تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به ادامه معرفی موزه های هنری و معرفی خانه موزه های تهران می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با موزه ‌های تهران

(قسمت پنجم)

در قسمت قبل سری مقالات آشنایی با موزه های تهران تعدادی از موزه های هنری را معرفی کردیم. اکنون معرفی موزه های هنری را ادامه می دهیم.

و- ادامه موزه ‌های هنری:

خانه موزه های تهران

10- موزه آبگینه و سفالینه‌های‌ایران

بنای‌ این موزه به دستور احمد قوام «قوام ‌السلطنه» و برای سکونت وی ساخته شد. از قدمت ‌این عمارت حدود 85 سال می‌گذرد. نمای ساختمان آجری و به سبک معماری دوران سلجوقی است. موزه آبگینه پنج تالار نمایش آثار هنری دارد. قدیمی‌ترین شیشه‌های این مجموعه، لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، پلاک 57

11-  موزه سینما

در موزه سینما، گنجینه ‌ای از عکس ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینمایی از شخصیت های سینمایی نظیر فیلم ‌سازان و دوبلورها و نیز پشت صحنه فیلم های بزرگ، پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به سینما به نمایش گذاشته شده است. این موزه شامل چند سالن با عنوان ‌های دفاع مقدس، کودک و نوجوان، دوبله و موسیقی است.

آدرس: تهران، خیابان، ولی عصر، باغ فردوس

خانه موزه های تهران

12-  موزه جواهرات ملی

در سال 1316 به موجب قانون، قسمت عمده جواهرات از کاخ‌های سلطنتی به بانک مرکزی ‌ایران منتقل و از سال 1322 به بعد ‌این مجموعه به تماشای عموم گذاشته شد. هر چند به دلیل حجم کوچک آن محل، تصمیم گرفته شد خزانه جدیدی در خور جواهرات ملی ساخته شود که در محل فعلی اواخر سال 1339 گشایش یافت.

آدرس: تهران، خیابان فردوسی، مقابل سفارت آلمان

ز- خانه موزه ها:

1- خانه موزه شهید چمران

این خانه قدیمی خانه پدری شهید چمران بوده و دکتر در همین خانه بزرگ شده است. آثاری از ایشان از جمله وسایل شخصی و نقاشی های کشیده شده توسط خودش در این جا نگهداری می ‌شود.

آدرس: تهران، خیابان 15 خرداد، چهارراه سیروس، گذر سرپولک، کوچه بشیری، پلاک 7

خانه موزه های تهران

2- خانه موزه شهید رجایی

این موزه در حقیقت منزل مسکونی شهید رجایی بوده است که اکنون به موزه تبدیل شده است. در این خانه موزه، آثاری از شهید رجایی به همراه وسایل و لوازم زندگی ایشان دیده می ‌شود.

آدرس: تهران، میدان شهدا، خیابان شهید آقاجانلو، کوچه میرزایی

3- خانه موزه ملک

این موزه مشتمل بر کتاب‌های خطی نفیس و آثار و اشیایی است که توسط ملک‌التجار خریداری شده است. کتاب‌های نفیس، سکه‌ها، تمبرها، تابلوهای نقاشی از جمله آثار کمال‌الملک و آثار ارزشمندی نظیر ‌این ها را می‌توانید در موزه ملک ببینید.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، شمال سردر باغ ملی

4- خانه موزه دكتر حسابی

خانه موزه های تهران

موزه دكتر حسابی چند ماه پس از فوت دكتر حسابی‌، در اواخرسال 1371 و در منزل مسكونی او افتتاح شد. بنای خانه متعلق به سال 1310 خورشیدی است‌ و شامل وسایل شخصی دكتر از جمله پوشاك‌، مسواك‌، عینك‌، شانه‌، خودكار، دفتر یادداشت و وسایل دست‌ساز ایشان‌، لوح تقدیر و مدارك تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عكس‌های خانوادگی‌، اسباب بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی و... است‌. همچنین آثار تقدیمی ‌به دكتر حسابی می‌شود.

آدرس: تهران، خیابان تجریش‌، خیابان مقصود بیك‌، خیابان دكتر پروفسور حسابی‌، پلاك 8

5- خانه موزه مقدم

این خانه موزه از خانه‌های مجلل دوره قاجار بوده و دارای بخش‌های اندرونی و بیرونی است، هزاران قطعه شیشه‌ای و فلزی و سفال پیش از تاریخ و پس از آن، هاون فلزی، جنگ افزار، سنجاق برنزی، عطردان های شیشه‌ای و ابزار شیشه‌ای مربوط به حجامت، کاسه‌های سفالی و ظروف مسی، پیکرک های گلی الحاقی با لعاب فیروزه‌ای و لاجوردی، انواع سنگ‌های زینتی و صنعتی تنها گوشه‌ای از گنج نهفته در موزه مقدم هستند.

آدرس: تهران، میدان خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر، جنب بانک ملت ، پلاک 249

خانه موزه های تهران

6- خانه موزه استاد ابوالحسن صبا

این موزه اختصاص به اشیاء شخصی استاد ابوالحسن صبا و همسرش می ‌باشد. ایشان از اساتید بزرگ موسیقی اصیل ایران است‌. بعد از مرگ استاد، بر طبق وصیت ایشان و به خاطر تجلیل و قدردانی از این هنرمند نامی‌، خانه ایشان به موزه تبدیل گردید و همسر ایشان به كمك فرزندان استاد، اشیا و لوازم متعلق به استاد را جمع ‌آوری و به موزه اهدا كردند.

بخش اول شامل سازها، لوازم شخصی و آثار استاد از جمله ردیف‌های موسیقی است و بخش دوم اختصاص به كارهای دستی خانم صبا، همسر استاد صبا، دارد كه شامل مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است‌.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خ ظهیر الاسلام، شماره 90

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد