادیر زیاد اسیدهای خون به نام کتون‌ها. این عارضه اغلب در مبتلایان به دیابت نوع یک اتفاق می افتد. علت ایجاد این عارضه کاهش هورمون انسولین در بیمار می‌باشد. به دنبال کاهش انسولین و عدم توانایی سلول‌های بدن در استفاده از قند خون، سلول‌های چربی بدن شکسته می‌شوند که منجر به رهایی کتون‌ها در خون می‌گردند. افزایش کتون‌ها منجر به به افزایش اسیدیته خون می‌شود. این وضعیت موجود تحت عنوان کتواسیدوز دیابتی خوانده می‌شود.

در بیشتر موارد، تغییر بوی ادرار موقتی است و بیماری خطرناکی را نشان نمی‌دهد. اما گاهی اوقات بوی غیرعادی ادرار مربوط به یک بیماری است

 

5- فیستول روده و مثانه : منفذ غیرعادی بین روده و مثانه که باعث ورود باکتری‌ها از روده به مثانه می‌شود. این فیستول در اثر عمل جراحی و یا بیماری روده مانند کرون یا کولیت زخمی ایجاد می‌شود.

  

6- بیماری ادرار شیره افرا : یک بیماری ژنتیکی نادر که باعث می‌شود برخی اسیدآمینه‌ها در بدن تجزیه نشوند. در نتیجه ادرار بوی شربت افرا را می‌دهد. عدم درمان این بیمای منجر به آسیب مغزی و حتی مرگ می‌شود.

 

7- اختلال متابولیکی: وجود اختلال یا مشکل در روشی که بدن غذاها را به انرژی تبدیل می‌کند.

 

8- دیابت نوع دو (در صورت عدم کنترل)

9- عفونت مجاری ادراری

10- بیماری کبدی

 

11- بیماری فنیل کتونوری: اگر بدن نوزاد متولد شده قادر به شکستن اسیدآمینه فنیل آلانین نباشد، بیماری فنیل‌کتونوری یا فنیل کتون اوریا (PKU) بوجود می آید. این بیماری مادرزادی، جنبه ژنتیکی و ارثی دارد.

فنیل آلانین زیاد موجب افزایش مقدار فنیل کتون در خون می‌شود. فنیل کتون از طریق ادرار دفع می‌شود. این ماده برای سیستم عصبی مرکزی مضر است و موجب آسیب مغز می‌شود.

 

هشدار

در بیشتر موارد، تغییر بوی ادرار موقتی است و بیماری خطرناکی را نشان نمی‌دهد. اما گاهی اوقات بوی غیرعادی ادرار مربوط به یک بیماری است.

 

اگر شما درباره تغییر بوی ادرار خود نگران هستید، نزد پزشک بروید.

 


مطالب مرتبط:

4 بیماری مولد بوی تند ادرار

راه‌هایی برای کاهش بوی نامطبوع ادرار

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ و بوی غیر طبیعی ادرار، نشانگر بیماری

ادرار کردن همراه با درد

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.