تبیان، دستیار زندگی
این برنامه بلافاصله پس از بخش از سوی شبکه های ضد دینیِ ماهواره ای و سایت هایی مانند بالاترین، مورد حمله شدید قرار گرفت که البته از آنها انتظاری جز این نمی رفت. اما مشاهده یک مقاله مرا به این واکنش واداشت؛ مقاله ای در سایت تبیان به قلم دکترای تفسیر قرآن و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر یک مقاله در سایت تبیان


دوم مهرماه خانواده حاج آقای صادقی از قم، مهمان در برنامه زنده باد زندگیِ شبکه دو سیما بودند. همسر و دختر حاج آقا با حجاب کامل ( چادر و پوشیه ) در برنامه حاضر شده بودند.کلیپ گفتگوی مجری با حاج آقا، همسر و دخترشان را می توانید در این  آدرس مشاهده فرمایید. این برنامه بلافاصله پس از بخش از سوی شبکه های ضد دینیِ ماهواره ای و سایت هایی مانند بالاترین، مورد حمله شدید قرار گرفت که البته از آنها انتظاری جز این نمی رفت. اما مشاهده یک مقاله مرا به این واکنش واداشت؛ مقاله ای در سایت تبیان به قلم دکترای تفسیر قرآن و مدرّس حوزه، جناب آقای امید پیشگر.

روبنده

دکتر پیشگر مقاله خود ( ادعاهایی افراطی نه اسلامی!! ) و (آیا حضرت زهرا(علیهاالسلام) از روبنده استفاده می کرد؟)  را اینگونه آغاز نموده است:

دوم مهرماه برنامه ‌ی «زنده باد زندگی» شبکه دو، به صورت زنده میهمان خانواده ای بود از قشر روحانی، در این برنامه خانمی که خود و دخترش دارای پوششی خاص و نامتعارف بودند مدعی شد نوع پوشش آنها همانی است که اسلام به آن سفارش کرده و البته برای گفته ی خود دلایلی هم آورد. در این نوشته برآنیم تا به نقد و بررسی ادعاهای او بپردازیم و این نه برای آن است که او را نقد کرده باشیم؛ بلکه هدف پاسخ به پرسش هایی است که آن سخنان در ذهن برخی ایجاد کرد و نیز کمک کرده باشیم به تصحیح نگاهی که متأسفانه بعد از آن برنامه نسبت به اسلام و آموزه های آن خصوصاً حجاب به وجود آمد.

سپس ادامه می دهد:

خانم زینب طیبیان در پاسخ به مجری برنامه که پرسید: «مبنای شما برای این شیوه پوشش چیست؟» گفت:قرآن می فرماید: پیامبر اسلام الگوی خوبی است برای شما و همچنین فرزندان پیامبر. حضرت زهرا(علیهاالسلام) می‌فرمایند: بهترین زن کسی است که «أَن لا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ» هیچ نامحرمی او را نبیند و او هیچ نامحرمی را نبیند.

در ادامه سخن دیگری از خانم طیبیان نقل می کند که:

آن حجابی که مراجع تقلید می فرمایند، حداقل حجابه. من که می‌توانم خودم را به حداکثر برسونم چرا نرسونم؟! حداکثر اونیه که حضرت زهرا می فرمایند و سیره‌ی اهل بیت همین است.

دکتر پیشگر در نقد استدلال نخست ایشان می گوید: -روایت «هیچ نامحرمی او را نبیند و او هیچ نامحرمی را نبیند»

اول اینکه: ترجمه آن روایت این است: بهترین زنان کسانی اند که مردان آنها را نبینند و آنها [نیز] مردان را نبینند» دوم اینکه: از کجای این روایت به دست می آید که زدن روبنده و نقاب برای زنان واجب است؟ و برای تأیید سخن خود می گوید: به نقل شیخ طوسی(ره) در أمالی، سلمان در گزارش حالات زهرای مرضیه سلام الله علیها در ساعات پایانی حیات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می گوید: من دیدم که اشک بر گونه های زهرا(سلام الله علیها) جاری شد «فَاضَ دَمْعُهَا عَلَى خَدِّهَا»  و نیز می گوید: در آغاز خطبه ی فدکیه که نوع پوشش حضرت به دقت بیان شده است سخنی از پوشاندن صورت نیست.

نویسنده مقاله اش را با این جمله به پایان می برد:

در نهایت اینکه برای داشتن سبک زندگی اسلامی لازم است از قرآن و سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) پیروی کنیم که برای غیر مجتهدین تنها راه، رجوع به فتوای مراجع تقلید است تا گرفتار افراط و تفریط سلیقه ای نشویم. و در حاشیه نیز برای این که به حاج آقا نیز اشکالی کرده باشد، می گوید:

همسر ایشان در ضمن بیان نظر مراجع، مبنی بر واجب نبودن پوشاندن گردی صورت و دست ها تا مچ گفتند: «اگر چه می‌فرمایند پوشاندش بهتر است» که نویسنده در همین جا از ایشان و آگاهان دیگر تقاضا دارد ما را نیز از سند این سخن آگاه کنند.

البته دکتر پیشگر یک روز قبل نیز در همین سایت تبیان به طور مختصر، پوشش بانوان حاضر در این برنامه را با مقاله تحت عنوان( ادعاهای افراطی نه اسلامی ) کشیده است.  در آن مقاله می گوید: برای بیننده‌ی امروز که ذهنش پر است از شبهات حجاب و فتاوای مراجع هم بر عدم لزوم پوشش صورت ، واضح است روا نیست ادعا شود که این پوشش همان پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها است و اسلام بر آن تاکید دارد.

.......................................................................................

به نظر می رسد جناب دکتر، برنامه را با دقت تماشا نکرده اند وگرنه  بسیاری از اشکالات به ذهن و قلمشان نمی آمد. خانم طیّبیان به روایت معروف (خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ‏ الرِّجَالَ‏ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال) استناد کرده اند که دکتر اول اشکال گرفته است که ترجمه روایت مردان است نه نامحرمان و از کجای این روایت به دست می آید که زدن پوشیه واجب است؟

اولاً که: ترجمه خانم طیبیان که به نوشته دکتر در همین مقاله تا کارشناسی بیشتر درس نخوانده! بهتر از ترجمه ایشان است که دکترای تفسیر قرآن دارند و مدرس حوزه هستند! زیرا واضح است که مراد حضرت از رجال هر مردی نیست بلکه منظور مردان نامحرم است.

ثانیاً: دکتر می گوید: از کجای این روایت، وجوب پوشاندن صورت استفاده می شود؟

جناب دکتر، من از شما در تعجبم! مگر مدعای ایشان وجوب پوشاندن صورت است که چنین سوالی را مطرح می کنید؟

حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرموده اند: بهترین چیز برای زنان (خیرٌ للنساء) یا طبق برخی از نسخه ها: بهترین زنان (خیرُ النساء). و اینگونه تعبیر حاکی از بیان یک حکم استحبابی است نه وجوبی.

برای این می گویم برنامه را با دقت مشاهده نکرده اید که خود مجری ( آقای خسروی ) نیز پس از سخنان خانم طیبیان، خطاب به حاج آقا صادقی گفت: ما تا به حال شنیده بودیم که قرص صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ، استثنا شده و اشکالی ندارد در مقابل نامحرم آشکار باشد. و حاج آقا در پاسخش فرمودند: البته در مورد پاها اختلاف نظر وجود دارد و اکثر مراجع می گویند: باید از نامحرم پوشیده شود. ولی درباره صورت هم آنچه مراجع گفته اند، این است که: باز گذاشتن صورت جایز است نه واجب.

در واقع حرف خانم طیبیان و حاج آقای صادقی این است که: پوشاندن صورت در شرع مستحب است و بر باز بودن آن ترجیح دارد نه این که واجب و اجباری است. خود دکتر در همین مقاله از خانم طیبیان نقل می کند که:

آن حجابی که مراجع تقلید می فرمایند، حداقل حجابه. من که می‌توانم خودم را به حداکثر برسونم چرا نرسونم؟! حداکثر اونیه که حضرت زهرا می فرمایند و سیره‌ی اهل بیت همین است. دکتر در جایی دیگر از مقاله اش می گوید: همسر ایشان در ضمن بیان نظر مراجع، مبنی بر واجب نبودن پوشاندن گردی صورت و دست ها تا مچ گفتند: «اگر چه می‌فرمایند پوشاندش بهتر است» که نویسنده در همین جا از ایشان و آگاهان دیگر تقاضا دارد ما را نیز از سند این سخن آگاه کنند.به جناب دکتر پیشنهاد می کنم از تک تک مراجع استفتاء کنند که: آیا پوشیده بودن چهره زن بهتر از یا باز بودن آن؟ اگر حتی یکی از مراجع فرمودند: باز بودن بهتر از پوشیده بودن است، آن وقت به فرمایش حاج آقا صادقی ایراد بگیرند. جناب آقای دکتر، شما پوشاندن چهره از نامحرم را مصداق افراط، دانسته اید. در حالی که افراط یعنی جلوتر از شرع حرکت کردن. اگر کاری را که شرع مُباح یا مستحب دانسته، واجب بدانیم و دیگران را به انجام آن اجبار کنیم، دچار افراط شده ایم.ولی مستحب اسمش رویش است. مستحب یعنی می توانی انجام ندهی ولی انجام دادنش بهتر است.آیا اگر کسی مردم را به خواندن نماز شب توصیه کند و بگوید: خواندن نماز شب مورد سفارش و تأکید اسلام و پیامبر و اهل بیت است، افراطی است؟!آیا اگر زنی به اختیار خود اصلاً نخواهد از خانه بیرون بیاید و بگوید: اسلام در خانه بودن زن و کمتر مواجه گشتن او با نامحرمان را بیشتر می پسندد، دچار افراط گشته است؟!

شاید بگویید: آری. ولی در این صورت با سخن علامه طباطبایی در تفسیر المیزان چه می کنید که فرموده است:

ان الطریقة المرضیة فی حیوة المرأة فی الاسلام أن تشتغل بتدبیر امور المنزل الداخلیة و تربیة الاولاد ( المیزان – ج 4- ص373 )

روش پسندیده در زندگی زن از نظر اسلام آن است که به اداره ی امور داخلی منزل و تربیت فرزندان مشغول باشد. و نیز با این روایت: عن ابی عبدالله (ع) : تقاضی علی و فاطمة الی رسول الله (ص) فی الخدمة ، فقضی علی فاطمة بخدمة ما دون الباب و قضی علی علیّ بما خلفه ، فقالت فاطمه : فلا یعلم ما داخلنی من السرور الا الله بإکفائی رسول الله تحمّل رقاب الرجال .    ( بحارالانوار - ج 43- ص 81)

که مرحوم استاد مطهری در داستان راستانش آن را اینگونه ترجمه کرده است:

امیر المومنین(علیه اسلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آغاز زندگی مشترک خدمت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رسیدند و ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت حضرت واگذاشتند و گفتند : یا رسول الله دوست داریم کارهای خانه را بین ما تقسیم فرمایید . پیامبر کارهای بیرون خانه را به عهده ی علی و کارهای داخلی را به عهده ی زهرا گذاشتند . حضرت زهرا که ازاین تقسیم ، بسیار خرسند شده بود، می فرماید : فقط خدا می داند که چقدر خوشحال شدم از اینکه کارهای خارج از خانه به عهده ی من نیفتاد و از سر و کار پیدا کردن با مردان معاف شدم .

آیا این سخنان هم مصداق افراط است؟!

جناب دکتر، خانم طیبیان و حاج آقای صادقی در هیچ کجای سخنانشان نفرموده اند که: همه باید این نوع حجاب را داشته باشند. بلکه مدعی آن هستند که حجاب حضرت زهرا (سلام الله علیها ) اینگونه بوده است.

البته شما از دیده شدن اشکهای حضرت توسط سلمان محمّدی و به میان نیامدن سخنی از پوشیده بودن صورت حضرت در هنگام ایراد خطبه فدکیه، خواسته اید نتیجه بگیرید که: سیره حضرت پوشاندن صورت نبوده است.

به همین جهت لازم دیدم به عنوان نمونه، چند شاهد از روایات بر این سیره بیاورم:

1 - مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع روایتی آورده اند که مرحوم علامه مجلسی نیز آن را در بحار آورده است.

این روایت هنگامی که وقتی می خواهد قضیه خروج حضرت زهرا از منزل خود و رفتن به منزل پیامبر را گزارش کند، می فرماید:

فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ‏ بِبُرْقِعِهَا وَ أَرَادَتِ النَّبِی‏

چادر خود را به سر کرد و صورت خود را با نقاب پوشاند و به سمت منزل پیامبر حرکت کرد.

علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص163 و بحار ج 39 ص 207

من دکترای تفسیر قرآن ندارم و حتی کارشناسی آن را! ولی اگر جناب دکتر ترجمه ای متفاوت برای تعبیر ( تبرقعت ببرقها ) دارند، بفرمایند.‏

2- شاهد دوم، سخنی است که عقیله بنی هاشم حضرت زینب

کبری ( سلام الله علیها ) در لباس اسارت خطاب به یزید ملعون و سرمست از پیروزی خیالی فرمود:

أَمِنَ الْعَدْلِ یَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُكَ‏ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَایَا قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَیْتَ وُجُوهَهُن؟!

ای فرزند آزاد شده گان پیامبر! آیا این عدالت است که همسران و کنیزان را در پس پرده داشته ای و دختران رسول خدا را به اسارت گرفته ای و پرده عفت آن را دریده ای و صورت هایشان را آشکار نموده ای؟!

طبق این نقل، آشکار شدن چهره دختران و زنان به اندازه بر آنها گران و دشوار آمده که حضرت از آن به هتک پرده عفت تعبیر فرموده اند! احتجاج.ج 2 ص 308 و بحار ج 45 ص 134

3- شاهد سوم گزارش خروج ام کلثوم از منزل در مصیبت شهادت مادرش حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) است که با این تعبیر آمده است: خَرَجَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ وَ عَلَیْهَا بُرْقُعَةٌ

ام کلثوم در حالی از خانه خارج شده که بر روی صورتش نقاب بود. جالب آن است که ام کلثوم در زمان این گزارش دختری خردسال در حدود پنج ساله بوده است! بحار ج 43 ص 192

٤- در روایت آمده وقتی که اسرای اهل بیت را در مجلس یزید پلید وارد کردند یزید دید دختری وارد شد در حالی که روی خود را به دست خود می پوشانید. گفت: این زن که روپوش ندارد کیست؟ گفتند: این سکینه دختر امام حسین(ع) است. پرسید: تو سکینه هستی؟ اشک از چشم مبارکش جاری شد. یزید گفت:چرا گریه میکنی؟ حضرت سکینه فرمودند:

کیف لاتبکی من لیس لها خرقه تستر بها وجهها عن جلسائک؟! چطور گریه نکند کسی که پارچه ای ندارد تا روی خود را از تو و اطرافیانت بپوشاند؟! انوار النعمانیه ج 3 ص 254 به نقل از رسائل حجابیه رسول جعفریان ج 1 ص 509

5 - کتب محمد بن حسن الصفّار الی أبی محمدالحسن بن علی (ع):

فی رجل أراد أن یشهد علیء إمراة لیس بها بمحرم هل یجوز له أن یشهد علیها من وراء الستر ویسمع کلامهاإذا شهد عدلان إنّها فلا نه بنت فلان التی تشهدک و هذا کلامها أولا تجوز الشهاده علیها حتی تبرز وتثبتها بعینها فوقع علیه السلام تتنقب و تظهر للشهود.

محمد بن صفار از امام در مورد مردی سوال می کند که می خواهد بر علیه زنی که نامحرم است، شهادت دهد. آیا این مرد می تواند شهادت بدهد بر علیه آن زن، از پشت پرده و کلام زن را از پشت پرده بشنود البته زمانی که دو شاهد عادل بگویند این زن فلانی دختر فلانی است که تو داری علیه آن شهادت میدهی و این هم کلام ان زن است یا اینکه جائز نیست و زن باید آشکار شود و خودش حرفش را بزند؟ امام فرمود: آن زن، نقاب بزند و نزد شهود، ظاهر شود . من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص67

6- در باب نقاب زدن در حال احرام روایاتی داریم که معصومین نقاب زدن در احرام را از زنها نهی کرده اند. مثلاً امام صادق می فرمایند: المحرمة لا تتنقبُ لأنّ إحرام المرأة فی وجهها واحرام الرجل فی رأسه. زن محرمه نقاب نمی اندازد زیرا که احرام زن به صورتش است و احرام مرد به سرش.الكافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص346

این گونه روایات هم میتوانند موید نقاب باشند زیرا در بین مسلمانان نقاب انداختن یک امر رایج بوده، که امام در خصوص احرام، دستور می دهند که نقاب نیندازند. 7- امام صادق(ع) می فرمایند: مرّ ابوجعفر بإمرأة متنقبه و هی مُحرمة فقال إحرمی وأسفری أرخی ثوبک من فوق رأسک فإنّک إن تنقبت لم یتغیر لونُک فقال له رجل ُ ألی أین تُرخیه؟ قال:تغملّی عینها الكافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏8 ؛ ص405

حضرت امام صادق(ع) فرمودند : امام باقر (ع) از کنار یک زن نقاب محرمه گذشت و به او فرمود: احرام بینداز و رویت را باز کن و لباست را از بالای سرت بیاویز زیرا که اگر نقاب بگیری رنگت تغییر نخواهد کرد. [ و لازم است حاجی آفتاب بخورد ]مردی عرض کرد تا کجا لباس را بیاویزد؟ امام فرمودند: چشمانش را بپوشد.این روایات صریح در این است که نقاب زدن از صدر اسلام و پس از نزول آیات حجاب در بین زنان رواج داشته است.حجة الاسلام رسول جعفریان در ص 34 جلد یک کتاب رسائل حجابیه می گوید:

بدون تردید سنت جاری حجاب در جهان اسلام ، به گونه ای بوده است ،که زنان ، تمامی جسم خویش را که بیشتر موارد شامل صورت ودستانش می شده می پوشانده اند و این رسم، هنوز هم میان بسیاری از مسلمانان ، در نقاط مختلف دنیای اسلام رواج دارد.

اسد الله خرقانی که از علمای پیش از مشروطه است، در رساله رد کشف حجاب می گوید: شبهه ای نیست که طوائف مختلفه از مسلمانان ؛ مانند هندی ، چینی و ترکیان وافغانی وایرانی و عثمانی و مصری و تونی وحبشی وفارسی ویمنی وجبلی وشامی وجزائری ومراکشی ووجاوه ای وقفقازی و تاتار در امور عادیه خودشان با یکدیگر کمال اختلاف را دارند؛ از قبیل زبان ولباس وعادات ولی در نماز های پنج گانه و حج با هم اتفاق دارند. اتفاق در این احکام، دلیل قطعی است که اینها، تلقی از یک مبدأ شده که شرع باشد. همه فرق با اختلاف السنه وعادات در این مبدأ شریک اند. و همچنین نقاب گرفتن زن و احتحاب حرائر و محترمات نسوان اسلامی در جمیع کره ارض یک نحو تطابق دارند.  رساله کشف حجاب.ج 1 ص 148

مرحوم استاد مطهری در ص 66 کتاب حجاب خود از آلفرد هیچکاک هنرمند معروف غربی در یکی از مجلات زنانه نقل می کند که: زنان شرقی تا چند سال پیش بخاطر حجاب ونقاب وروبنده که به کار می بردند، خود به خود جذاب می نمودند وهمین مسئله ، جاذبه ی نیرومندی بدان ها می داد . اما بتدریج با تلاشی که زنان این کشور ها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می دهند حجاب وپوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان رفت و همراه آن از جاذبه ی جنسی او هم کاسته می شود.

حجاب

به نظرم این شواهد روایی و تاریخی کافی باشد برای رایج بودن پوشیه در میان زنان مسلمان کافی باشد.

و چون جناب دکتر در پایان مقاله اش گفته است:

در نهایت اینکه برای داشتن سبک زندگی اسلامی لازم است از قرآن و سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) پیروی کنیم که برای غیر مجتهدین تنها راه، رجوع به فتوای مراجع تقلید است تا گرفتار افراط و تفریط سلیقه ای نشویم. پاسخ حضرت آقای مکارم درباره همین موضوع را هم ذکر می کنیم:

با صلوات بر محمد وآل محمد

وسلام وعرض ادب واحترام

در صدر اسلام یکی از پوشش های مرسوم، پوششی به نام «قِناع» بوده که صورت را می پوشانده است و با توجّه به آنچه در برخی از روایات اسلامی و گزارشات تاریخی آمده است، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نیز در مقابل نامحرمان از این پوشش استفاده می کرده اند. در کتب لغت از قناع «ما یُستَرُ به الوجهُ» (معجم الوسیط، واژه قناع) یعنی آنچه که صورت با آن پوشیده می شود، تعبیر شده است.

به فرموده امام باقر(ع)، جابر بن عبداللّه انصارى گفت: رسول خدا(ص)، به قصد دیدار با فاطمه بیرون شد در حالى كه من همراه آن حضرت بودم؛ چون به در خانه بانو رسیدیم، پیامبر، دست خود را بر درب نهاده فشار داد، سپس فرمود: السلام علیكم! فاطمه پاسخ داد: و علیك السلام اى رسول خدا! پیامبر(ص) فرمود: داخل شوم؟ حضرت فاطمه(س) فرمود: داخل شو اى پیامبر خدا! رسول خدا(ص) گفت: با شخص همراهم وارد شوم؟ حضرت زهرا(س) فرمود: «لیس علىّ قناع» پوششى ندارم ... (الكافی ج ،5 ص 528) از تعبیر حضرت زهرا(س) روشن می شود که ایشان معمولاً از پوشش «قناع» در مقابل نامحرمان استفاده می کرده است. اما این که جناب سلمان محمدی، جاری شدن اشک حضرت را دیده است، مربوط به همان جواز باز بودن صورت و عدم وجوب پوشاندن آن است مخصوصاً در برابر پیرمرد کهنسالی مانند سلمان که در زمان این گزارش بیش از دویست سال داشته است!

جناب دکتر گفته است:

در آغاز خطبه ی فدکیه که نوع پوشش حضرت به دقت بیان شده است سخنی از پوشاندن صورت نیست. عجبا! مگر همه جزئیات باید ذکر شود و اگر ذکر نشود، دلیلِ نبودنِ آنهاست؟!؟ علاوه بر اینکه در تمام گزارشاتی که از رفتن حضرت به مسجد برای خواندن خطبه فدک، آمده است که وقتی حضرت وارد مسجد شدند، (ضُرِبَتْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَهَا رَیْطَةٌ بَیْضَاء: بحار چ 29 ص 216 ) یعنی بین مردم و حضرت، پرده ای نصب کردند و حضرت تمام خطبه خود را از پشت پرده خواندند.

جناب دکتر، با اینکه مخاطب حضرت، نخست مردان مدینه و سپس ابوبکر بود، چرا از پشت پرده سخن گفتند؟ آیا به خاطر این نبود که نه تنها صورت بلکه اندام پوشیده با چادر ایشان دیده نشود؟ آیا این کار افراط بود؟!

جناب دکتر، خانم طیبیان به درستی فرموده اند که:

آن حجابی که مراجع تقلید می فرمایند، حداقل حجابه. من که می‌توانم خودم را به حداکثر برسونم چرا نرسونم؟! حداکثر اونیه که حضرت زهرا می فرمایند و سیره‌ی اهل بیت همین است.این سخن مخالف فتوای مراجع نیست. زیرا واجبات و محرّمات حداقل ها هستند و خداوند دوست دارد بندگانش به حداقل اکتفا نکنند و خود را به مراحل بالاتر برسانند. مثلاً نمازهای واجب در شبانه روز، 17 رکعت است. اما در روایات، خواندن 51 رکعت نماز از علامات مومن شمرده شده است. آیا کسی که به نوافل مقیّد باشد و دیگران را نیز به انجام آنها تشویق و توصیه کند، افراطی است؟!سالی یک ماه روزه بر همگان واجب شده است. اما روزه تمام سال غیر از چند روز، مستحب است و سنت پیغمبر خدا و اهل بیت این بوده که تمام ماه رجب و شعبان را روزه می گرفته اند. آیا اگر کسی خواست به این سنّت عمل نماید، افراطی است؟!؟

جناب دکتر! همین مراجعی که عمل به فتوای آنان را نشانه اعتدال دانسته اید، فتوا داده اند که:

اگر: در صورت ها زینتی باشد یا زنی چهره اش را آرایش کرده باشد، واجب است چهره اش را بپوشاند که حاج آقای صادقی نیز به این نکته اشاره فرموده اند. نظر شما درباره این فتوا چیست؟ آیا شما که دکترای تفسیر قرآن دارید، این آیه را ندیده اید که: و لا یُبدین زینتهنّ ( نور، 31 ) و نیز همین مراجع، پوشاندن صورت را برای دختران جوان زیبایی که باز بودن چهره آنها، موجب مفسده می گردد، واجب می دانند.

جناب دکتر! پوشیه و نقاب تا قبل از جنایت کشف حجاب رضاشاه ملعون، در میان زنان ایرانی رواج داشت و هر کسی می فهمد که زیباترین و جذابترین جای بدن زن، چهره اوست و بسیاری از مفاسد از چهره به چهره شدن دو نامحرم و اتصال نگاه مرد به صورت زن آغاز می گردد.زدن پوشیه هیچگونه محدودیتی برای زن به وجود نمی آورد بلکه مرد را از بهره بردن از جذابترین قسمت بدن زن محروم می کند.زنان می توانند از زیر پوشیه به راحتی بیرون را ببیند و حتی با پوشیه رانندگی نمایند. البته پوشیه های چشمی هم وجود دارد که تمام صورت را می پوشاند ولی قسمت چشمها باز است. مانند همین پوشیه ای که خانم طیبیان و دخترشان در برنامه پوشیده اند.

در پایان این مقاله به بانوانی که به هر علتی نمی توانند از پوشیه استفاده کنند. مثلا! مانند خانواده طیبیان قوی نیستند و تحمل تمسخر دیگران را ندارند یا در کشوری مانند فرانسه زندگی می کنند که زدن نقاب برای زنان را ممنوع اعلام کرده است، رو گرفتن را توصیه می کنیم.رو گرفتن، اصطلاحی است که زنان چادری و مقیّد به رعایت حجاب کامل، معنای آن را خوب می دانند و نیازمند تعلیم و تمرین است. زنانی که طرز صحیح چادر به سر کردن را بلد نیستند، وقتی چادر به سر می کنند، گردیِ صورت را بیرون می اندازند و چادر را با یکی از دستانشان زیر گردن نگه می دارند. ولی زنان چادریِ تعلیم دیده، با همان چادر از پایین روی لبها و از بالا روی پیشانی و ابروها را می پوشانند و به این وسیله قسمت اعظم جذابی چهره را کنترل می کنند.از نقش مقنعه نیز نباید غافل شد. زیرا با روسری نمی توان به راحتی زیر چانه را پوشاند. در حالی که زیر چانه جزء صورت محسوب نمی شود و پوشیده بودن آن در مقابل نامحرم واجب است.

البته خانم طیبیان نکات مهم دیگری از جمله روایت (لغیر ذی محرم اربعة أثواب) را نیز مطرح فرمودند که به علت طولانی شدن مقاله از توضیح آن صرف نظر می کنیم. والحمدلله رب العالمین

 احمدیاسر وافی یزدی، طلبه حوزه علمیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.