تبیان، دستیار زندگی
كه در یك زمینه ، آن هم در سطح جهانی شاخص باشد. تبیان: لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبین سایت تبیان بفرمایید. بنده به سال 1326 هـ . ش در خانواده ای فرهنگی در تبریز چشم به جهان گشودم . مدرك لیسانس را از دانشگاه فنی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخبه كسی است كه در یك زمینه ، آن هم در سطح جهانی شاخص باشد.


تبیان: لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبین سایت تبیان بفرمایید.

بنده به سال 1326 هـ . ش در خانواده ای فرهنگی در تبریز چشم به جهان گشودم . مدرك لیسانس را از دانشگاه فنی تبریز اخذ كردم و به دلیل احراز رتبه اول و دریافت بورس از طرف دولت به انگلیس رفتم و دوره فوق لیسانس و دكترا را در دانشگاه امپریال كالج لندن گذراندم. در سال 1353 به ایران بازگشتم و از آن زمان تاكنون به تدریس ، تحقیق و پژوهش مشغول هستم. حاصل این دوران ، حدود 1200 مقاله و 23 كتاب است كه سه جلد از آن به زبان انگلیسی است.

تبیان : آیا دانش مهندسی عمران در كشور ما با تكنولوژی روز هماهنگ است؟

متأسفانه خیر. مصالح ما قدیمی است و اتصالات فولادی كه به كار می بریم در هیچ كجای دنیا كاربرد ندارد و اساساً این اتصالات برای ساختمان – به خصوص هنگام وقوع زلزله – مشكل ایجاد می كنند. البته ما اساتید و بزرگانی دراین رشته داریم كه عالم به علم روز هستند ،  ولی تعدادشان اندك است.

تبیان: آیا در این زمینه راهی برای رسیدن به تكنولوژی جهانی وجود دارد؟

ما در تكنولوژی ساخت و ساز هنوز در ابتدای راه هستیم و با این روندی هم كه پیش گرفته ایم ، هرگز به آن مرزهای علم و تكنولوژی نخواهیم رسید؛ مگر این كه جهشی رخ بدهد كه با توجه به دانشجویان مستعد و خوبی كه داریم ، امكان وقوع آن هست؛ به شرط آن كه همراه با برنامه ریزی دقیق و ظریف و عزم ملی باشد.

تبیان : عده ای معتقدند كه مهندسی عمران در مقطع كارشناسی  بار علمی چندانی ندارد ، نظر شما در این مورد چیست؟

من با این نظر كاملاً مخالفم. چون دراین رشته مفاهیم و علومی نظیر ریاضی ، فیزیك ، شیمی و .... در حد اعلای خود به كار گرفته می شود. حال اگر در بعضی از دانشگاه های ما این دانش علمی به درستی منتقل نمی شود ، به عوامل آن دانشگاه برمی گردد نه به مهندسی عمران. متأسفانه ، در ایران ما نیروی انسانی بسیار خوب و كارآمدی داریم كه بعضاً آنها را با انتخاب نادرستمان ضایع می كنیم. در همه جای دنیا، افرادی كه توانایی پرداختن به رشته های تحصیلی دیگر را ندارند به مهندسی رو می آورند. اما در ایران با استعدادترین افراد برای رشته های مهندسی انتخاب می شوندو بعضی دانشگاه ها چون توانایی انتقال صحیح مفاهیم آن دانش را ندارند، گاه باعث از بین رفتن و یا فرار آن مغزها می شوند.

تبیان : مهندسی عمران از علومی است كه ارتباط نزدیكی با سلامت جانی و روانی مردم – بخصوص در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه – دارد، آیا در كشور

ما این مسئله مدنظر قرار گرفته است؟ درایران از مهندسین عمرانی كه خواهان دریافت اجازه برای ساخت و ساز هستند، امتحاناتی به عمل می آید كه كار بسیار دقیق و باارزشی است. از این گذشته همكاران ما در مهندسی زلزله ، برای دستیابی به استاندارد های آیین نامه زلزله ، بسیار زحمت كشیده اند و آیین نامه ای نیز ارائه داده اند كه اگر بر اساس آن ساخت و ساز بشود، تعداد تلفات نیز به همان نسبت ، به هنگام وقوع حوادث طبیعی  كم می شود ، منتهی یكی از مشكلات ما مسئله اجراست. مهندسین ما باید بیشتر و جدی تر بر ساخت و سازها نظارت داشته باشند.

تبیان : معماری ایران از سده های گذشته تا به امروز زبانزد خاص و عام بوده ، آیا این مسئله نشان دهنده این مطلب است كه ایرانیان از دیرباز با مهندسی

عمران آشنایی داشته اند؟اگر دقت كنید، متوجه می شوید كه معماری ایران بیشتر از لحاظ زیبایی شهرت دارد و از نظر سازه ارزش چندانی ندارد و بر طبق اصولی كه امروزه در ساختمان سازی بدان توجه می شود نیست . به هر حال من با وجود این كه به معماری زیبای كشورمان و معماران خلاق آن افتخار می كنم  ، ولی شدیداً با این امر مخالفم كه ما فقط به افتخاراتی كه گذشتگان برای ما به میراث گذاشته اند، بسنده كنیم. ما باید خودمان كاری انجام دهیم كه شایسته تفاخر باشد. در این دوره با توجه به زلزله خیز بودن بسیاری از مناطق كشور، آنچه كه مهم است پرداختن به معماری سازه ای است.

تبیان : شما به عنوان تحلیل گر برجسته سازه در ایران شناخته شده اید، اگر زندگی را یك سازه ی نامعین و ناپایدار فرض كنیم، شما آن را چگونه تحلیل می

كنید؟معمولاً سازه اگر نامعین باشد، نمی تواند كه  پایدار باشد. ممكن است یك جای سازه نامعین باشد ولی جای دیگر آن مكانیزم باشد. به هر حال همه انسانها همین گونه اند. جایی توانایی های خیلی جدی دارند و جایی هم دچار لغزش می شوند. جامعه ی خوب ، جامعه ای است كه این نامعینی را توزیع كند و اجزا را در جاهایی كه این مكانیزم تولید شده، قرار دهد تا پایداری حفظ شود. اگر انسان خودش توانا باشد باید هر از گاه خود را بازبینی كند تا اگر نقصی در او وجود دارد برطرف نماید و اگر خودش نتوانست ، جامعه باید آن را بر طرف كند. البته مشكل بزرگ ما شرقی ها، حساس بودن ماست. اگر كسی از ما ایرادی بگیرد، به جای آن كه در پی رفع و حل آن برآییم ، زود می رنجیم و تا مدت ها خود را بدان مشغول می كنیم و این ، كارایی ما را پایین می آورد. باید مواظب باشیم و با عوامل حساسیت زا مقطعی برخورد كنیم تا لطمه نبینیم ، همان طور كه محل سكونت خود را به گونه ای می سازیم كه از عوامل طبیعی صدمه نبیند.

تبیان : لطفا تعریف خود را از نخبه و نظرتان را راجع به سایت اینترنتی تبیان بفرمایید.

متأسفانه ما مدیر خوب را با مهندس خوب و دانشمند خوب و ....  یكی می دانیم و همه را نخبه می گوییم. به نظر من این پایین آوردن ارزش افراد است. من معتقدم كسی باید به عنوان نخبه معرفی شود كه در یك زمینه ی خاص ، آن هم در سطح جهانی ، شاخص باشد و به دلیل كارهای بزرگی كه انجام داده تشویق شود، نه فقط به دلیل آن كه فرد موفقی بوده و صدها مقاله و كتاب نوشته است.

در مورد سایت تبیان هم باید بگویم به طور كلی ایجاد سایت ، به دلیل آن كه سبب صرفه جویی در وقت و هزینه افراد می شود، بسیار خوب و مفید است؛ به شرط آن كه كیفیت مطالب ارائه شده در نظر گرفته شود نه كمیت آنها. علاوه بر این از روش علمی برای ارائه مطالب استفاده شود و بدون استناد و دلیل و مدرك ، اطلاعاتی داده نشود.

nokhbegan@tebyan.net