تبیان، دستیار زندگی
مقاله حاضر اطلاعات مفیدی را در مورد حیات وحش و موزه پردیسان تهران در اختیار مربیان گرتامی برای بازدید از این موزه قرار می دهد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی نیم روزه موزه تنوع زیستی پردیسان1

موزه پردیسان

«مربی عزیز با توجه به این که یکی از اهداف اردوهای دانش ‌آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی، علمی و یا مذهبی دانش‌آموزان در مورد مکان‌ اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان‌ها، اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».

مقاله حاضر قسمت اول اطلاعاتی را در مورد بسته پیشنهادی «سفر و اردو –موزه تنوع زیستی پردیسان» از بخش سفرهای آموزشی تحقیقی ارائه می ‌نماید.

در مورد حیات وحش

به کلیه جانداران روی کره زمین به جز انسان، که اهلی و دست آموز نباشند حیات وحش اطلاق می شود. این جانداران شامل کلیه پستانداران، پرندگان، خرندگان، دوزیستان و گیاهان هستند. مشخصه حیات وحش، زندگی وحشی در طبیعت است. یعنی جانداران بدون دخالت یا کمک انسان روی کره زمین زندگی کرده و آب و غذای خودرا خود تامین می ‌نمایند. در حقیقت همه جانوران یا شکار می کنند یا خود شکار می‌شوند.

هیچکس از انواع گوناگون و تعداد دقیق حیات وحش آکاه نیست اما می دانیم که تعداد و تنوع آن ها در جهان بسیار بالاست و دانشمندان و محققین این رشته توانسته ‌اند تعداد قابل توجهی از گونه ‌ها را شناسایی کرده و عدد و رقم آن را اعلام کنند. در ایران حدود 530 گونه پرنده، 160 گونه پستاندار، 220 گونه خزنده و دوزیست و 65 گونه جونده زیست می ‌کند.

هرچند در نقاط مختلف جهان و قاره های پنجگانه به دلیل ارتباط خشکی ها با هم در گذشته های بسیار دور و شباهت های اقلیمی، گونه ‌های فراوانی از حیات وحش شبیه به هم وجود دارد اما گونه هایی نیز وجود دارند که اختصاص به منطقه ای خاص از جغرافیا داشته و هرگز در مناطق دیگر دیده نمی شوند، مانند: شیر ایرانی که تنها مختص ایران بوده است.

البته این مورد بیشتر در مورد پستانداران وجود دارد زیرا پرندگان به دلیل توانایی پرواز و گیاهان به دلیل جابه جایی توسط باد یا چسبیدن به پا و منقار پرندگان در مناطق مختلف زمین جابه جا می شوند. از طرفی چون گیاهان و جانوران هر منطقه طی میلیون ها سال خود را با وضعیت زیست محیطی آن منطقه تطبیق داده ‌اند ممکن است برخی گونه ‌های بسیار شبیه به هم وجود داشته باشند که در گذشته در یک طبقه بندی قرار می گرفته ‌اند، ولی اکنون گونه ‌ای جدید به حساب می ‌آیند.

موزه پردیسان

برخی از جانوران به دلایل مختلف از جمله مناسب نبودن زیستگاه، عدم دسترسی به غذا، شکار بی رویه توسط انسان و... رفته رفته به سمت نابودی رفته و به اصطلاح منقرض می ‌شوند. تاکنون نسل تعداد زیادی از گونه ‌های جانوری و حتی گیاهی در جهان منقرض شده است که ما تنها نام تعدادی از آن ها مانند دایناسورها را می ‌دانیم.

همچنین در میان گونه ‌های مختلف حیات وحش ایران تاکنون دو گونه بسیار ارزشمند شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده اند. برخی گونه ‌ها نیز در خطر انقراض قرار دارند و هر روز از تعداد آن ها کاسته می شود. این گونه ها شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و خرس سیاه می باشند.

مربیان عزیز اردوهای دانش ‌آموزی می ‌توانند اطلاعات فوق همچنین موارد دیگری که در ادامه این مقاله میاید را به شکلی جذاب و در فواصل مختلف برگزاری اردو، برای دانش ‌آموزان توضیح دهند.

در مورد پارک طبیعت پردیسان

پارک طبیعت پردیسان منطقه‌ای طبیعی است که با مساحت 275 هکتار در شمال غرب تهران قرار دارد. محدوده این پارک در قسمت شمال به طول 2550 متر در امتداد بزرگراه همت، در غرب بزرگراه اشرفی اصفهانی ‌(پونک)، در شرق به طول 900 متر در امتداد بزرگراه شیخ فضل الله نوری و در جنوب بزرگراه شهید حکیم است.

حیات وحش موجود در پارک پردیسان که در محدوده‌های فنس کشی و قفس‌هایی فلزی نگهداری می‌شوند شامل گوشتخواران، علفخواران، همه چیز خواران، پرندگان شکاری و سایر پرندگان است.

به طور کلی پوشش گیاهی منطقه دو گروه پوشش هرز را شامل می شوند. در هر دو گروه گیاهان آب دوست و خشکی پسند قابل مشاهده هستند.

کل فضای پارک تقسیم و تفکیک شده است. تاسیسات و تجهیزات و امکانات رفاهی، بهداشتی، اداری، فرهنگی و ورزشی به معنای کاربری آن هم اکنون در اکثر نقاط در پارک مشاهده می ‌شود.

در این پارک همچنین موزه تاریخ طبیعی و تنوع ‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست نیز واقع است. موزه تنوع زیستی این پارک در فروردین ماه سال 1383 به بهره ‌برداری رسیده است.

برای برگزاری اردوهای دانش آموزی توسط مجموعه مرکز یادگیری سایت تبیان می توانید با شماره 81202303 بخش آموزش تماس حاصل نمایید.

ادامه دارد....


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد