تبیان، دستیار زندگی
موزه تنوع زیستی پردیسان اولین موزه از این نوع در آسیا و سومین موزه تنوع زیستی در جهان است. این موزه دارای گونه های متنوعی از حیات وحش ایران و جهان است. ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی نیم روزه موزه تنوع زیستی پردیسان2

موزه پردیسان تهران

«مربی عزیز با توجه به این که یکی از اهداف اردوهای دانش ‌آموزی بالا ‌بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی، علمی و یا مذهبی دانش ‌آموزان در مورد مکان‌ اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ‌ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ‌ها، اطلاعات مورد نیاز دانش ‌آموزان را برای آنان توضیح داده و به سوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».

مقاله حاضر قسمت دوم اطلاعاتی را در مورد بسته پیشنهادی «سفر و اردو –موزه تنوع زیستی پردیسان» از بخش سفرهای آموزشی تحقیقی ارائه می ‌نماید.

در مورد موزه تنوع زیستی پردیسان

موزه تنوع زیستی پردیسان اولین موزه از این نوع در آسیا و سومین موزه تنوع زیستی در جهان است. این موزه دارای گونه های متنوعی از حیات وحش ایران و جهان است. حیوانات این موزه حیات ندارند و با استفاده از هنر تاکسیدرمی بازسازی شده و در ویترین های شیشه ‌ای قرار داده شده و یا به دیوارها متصل شده اند.

در موزه پردیسان هنر تاکسیدرمی این امکان را فراهم نموده است تا در جایی آرام با هوای مطبوع و به دور از خطرات طبیعی از فاصله بسیار نزدیک تنوع زیستی حیات وحش ایران و جهان را دیده و اطلاعات کاملی در مورد خصوصیات و زیستگاه آنان کسب نمود.

بخش های مختلف موزه:

موزه تنوع زیستی دارای بخش‌های مختلفی است که در هر یک حیات وحش منطقه‌ای از دنیا بازسازی شده است. از جمله این قسمت‌ها: بخش حیات وحش قاره‌ای (شامل قاره های آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکا و آفریقا)، بخش سوسک‌ها و پروانه ها، بخش کانی ها و فسیل ها، بخش خلیج فارس و بخش نمونه های نمادین جهان می ‌باشد.

1- بخش ‌های حیات وحش قاره‌ای:

در بخش مربوط به تنوع زیستی قاره آسیا می توانید با شکل ظاهری و ویژگی های زیستی حیواناتی چون گوزن خالدار، پلنگ برفی، خرس تنبل، قوچ مارکوپولو، قوچ برفی، گراز هندی و... آشنا شوید. به علاوه در این بخش گونه های کمیابی از حیات وحش ایران مانند هوبره، گورخر، یوزپلنگ و... هم دیده می ‌شوند. سایر گونه ‌های ایرانی هم عبارتند از: تشی، گربه پالاس، گورکن، روباه معمولی و پرندگان شکاری از جمله بالابان، سارگپه و...

موزه پردیسان تهران

در بخش مربوط به قاره اقیانوسیه حیواناتی چون غزال گرانت، بونته باک، ایمپالا، سی تاتونگا و... وجود دارند.

در بخش قاره امریکا نیز حیواناتی نظیر جاگوار، شیرکوهی، و لورین، گوزن شمالی آند، گوزن دم سیاه و ... دیده می ‌شوند.

همچنین در بخش قاره آفریقا ردباک کوهی، ایمپالا، سی ساتونگا، لچوی نیزار، کفتار خالدار، گراز زگیل دار، غزال و... در زیستگاه های بازسازی شده خودنمایی می کنند.

در بخش میانی موزه هم تصاویری از تنوع زیستی جهان از بیابان ‌های آفریقا تا قطب شمال به نمایش گذاشته شده است. شاید یکی از حیوانات تاکسیدرمی شده جالب موزه تنوع زیستی زرافه باشد. زرافه بلند قدترین حیوان جهان است که البته می‌توانید نیمی از بدن آن را در این موزه تماشا کنید در کنار آن هم سر سنگین وزن ‌ترین حیوان جهان، فیل از دیوار موزه آویزان شده است.

2 - بخش سوسک ها و پروانه ها:

مربیان عزیز اردو باید قبل از ورود به موزه این نکته را نیز گوشزد نمایند که: «تقریباً همه ما از حشرات موذی و بندپایانی چون انواع سوسک ها، عقرب ها و... بدمان می ‌آید. اما شاید با ورود به این موزه نظرتان راجع به این موجودات تغییر کند» چرا که هنگام این بازدید متوجه می شویم بیش از یک میلیون نوع حشره در سطح زمین زندگی می ‌کنند که در تنوع زیستی کره زمین نقش بسیار مهمی ایفا می ‌نمایند. از طرفی تماشای این جانداران از نزدیک می تواند آن ها را دوست داشتنی ‌تر و جذاب ‌تر نماید.

موزه پردیسان تهران

پروانه ها هم جزء حشرات زیبای این موزه هستند که بر جذابیت تنوع زیستی می ‌افزایند. پروانه ‌ها بیشتر در کشورهای واقع در محدوده خط استوا زندگی می کنند و این مناطق با داشتن آب و هوای معتدل و جنگل های پرباران و همیشه سبز میزبان انواعی از گل ها و گیاهان و حشرات مختلف محسوب می ‌شوند.

3- بخش کانی ها و فسیل ها: 

این بخش شامل ویترین هایی از انواع سنگ، کانی و فسیل های ماهیان آب شیرین و بی ‌مهرگان و فسیل ‌های گیاهی است. یکی از ویترین ‌های جالب این بخش به نمایش زیستگاهی از منطقه فسیلی مراغه اختصاص داده شده که حدود هفت میلیون سال سن دارند. به علاوه فسیل مهره ‌داران و علف خواران هم به نمایش گذاشته شده است که اغلب آن ها به دوره میوسن و کوارترنری مربوط می ‌شوند.

4- بخش خلیج فارس و تونل زیر آب:

در انتهای سالن موزه راهرویی شبیه به تونل وجود دارد که دانش‌آموزان هنگام ورود به آن گویی وارد تونلی در عمق آب ‌های خلیج فارس شده ‌اند. مربیان عزیز در این قسمت برای این که به دانش آموزان بیشتر خوش بگذرد باید از آنان بخواهند کمی قدرت تخیل و تجسم خود را به کار اندازند تا عبور از این تونل برایشان خاطره انگیزتر شود. قدرت تخیل در این تونل کمک می کند تا این فضای مجازی با نور آبی رنگی که دارد شبیه فضای زیر آب به نظر برسد. البته دیوارهای نقاشی شده با عکس ماهیان و مرجان ها و همین طور ماهی های مصنوعی که از آکواریوم ‌های شیشه ای داخل این دالان آویزانند، از دنیای زیر آب حکایت می کنند.

بخش نمونه ‌های نمادین:

نمونه ‌های نمادین جهان در غرفه های میانی موزه به نمایش درآمده ‌اند. این غرفه ها به شکل زیبایی شبیه به دو بال یک سنجاقک طراحی شده ‌اند.

بال اول سنجاقک اختصاص به نمونه ‌هایی با تنوع زیاد از حیات وحش ایران از شمال البرز تا دامنه های جنوبی آن دارد. از «الیکایی» پرنده‌ای که تقریباً 9 گرم وزن دارد تا گورخر ایرانی 290 کیلویی در این بخش دیده می شوند.

بال دوم سنجاقک هم شامل تنوع زیستی جهان از بیابان های آفریقا تا قطب شمال می شود. نمونه های عظیم ‌الجثه ای مثل «بایسون» اروپایی و «خرس کودیاک» در این جا دیده می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد