تبیان، دستیار زندگی
از زمان سخت شدن بیماری آیت الله مهدوی گمانه هایی از گوشه و کنار درباره چایگزین های ایشان مطرح میشد و حال با رفتن ایشان، موضوع جایگزینی جدی تر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسانی جای آیت الله مهدوی را می گیرند


از زمان سخت شدن بیماری آیت الله مهدوی گمانه هایی از گوشه و کنار درباره چایگزین های ایشان مطرح میشد و حال با رفتن ایشان، موضوع جایگزینی جدی تر شده است.

مجلس خبرگان

آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوانی یکی از یاران صدیق انقلاب اسلامی در طول سال‌های پس از انقلاب همواره در حفظ و حراست از جایگاه رهبری و اتحاد و انسجام میان اصول‌گرایان نقشی موثر ایفا کرد و به عنوان شیخی مورد اعتماد وظیفه خود در قبال نظام اسلامی را به خوبی ایفا کرد.

آیت الله مهدوی کنی چه در سال‌های قبل از انقلاب که به عنوان مبارزی فعال در عرصه حضور داشت و چه در سال‌های پس از انقلاب به عنوان یار صدیق امام و رهبری با ایفای نقش‌ها و وظایف موثر خود توانست گامی در جهت پیمودن درست مسیر انقلاب اسلامی بردارد. در سال‌های پس از فتنه 88 ایشان با توجه به دیدگاه‌های موثر و میانجی گرانه خود به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری وارد گود شد و توانست به عنوان شیخی مورد اعتماد در عرصه حاضر شود. اگرچه در سال‌های دولت یازدهم عده‌ای نابخردانه تلاش می کردند جایگاه رهبری و ولایت فقیه را در نظام اسلامی تضعیف کنند، ایشان با مدیرتی درست و انقلابی در جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری توانستند این مجلس را از این طوفان عبور دهند. توجه تمام گروه‌های سیاسی به جایگاه ایشان با توجه به نقش ها و تاثیرات عمیقی که آیت الله مهدوی کنی در سال های پس از انقلاب داشتند، عاملی بود که ایشان را به عنوان عامل وفاق معرفی می کرد و اعتماد لازم را در میان یاران انقلاب نسبت به ایشان فراهم می‌آورد. آیت الله مهدوی کنی در طول‌ سال‌های مدیریت خبرگان اجازه نداد که روندی خارج از حمایت از رهبری و دفاع از ولایت فقیه در این مجلس حاکم باشد. از سویی دیگر مورد وثوق بودن ایشان نیز عاملی بود که این همگرایی را تقویت کرد و به راستی به عنوان پیری میدان دار عرصه سیاسی کشور را راهنمایی کرد.

از زمان بیماری ایشان نیز گزینه هایی برای جانشینی ایشان بر مجلس خبرگان مطرح شد. طرح این افراد نه به عنوان عاملی برای اختلاف بلکه عاملی برای ادامه روند مطلوب مجلس خبرگان ارزیابی می‌شود

تاثیر ایشان در مجلس خبرگان رهبری به حدی بود که پس از انتصاب ایشان سران و رهبران هر دو جناح احساس آسودگی خاطر کردند چراکه مطمئن بودند از مسیر انقلاب تخطی نخواهد شد و ثمره ارزشمند ولایت فقیه حفظ و حراست خواهد شد. این اعتماد ناشی از امین بودن ایشان در میان مسئولان و مردم بود به ویژه که مردم قدرشناس ایران خدمات بیدریغ این پیر بزرگوار را در سال‌های آغازین انقلاب و مسئولیت‌های مختلف درک کرده بودند.همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند ایشان همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این سالها در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد. حضور موثر ایشان در نهادهای انقلابی نشان از همیت و توانایی ایشان در مدیریت بحران‌ها و تحرکات سیاسی است که در سال‌های پس از تاسیس جامعه روحانیت مبارز توانست مدیریتی اسلامی را بر اصول‌گرایان حاکم کند. اگرچه در سال‌های اخیر در جبهه اصول‌گرایان اختلافاتی بروز کرد اما این آیت الله مهدوی کنی بود که توانست ارایش را بر این جبهه حاکم کند و از تشنجات بکاهد.از زمان بیماری ایشان نیز گزینه هایی برای جانشینی ایشان بر مجلس خبرگان مطرح شد. طرح این افراد نه به عنوان عاملی برای اختلاف بلکه عاملی برای ادامه روند مطلوب مجلس خبرگان ارزیابی می‌شود. در این میان نزدیک‌ترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان آیت‌الله هاشمی شاهرودی است.

تاثیر ایشان در مجلس خبرگان رهبری به حدی بود که پس از انتصاب ایشان سران و رهبران هر دو جناح احساس آسودگی خاطر کردند چراکه مطمئن بودند از مسیر انقلاب تخطی نخواهد شد و ثمره ارزشمند ولایت فقیه حفظ و حراست خواهد شد

در شانزدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری که در دهه دوم شهریور امسال برگزار شد‌، به دلیل بستری بودن آیت‌الله مهدوی کنی در بیمارستان، ریاست اجلاسیه برعهده آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول این مجلس خبرگان بود. پس از بیماری ایشان گزینه‌هایی برای ریاست مجلس معرفی شد که اصلی ترین گزینه‌ها آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله محمد یزدی را شامل می‌شود. هر سه این بزرگواران به خوبی توانایی ادامه راه ایشان در ریاست بر مجلس را خواهند داشت اما باید منتظر رای اعضای مجلس خبرگان بود. طبق آئین‌نامه مجلس خبرگان، اعضای آن برای انتخاب جانشین رئیس، یا باید منتظر برگزاری اجلاسیه هفدهم باشند، که به طور معمول در اواخر اسفند برگزار می‌شود، یا اینکه اجلاس فوق‌العاده برگزار کنند که به نظر می‌رسد اعضای مجلس خبرگان رهبری، راه حل اول را برگزینند تا از بین گزینه‌های مطرح رییس جدید را به عنوان رئیس جدید به مدت دو سال انتخاب کنند. در این میان خلاء ناشی از نبود آیت آلله مهدوی کنی را در هدایت و رهبری جریان اصولگرا با توجه به در پیش بودن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان مد نظر داشت. قطعا نیروهای اصول‌گرا باید با تاسی از آموزه‌های این پیر فهیم و فقید در راه اتحاد و انسجام گام بردارند تا ضمن مقابله با هر نوع ایجاد شکست و گسست انتخاباتی مطلبو را رقم بزنند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

توضیح‌انصاریان‌درباره کاندیداتوری آیةالله مهدوی‌کنی

مراسم غسل آیت‌الله مهدوی کنی + عکس

واکنش به بولتن ضد آیت‌الله مهدوی کنی