تبیان، دستیار زندگی
برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه ارنگه و دره و «آبشار هفت چشمه» همچنین «آبشار بلند ارنگه» است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه آبشارهای هفت چشمه و ارنگه

هفت چشمه

مقدمه:

همانطور که می ‌دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ‌ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می ‌دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه ارنگه و دره و «آبشار هفت چشمه» همچنین «آبشار بلند ارنگه» است.

مربیان عزیز می ‌توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی مربوط به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی آبشارهای هفت چشمه و ارنگه» در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.

لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش آموزان، خصوصاً در مقطع ابتدایی، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه ‌های طبیعت گردی سپرده شود. برای این منظور از تلفن ‌های اعلام شده توسط سایت استفاده نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه آبشارهای هفت چشمه و ارنگه

موقعیت محل: استان البرز، کیلومتر 18 جاده چالوس

دسترسی: برای رسیدن به این محل ابتدا باید وارد اتوبان تهران کرج شده و تا ابتدای کرج پیش رفت. آنگاه از کنار پل جاده مخصوص وارد جاده چالوس شده و پس از گذر از تونل اول و میدان امیرکبیر به سمت چالوس ادامه مسیر داد. در حدود کیلومتر 16 تا 18 جاده تابلوی روستای ارنگه در سمت راست جاده دیده می شود.

هفت چشمه

از اینجا به بعد دو مسیر برای دسترسی به پاکوب هفت چشمه وجود دارد. ابتدا اینکه کمی پس از خروجی ارنگه به منطقه آدران و هفت چشمه می رسیم. رستوران ‌هایی در سمت راست جاده دیده می ‌شوند که یکی از آنها تابلویی بنام «هفت چشمه» دارد. مسیر دوم ورود به جاده ارنگه و توقف در کنار اولین ویلای که پس از طی اندکی از مسیر وجود دارد.

فاصله از مرکز تهران: 60 کیلومتر

مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 1.5 ساعت

مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 10 تا 12 ساعت

لوازم مورد نیاز: کفش کتانی یا کوه – کوله کوچک یک روزه – ناهار شخصی – یک بطری کوچک آب(یا قمقمه) - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر

لوازمی که برگزارکننده می تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه ‌ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای – چادر گروهی – لوازم پذیرایی – لوازم کمکهای اولیه و ...

ورودیه: ندارد.

توضیح ضروری:

مربیان عزیز دقت کنند در این برنامه باید چندین نفر به کادر برگزار کننده اردو اضافه نمایند تا عملیات کنترل دانش آموزان در مسیر حرکت به خوبی صورت پذیرد.

جذابیت ها:

1-    تماشای طبیعت جاده زیبای چالوس

2-    پیاده روی در مسیری آسان، زیبا و لذت بخش

3-    تماشای آبشار زیبای هفت چشمه

4-    استفاده چندساعته از طبیعت کنار رودخانه همراه با بازی و برنامه های فرهنگی

5-    بازدید از آبشار بلند ارنگه

برنامه اردو:

1-  حرکت از مبدا راس ساعت 7.30 صبح

2-  حرکت در مسیر تهران کرج و جاده چالوس. مربی باید در مسیر رفت دانش آ‌موزان را نسبت به محل و طبیعتی که پا در آن می گذارند توجیه نماید. رعایت اصول ایمنی پیاده ‌روی در طبیعت را تذکر دهد و در مورد اهمیت طبیعت و اصول اکوتوریسم توضیح دهد. همچنین در مورد حرکت همراه با ستون و جدانشدن از جمع در مسیر و جانگذاشتن وسایل خود در ماشین و هنگام برگشت، همچنین پرهیز از شوخی در طبیعت تذکر دهد.

3-   مربی همچنین باید قبل از رسیدن به محل شروع پیاده روی برای هر شخص وظیفه ای تعیین نماید. از جمله به افراد قوی تر مسئولیت مراقبت از دیگران در مسیر را محول کرده، برای انتقال لوازم اردو به محل اردو و بالعکس و بازگرداندن زباله ‌ها از محل اردو همچنین پذیرایی و... افرادی را مشخص نماید.

4-  با رسیدن اتوبوس به محل آدران در حدود ساعت 9 تا 9.5 صبح و توقف در پارکینگ مربوطه، دانش ‌آموزان پیاده شده و با کلیه وسایل خود که شامل یک کوله پشتی و لوازم شخصی است در ابتدای مسیر که محوطه رستوران است تجمع می‌کنند.

5-  در این محل سرویس بهداشتی وجود دارد. مربی باید به دانش ‌آموزان اعلام نماید که در صورت نیاز از سرویس بهداشتی در همین محل استفاده نمایند چون تا هنگام بازگشت به همین مکان امکانات دیگری وجود نخواهد داشت.

6- شروع حرکت پس از اطمینان از آمادگی همه شرکت کنندگان و ادای توضیحات ضروری انجام می ‌گیرد. مربی باید افراد ضعیف تر را در ابتدای ستون قرار دهد تا بقیه افراد سرقدم خود را با آنها تنظیم کنند. این کار موجب می شود بین ستون در حرکت فاصله ایجاد نشود. همچنین افراد مشخص شده برای حفاظت از بقیه باید در مسیر ستون تردد داشته باشند و حواسشان به افراد باشد.

هفت چشمه

7-   پس از طی مسیر نیم ساعته در طبیعت و عبور از پلی چوبی و حرکت در مسیر رودخانه، مربی باید منطقه ای را برای محل اردوی یک روزه تعیین نماید. این محل باید ترجیحا مسطح، سایه و خوش منظره بوده و حتی ‌المقدور از ساحل رودخانه فاصله داشته باشد. آنگاه ضمن تثبیت محل و قرار دادن وسایل و برقرارکردن اردوگاه به همه افراد وقت آزاد نیم ساعته برای استراحت و صرف چای یا پذیرایی بدهد و زمانی (احتمالا ساعت 11.30) را برای تجمع و شروع حرکت به سمت آبشارها تعیین نماید.

8- در ادامه با ماندن یکی از مربیان همراه در اردوگاه، بقیه افراد به سمت آبشار هفت چشمه حرکت کرده و ضمن تماشای طبیعت، عبور از مسیرهایی هیجان انگیز و زیبا و تماشای آبشار زیبا و هفت قلوی هفت چشمه به سمت آبشار بلند ارنگه ادامه مسیر داده و ساعتی را در کنار طبیعت زیبای انتهایی دره هفت چشمه و کنار آبشار بلند آن سپری می ‌نمایند.

9-  بازگشت به محل اردو در ساعت 13.30 و صرف ناهار و استراحت تا ساعت 15.30.

10-  در ادامه اردو مربی می تواند برنامه ‌های خاصی را اجرا نماید. این برنامه ‌ها شامل بازی ‌های بومی و محلی ایرانی، مسابقات ورزشی یا فرهنگی باشد.

11-  در انتهای برنامه در حدود ساعت 5 عصر اردوگاه جمع آوری شده و همگی به سمت ابتدای مسیر بازمی ‌گردند.

12- مربی می ‌تواند در مسیر بازگشت از دانش ‌آموزان در مورد برنامه اجراشده نظرخواهی نموده و یا با ایجاد بحث در مورد طبیعت و نحوه حفاظت از آن موضوعاتی را مطرح و ضمن اجرای مسابقه ‌ای آسان جوایزی را به برخی از دانش ‌آموزان اهدا نماید.

13-   همچنین مربی می تواند نوشتن سفرنامه ‌ای از این اردو را بین دانش ‌آموزان به مسابقه بگذارد.

14-    این برنامه در ساعت 20 تا 21 در مبدا به پایان می رسد.

آگاهی:

1-  اجرای این برنامه در فصل زمستان مناسب و ماه آخر فصل پاییز مناسب نیست.

2-   در فصل پاییز باید زمان بندی این بسته را بر اساس زمان تاریک شدن هوا تغییر داد.

3-   قبل از برگزاری این بسته، وضعیت هوا در ارتفاعات البرز و وضعیت جاده چالوس را بررسی نمایید.

4-   از همراهی دانش ‌آموزانی که دارای مشکلات بدنی و یا بیماری ‌های خاص هستند امتناع شود.

5-   امکان صرف صبحانه گروهی در مسیر وجود دارد. برای این منظور باید قبلا با رستوران ‌هایی که دارای منوی صبحانه گروهی هستند هماهنگی لازم را انجام داد.

6-  مربیان گرامی می ‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین مطالعه مطالب آموزشی در مورد این منطقه به «مقاله اطلاعات این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.

برای برگزاری اردوهای دانش آموزی توسط مجموعه مرکز یادگیری سایت تبیان

می توانید با

شماره 81202303

بخش آموزش

تماس حاصل نمایید.

ادامه دارد ...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد