تبیان، دستیار زندگی
به تازگی برخی شبکه های اجتماعی موبایل، به بازاری برای فروش مواد مخدر تبدیل شده و مجرمان در این صفحات ضمن ادعای فروش، تسهیلاتی همچون «تحویل در محل» را نیز به مشتریانشان وعده می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جولان موادفروشان در اینستاگرام

به تازگی برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل، به بازاری برای فروش مواد مخدر تبدیل شده و مجرمان در این صفحات ضمن ادعای فروش، تسهیلاتی همچون «تحویل در محل» را نیز به مشتریانشان وعده می‌دهند.

فرآوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
مواد فروشی در ایستاگرام

این روزها بودن یا نبودن شبکه‌های اجتماعی، به موضوعی داغ برای جناح‌های سیاسی تبدیل شده و هر روز سنگینی هجمه‌های طرفین به یکدیگر بیش از پیش شده و در این میان تنها مردم هستند که نه تنها نظاره‌گر موضوع، که قربانیان این منازعه نیز شده‌اند و تبهکاران و مجرمان با سوء استفاده از این فضا، راه را برای پیگیری اقدامات مجرمانه خود در این فضا باز بینند.

اگر مخاطب شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باشید با صفحاتی از این دست، برخورد داشته‌اید؛ صفحاتی که محتوای آن‌ها از تصاویر غیراخلاقی گرفته تا سرکیسه کردن مردم تحت عنوان فال تاروت و قهوه را شامل می‌شود؛ فضایی که راه را برای سوءاستفاده‌، سرقت و باج گیری نیز بیش از پیش مهیا کرده است؛ اما این روزها نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌ باندهای مجرمانه در فضای مجازی و خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است، چراکه این اقدامات مجرمانه، از حد انتشار برخی تصاویر غیراخلاقی و رمالی فراتر رفته و امروز نه تنها شاهد معرفی مخدرها و محرک‌های جدید برای ورود به بازار و بازاریابی برای این مواد جدید و نوظهور در کشورمان هستیم، بلکه صفحاتی برای فروش این مواد و ارسال آن به نقاط مختلف و تحویل درب منزل نیز فعال شده‌اند.

در مطالب و عکس‌های آپلود شده در این صفحه، انواع مختلف «ماریجوانا» به تفکیک نوع آن معرفی شده و قیمت پک‌های بسته‌بندی آن نیز درج شده است

به عنوان مثال در یکی از صفحاتی که اخیراً با هدف فروش مواد مخدر در یکی از شبکه‌های اجتماعی موبایل راه‌اندازی شده، نه تنها فروش، بلکه نوع این مواد نیز به بحث گذاشته شده و این صفحه سعی در معرفی مواد مخدر توهم‌زای جدید دارد؛ به عنوان مثال در بخش معرفی این صفحه تصرح شده که مشتریان این مواد می‌توانند در تماس خصوصی با گرداننده این صفحه، این مواد را به صورت حضوری و در هر کجای تهران دریافت کنند. (البته هزینه ارسال را به صورت جداگانه دریافت می‌شود)

همچنین در مطالب و عکس‌های آپلود شده در این صفحه، انواع مختلف «ماریجوانا» به تفکیک نوع آن معرفی شده و قیمت پک‌های بسته‌بندی آن نیز درج شده است.

پس از انتشار این گزارش و بازتاب آن در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، اخبار پنج‌شنبه شب 20:30 در گزارشی با عنوان «نفوذ فروشندگان مواد مخدر در کوچه پس‌کوچه‌های فضای مجازی و فروش آن‌لاین مواد مخدر در فضای مجازی»، این موضوع را پیگیری کرد و از تعقیب این قاچاقچیان توسط پلیس خبر داد.

مواد فروشی در ایستاگرام

در این گزارش گفته شده بود که مواد مخدر غیربومی و غربی با سوءاستفاده از عدم وجود نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، سود سرشاری را عاید قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر می‌کنند. در ادامه پیگیری‌های وبگردی 20:30، خبرنگار این گزارش پس از ارسال ای‌میل خرید مواد، در تماسی تلفنی با فروشنده، از قیمت این مواد جویا می‌شود و فروشنده تأکید می‌کند که مواد خریداری شده را در هر کجای پایتخت، با دریافت هزینه 15 هزار تومانی پیک موتوری به دست خریدار می‌رساند.

در ادامه این گزارش، تصاویری از خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان به تصویر کشیده شد که با دوربین مخفی ضبط شده بود و از فعالیت بدون دغدغه ثبت سفارش این قاچاقچیان در فضای مجازی و تحویل آن در فضای حقیقی حکایت داشت؛ این ماجرا در حالی رخ داد که خبرنگار این گزارش به‌راحتی توانست یک پک کامل ماری‌جوانا را سفارش، و خریداری کند.

پس از انتشار این گزارش بود که میرباقری معاون اجتماعی وزیر کشور به موضوع فروش و معرفی مواد مخدر و روانگردان در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و از برخورد سریع پلیس با این موارد و فروشندگان فعال در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: از پلیس فتا خواسته‌ایم سریعاً گزارشی در این زمینه را در اختیار ما قرار دهد و پلیس عنوان کرده که تا هفته آینده گزارش نهایی را به دست ما برساند.

مواد فروشی در ایستاگرام

البته سرهنگ رمضانی، معاون حقوقی و بین‌الملل پلیس فتا نیز در پایان این گزارش با تشکر از صدا و سیما برای پرداختن به این موضوع، گفت پلیس فتا نشانی دقیق این افراد را از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده و در اختیار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار داده است و با تأکید بر این‌که فروشندگان مواد مخدر شبکه‌های اجتماعی در تمامی کشور شناسایی شده‌اند. او همچنین گفت 90 درصد این موارد با انگیزه کلاه‌برداری انجام می‌شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که گر چه یک هفته از انتشار گزارش در خصوص فروش مواد مخدر و روانگردان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و سرهنگ رمضانی نیز از شناسایی نشانی دقیق گردانندگان این شبکه‌ها خبر داد ولی هنوز صفحات فروش مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، باز و فعال هستند و این صفحات هنوز در دسترس قرار دارند و در حال عضوگیری. در پایان باید تاکید کرد که شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که تسهیلاتی برای ارتباط هرچه بیشتر و سریعتر میان انسان‌های قرن بیست و یک به ارمغان آورده، فرصتی بی‌نظیر را نیز در اختیار مجرمان قرار داده است تا با گسترش بازار و سیطره فعالیت، اقدامات خود را بیش از پیش گسترش دهند.


منابع : پارسینه / خبر انلاین

قتل های عجیب مواد مخدر!

مواد مخدر، محرک‌های جنسی و ایدز!

قاچاقچی های دورگرد تهرانی!