تبیان، دستیار زندگی
موزه ی تاریخ کودک با قدمتی 25 ساله در شرق تهران در آشنایی دانش آموزان با تاریخ نقش بسیار مهمی دارد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد اردوی نیم روزه موزه تاریخ کودک

موزه تاریخ کودک

مقدمه:

«موزه تاریخ کودک» با ساختمانی شبیه به یک قلعه تاریخی و عنوانی جذاب (تاریخ کودک) در منطقه شرق تهران قرار دارد. این موزه قدمتی 25 ساله دارد. دانش آموزان در این موزه سیر پیشرفت تاریخ و دانش بشر، همچنین تاریخ شفاهی و زندگی روزمره ایرانیان را از نزدیک لمس می ‌نمایند.

جالب توجه این که نحوه بازدید از این موزه هیچ شباهتی به موزه های دیگر نداشته و همه قوانین در آن متفاوت و هیجان انگیز است. مثلا سکوت در این موزه توصیه نمی شود و دست زدن به اشیاء ممنوع نیست. بچه ‌ها باید جیغ بزنند و تجربه کنند. گفتنی است این موزه بخاطر خلاقیتی که در آموزش تاریخ به کودکان دارد جوایزی دریافت کرده است.

لطفا توضیحات کامل در مورد این مکان و اطلاعات بیشتر در مورد بخش های مختلف آن، همچنین اطلاعاتی در مورد برخی آثار آن را در مقاله آموزشی مربوط به این بسته پیشنهادی مطالعه نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی نیم روزه «موزه تاریخ کودک»

موقعیت محل: تهران، خیابان پیروزی، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتکا

دسترسی: برای رسیدن به این محل باید به میدان شهدا رفت و وارد خیابان پیروزی شد. آنگاه در همان ابتدا، به اولین خیابان سمت چپ (خیابان افروز) وارد شد. کمی بعد از فروشگاه اتکا، تابلوی موزه تاریخ کودک در پلاک 7 دیده می شود.

فاصله از مرکز تهران: 10 کیلومتر

مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 15 دقیقه

مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 4 تا 6 ساعت

ورودیه: ورودیه این موزه برای هر دانش آموز 800 تومان است.

توضیح ضروری: بازدید از این موزه مخصوص دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. ضمناً برای رزرو بازدید باید از مدتی قبل با موزه هماهنگ و نوبت بازدید دریافت گردد. توضیحات بیشتر را در قسمت «آگاهی» در انتهای مقاله ببینید.

موزه تاریخ کودک

جذابیت ها:

1-  حرکت در تونل زمان: تماشای زندگی قدیم مردم ایران در ابعاد مختلف همراه با هیجان پخش موسیقی و فریاد و جیغ بازدید کنندگان.

2-  حرکت در راهروی تاریخ: پیشرفت انسان در طول تاریخ از دوره غارنشینی تا امروز موضوع جذاب این راهرو است.

3-  تماشای کهکشان در اتاق کره: جایی برای تماشای آسمان شب و جاگیری ستارگان و سیاره ها در فضا.

4-  بازدید از کارگاه سفال: کارگاهی برای تماشای مراحل ساخت یک سفال. اتاقی که در آن همه چیز حتی فرد سفالگر از سفال ساخته شده است.

برنامه اردو:

1- حرکت از مبدا راس ساعت 8.30 صبح

2-  رسیدن به محل موزه از مرکز تهران (ساعت 9) و اردوهایی که از مبداء مناطق دیگر تهران خصوصا مناطق شمال، غرب و جنوب تهران حرکت می کنند باید ساعت 8 صبح حرکت نمایند تا حداکثر درساعت 9.30 به محل موزه برسند.

3-  مربیان عزیز باید در مسیر مدرسه تا مقصد در مورد این موزه و جذابیت های آن برای دانش آموزان صحبت نمایند و تفاوت های آن را به شکلی جذاب بیان نمایند تا شرکت کنندگان در اردو اشتیاق بیشتری برای این بازدید پیدا نمایند.

توضیح: مربیان محترم برای کسب اطلاعات مفید در مورد این موزه، مقاله آموزشی این بسته پیشنهادی را حتماً مطالعه نمایند تا بتوانند به سوالات دانش آموزان پاسخ دهند.

4-  توقف اتوبوس در نزدیکی ورودی موزه و پیاده شدن دانش ‌آموزان.

5-  ابتدا دانش آموزان پس از گذشتن از کنار دیواری کاهگلی و حرکت روی پله هایی سنگی وارد ساختمان قلعه مانند موزه می شوند.

6-  از همین لحظه راهنمای موزه همراه شماست تا لحظه به لحظه اتفاقات موزه را برای دانش آموزان شرح دهد.

7-  اولین مکان پس از ورود هشتی ساختمان است، دانش آموزان در این قسمت توقف می ‌کنند تا با بازشدن دربی قدیمی وارد تونل زمان گردند.

8-  مرحله بعدی ورود به تونل تاریخ است و سپس ورود به اتاق کره. در این اتاق دانش آموزان با آسمان شب، کهکشان و اجرام آسمانی آشنا می شوند.

9-  در مرحله بعد دانش ‌آموزان وارد مکتب ‌خانه تاریخ شده و ضمن یک بازدید جالب در تاریکی مطلق، در بخش دیگر نمایشی را تماشا کرده و در بخشهای انتهایی موزه با انواع مهرهای قدیمی و سفرنامه ‌ها آشنا می ‌شوند.

توضیح: مربیان عزیز حتما قبل از اقدام برای بازدید از این موزه اطلاعات کامل مسیر بازدید و توضیحات بیشتر در مورد تونل های زمان و تاریخ، همچنین ساختمان موزه، اتاق کره و بخش های دیگر این موزه را در بسته اطلاعات سفر و اردو مربوط به این موزه مطالعه نمایند.

موزه تاریخ کودک

10-  ضمناً در بین بازدید زمانی برای استراحت و پذیرایی در نظر گرفته می شود.

11-   بازدید از این کاخ موزه 2.5 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد. دانش آموزان پس از بازدید در حدود ساعت 12 از موزه خارج می شوند.

آگاهی:

1-  موزه «تاریخ کودک» فقط برای بازدید دانش آموزانی است که تجسمی از تاریخ پیدا کرده ‌اند. دانش ‌آموزان پایه های چهارم تا ششم دبستان.

2-    این موزه از روز بیستم مهرماه آماده بازدید است.

3-    به دلیل استقبال مدارس از این موزه و محدود بودن هر روز برای بازدید دو گروه از دانش آموزان در ساعت های 8.30 و 10.30، مربیان عزیز اردوها باید مدتی قبل، زمان مورد نظر برای بازدید را رزرو نمایند.

4-    برای بازدید از موزه، معرفی نامه از مدرسه الزامی است.

5-    موزه در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است.

6-    سرویس بهداشتی در موزه وجود دارد.

7-    تلفن روابط عمومی موزه برای هماهنگی قبلی 33347366 می باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد