تبیان، دستیار زندگی
اردوی یکروزه «آبشارهای هفت چشمه و ارنگه» که در قلب ارتفاعات البرز مرکزی و در نزدیکی و بالادست روستای ارنگه در جاده چالوس قرار داردو در این مقاله اطلاعات مربوط به اردوی هفت چشمه را در اختیار شما قرار خواهیم داد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه آبشارهای هفت چشمه و ارنگه

هفت چشمه

«مربی عزیز با توجه به این که یکی از اهداف اردوهای دانش ‌آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان‌ اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله‌ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».

مقاله حاضر نوشتار دیگری از این مقالات است و اطلاعاتی را در مورد بسته پیشنهادی «آبشار هفت چشمه و ارنگه» از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می ‌نماید.

مربیان عزیز تربیتی می دانند که اردوهای طبیعت ‌گردی حتما باید با تمهیدات خاص خود که در مقاله آموزشی «اکوتوریسم و برگزاری اردو در طبیعت» آمده است انجام گیرد. اردوی یکروزه «آبشارهای هفت چشمه و ارنگه» که در قلب ارتفاعات البرز مرکزی و در نزدیکی و بالادست روستای ارنگه در جاده چالوس قرار دارد از این جمله است. این بسته پیشنهادی شامل پیاده ‌روی نیم تا یک ساعته در کنار رودخانه و در محیطی سرسبز و زیبا برای رسیدن به یکی از آثار طبیعی و زیبای استان البرز است. این آثار شامل آبشاری هفت قلو و زیباست که پس از عبور از آن آبشار بلند و زیبای ارنگه در شکاف زیبایی از صخره ‌هایی بلند نمایان می‌شود.

آشنایی با جاده چالوس:
هفت چشمه

این جاده در جای جای خود از ابتدا تا انتها دارای جذابیت های اکوتوریستی است. زیبایی منحصر به فرد مسیر جاده در پیچ و خم ها، همراهی با رودخانه خروشان کرج در طول مسیر و جذابیت ‌های طبیعی بسیار از جمله روستاها، رودخانه ‌های فرعی، آبشارها، غارها، قله ‌ها و دامنه ‌های زیبا این جاده را به عنوان یکی از ده جاده زیبای دنیا مطرح ساخته است.

رودخانه کرج:

این رودخانه از کوه های البرز سرچشمه گرفته و در نهایت به دریاچه نمک در نزدیکی شهر قم می ‌ریزد. این رودخانه در مسیر جاده چالوس کرج بعد از تونل کندوان با پیوستن رودخانه ‌های کوچکی که از ذوب شدن برف ها در روی ارتفاعات سرچشمه می گیرند شروع شده و به سمت جنوب سرازیر می ‌شود. تماشای مسیر این رودخانه و استفاده از فضاهای زیبای ساحل آن یکی از جذابیت ‌های اصلی این جاده است.

منطقه و روستای ییلاقی ارنگه:

این منطقه ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا که در کیلومتر 18 جاده کرج چالوس قرار دارد شامل روستاهای: گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی. چاران و خور می‌باشد که به مجموعه آن ها ارنگه و به مرکز آن ها ارنگه بزرگ می‌گویند. ارنگه از دیر باز مرکز حکومتی منطقه بوده و بخش آسارای فعلی یکی از توابع ارنگه بوده است.

همچنین در سال 1304 کرج فعلی تنها 800 نفر جمعیت داشته حال آنکه ارنگه بزرگ به تنهایی دارای 500 نفر جمعیت بوده است. این روستا دارای باغات بسیاری می ‌باشد که از مهم ترین میوه‌های آن می ‌توان به سیب قرمز، گیلاس، گردو، گلابی و توت اشاره کرد.

ارنگه همچنین دارای قبرستانی باستانی است که در آن می توان سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله را مشاهده کرد.

دره هفت چشمه:

این دره سرسبز با رودخانه زیبایی در بستر خود پوشیده از درختان بید و گیاهان متنوع، در فصل بهار و تابستان از فضای بسیار دلپذیر و خنکی برخوردار است و محل مناسبی برای گذراندن یک روز تابستانی در کنار آب و آبشار همراه با آب بازی و سنگ نوردی است. اما بهترین فصل برای لذت بردن از طبیعت زیبای آن، بهار (فصل رویش شکوفه‌های سیب و گیلاس) و پاییز هزار رنگ است.

هفت چشمه

آبشار هفت چشمه:

در نزدیکی انتهای دره هفت چشمه و پس از حدود نیم ساعت پیاده ‌روی در مسیر دره به سمت شرق به آبشارهای هفت چشمه می رسیم. این آبشارهای هفت گانه به طرز زیبایی از دیواره صخره ای و در بستری سبز و خزه ای از سمت راست رودخانه با ارتفاع بین دو تا هفت متر به رودخانه سرازیر می ‌شوند و در محل ریزش آن ها حوضچه ‌هایی ایجاد شده است که در فصل تابستان برای آبتنی و آب بازی مناسبند.

آبشار بلند ارنگه:

برای رسیدن به آبشار اصلی که در نقطه انتهایی دره و در زیر صخره‌ای بلند قرار دارد باید از کنار آبشارهای هفت چشمه عبور کرد و دقایقی دیگر به پیاده روی ادامه داد.

مسیر عبور به سمت انتهای دره از مقابل این آبشارها به بعد کمی حالت صخره‌ای دارد و برای عبور از آن باید با دقت و احتیاط عمل کرد. آبشار ارنگه دارای ارتفاع زیادی است. گفته می ‌شود بلندی این آبشار بین 80 تا 90 متر است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد