تبیان، دستیار زندگی
برگزاری اردو در طبیعت بکر بر پایه سفرهای اکوتوریسمی با اردوهای بازدیدی، موزه ای و شهرگردی بسیار متفاوت هستند. تمهیدات اینگونه سفرها، همچنین لوازم مورد نیاز و توصیه های قبل از سفر نیز بسیار متفاوت است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های ضروری اردوهای طبیعت‌گردی

طبیعت

برگزاری اردو در طبیعت بکر بر پایه سفرهای اکوتوریسمی با اردوهای بازدیدی، موزه ‌ای و شهرگردی بسیار متفاوت هستند. تمهیدات این گونه سفرها، همچنین لوازم مورد نیاز و توصیه ‌های قبل از سفر نیز بسیار متفاوت است.

مربیان عزیز اردویی مدارس باید هنگام برنامه ‌ریزی یک سفر طبیعت گردی ضمن توضیح دادن مفهوم این گونه سفرها از نظر اصول اکوتوریسم که در مقاله ای با عنوان «اکوتوریسم و برگزاری اردو در طبیعت» توضیح داده شد توصیه ‌های ضروری زیر را نیز به شرکت کنندگان ارائه دهند. این توصیه ‌ها باید چند روز قبل از برگزاری اردو داده شود تا شرکت کنندگان فرصت داشته باشند به آن فکر کرده و لوازم احتمالی مورد نیاز را تهیه نمایند.

مربی باید ابتدا هدف از سفر به طبیعت که همانا کسب انرژی و آرامش از طبیعت است را برای شرکت کنندگان توضیح داده و مطرح کند که همیشه نوع سفر، محل مقصد، شرایط آب و هوایی، شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه میزبان و جنسیت افراد، همچنین سلیقه هر فرد در انتخاب لوازم سفر تعیین کننده خواهد بود.

توصیه های قبل از سفر به طبیعت:

1- قبل از سفر در مورد مقصدی که قرار است برویم مطالعه کنیم. سعی کنیم به جای برداشتن کتاب های متنوع و سنگین، یادداشت ‌هایی از مهم ترین دانستنی ها در مورد منطقه سفر را به همراه آورده و ضمن مطالعه در مسیر، اطلاعات خود را با دیگر همسفران به اشتراک بگذاریم.

طبیعت

2- در سفرهای طبیعت گردی سعی کنیم همیشه سبک ‌بار باشیم. سبک بودن کوله سفر به ما کمک می‌کند انرژی کمتری مصرف کرده و یاد بگیریم لوازم غیرضروری را که هیچگاه به کارمان نمی ‌آید بی جهت در کوله خود جاسازی نکنیم. همچنین بدانیم نباید با برداشتن وسایل، لوازم و پوشاک زیاد و متنوع موجب تحریک حس خود کم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان شویم.

3- مدارک مورد نیاز و کارت شناسایی خود را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در جای مناسبی از کوله جاسازی نماییم تا در صورت بارش باران و ... آسیب نبینند.

4- انتخاب نوع کفش در یک اردوی طبیعت‌گردی بسیار مهم است. در صورتی که اردو با پیاده روی در طبیعت همراه است یا صعود از کوه یا تپه مورد نظر است و یا امکان حرکت در آب وجود دارد باید برای هر مورد کفش مناسب به همراه داشت.

5- سعی کنیم لباس های ساده، بدون زرق و برق، زود خشک شو، آستین بلند و به رنگ های نزدیک به رنگ طبیعتی که در آن سفر می کنیم بپوشیم که باعث جلب توجه بیش از حد مردم محلی نشود. لباس هایی به رنگ زیتونی، سبز و کرم برای مناطق سرسبز و لباس ‌هایی به رنگ کرم، قهوه ‌ای، خاکستری و بی رنگ برای بیابان گردی و کوه نوردی. و به طور کلی از پوشیدن لباس هایی به رنگ جیغ مانند قرمز، بنفش، زرد و سبز فسفری خودداری نماییم.

همچنین لباس‌هایمان را مناسب فصلی که در آن سفر می‌کنیم انتخاب نماییم. انتخاب یک لباس مناسب فصل که حجم و وزن کمتری داشته باشد موجب سبک ‌بار بودن در سفر نیز می ‌شود. حتما جوراب اضافی در سفرهای طبیعت‌گردی به همراه داشته باشیم.

6-  همیشه مقداری فضای خالی در کوله خود برای خرید سوغات از جامعه محلی درنظر بگیریم چون یکی از اهداف اکوتوریسم، کمک به اقتصاد جامعه محلی است.

طبیعت

7- سعی کنیم هیچ وسیله الکترونیکی از جمله لوازم صوتی و هدفون با خود برنداریم و در طول سفر از صداهایی که در طبیعت بکر وجود دارد از جمله صدای وزش نسیم، حرکت شاخ و برگ درختان، حرکت آب در رودخانه و ریزش آبشار لذت ببریم. همچنین صحبت کردن با مردم محلی و تبادل فرهنگ با آنان را در برنامه خود بگنجانیم تا تجربیات جدیدی از سفر کسب نماییم.

8- همراه داشتن یک یا دو بطری آب خصوصا در فصول گرم سال برای ورود به طبیعت ضروری است. در صورتی که در مسیر حرکت یا محل اردو چشمه آب آشامیدنی سالم وجود دارد مربیان باید قبل از اردو دانش‌آموزان را در جریان بگذارند تا از حمل بیهوده آب خودداری شود.

9- سعی کنیم قبل از سفر در مورد زبان و لهجه مردم محلی کمی تحقیق کنیم و الفاظ معمولی آنان مانند سلام و خداحافظی، تشکر و... را یاد بگیریم.

10- همیشه چند پاکت پلاستیکی در ابعاد مختلف در کوله خود داشته باشیم. این پاکت ها برای بازگرداندن و تفکیک لباس های تمیز و کثیف، همچنین بازگرداندن زباله از محیط طبیعی به شهر مورد نیاز است.

11- یادمان باشد ما در مقابل طبیعت و محیط زیست مسئولیم. هم برای امروز و هم برای آینده. در طبیعت طوری رفتار نکنیم که گویی خودمان آخرین نفری هستیم که از این مواهب زیبا استفاده می کنیم. همیشه محیط را همانگونه که هنگام ورودمان دیده ‌ایم ترک کنیم.

12-  هنگام حرکت در طبیعت حتماً به صورت ستونی و در راه مشخص و پاکوب شده قدم برداریم و هرگز پراکنده حرکت نکنیم تا گل ‌ها و گیاهان بیشتری از بین نروند. همچنین به حیوانات کوچک، حشرات و پروانه های رها در طبیعت آزار نرسانیم. بخاطر داشته باشیم وجود همه این موجودات برای طبیعت بسیار بسیار مفید است.

13- لوازم کوچک ولی ضروری را فراموش نکنیم: کرم ضد آفتاب تهیه شده از مواد طبیعی، نخ و سوزن، عینک و کلاه آفتابی، لیوان، چاقوی جیبی، قاشق و چنگال، مسواک، چراغ قوه، و لوازم بهداشتی شخصی.

14- یک مداد و دفترچه یادداشت کوچک برای ثبت خاطرات و اطلاعات خاص سفر به همراه داشته باشیم.

پایان


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد