تبیان، دستیار زندگی
مجموعه 10 جلدی کتاب های بندانگشتی شامل 10 داستان از «کلیله و دمنه» به کودک می آموزد چگونه فکر کند و چگونه در این تفکر مستقل باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تفکر مستقل به کودکان

مجموعه 10 جلدی کتاب‌های بندانگشتی شامل 10 داستان از «کلیله و دمنه» به کودک می‌آموزد چگونه فکر کند و چگونه در این تفکر مستقل باشد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
10 داستان از «کلیله و دمنه»

نوآوری و ارایه محصولات به شکل نو و جدید سبب جذب کودکان می‌شود زیرا غالب کودکان از خلاقیت لذت می‌برند. به‌کارگیری این خلاقیت در حوزه کتاب نیز می‌تواند در گسترش کتابخوانی بسیار موثر باشد. مجموعه 10 جلدی کتاب‌های بندانگشتی که حسن اسماعیلی طاهری روایتگری و تصویرگری آن‌را بر عهده داشته، شامل 10 داستان از «کلیله و دمنه» است که با روشی نوآورانه داستان‌های حیوانات را در قالب 10 کتاب در سایز بندانگشتی برای بچه‌ها بیان می‌کند.

منظور از «آموزش فلسفه به کودکان» آموزش تامل و تعمق به کودک و افزایش مهارت‌های استدلالی اوست .این رویکرد به کودک می‌آموزد چگونه فکر کند و چگونه در این تفکر مستقل باشد. همچنین توانایی حل مساله برای مقابله با چالش‌های اجتماعی پیش رو را یاد می‌دهد و به آنها می‌آموزد چگونه ضمن احترام به عقاید دیگران گفت‌وگو کنند و با عقاید مخالف، برخورد انتقادی داشته باشند.

این داستان‌ها بازنویسی شده داستان های کتاب کلیله و دمنه و حاوی نکات آموزنده است. سایز بسیار کوچک و جذاب کتاب‌ها به همراه تصاویر رنگی و زیبایی که در آنها گنجانده شده است، می‌تواند بچه‌ها را به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کند. معلمان ایرانی علاقه‌مند به این مبحث نیز می‌توانند هربار با طرح یکی از داستان‌های این مجموعه در وقت‌های اضافه کلاس، توانمندی‌های شناختی دانش‌آموزان را افزایش دهند و آنها را وادار به استدلال و استنباط کنند.

مدیر اجرایی انتشارات قانون مدار گفت: بحث آموزش فلسفه و تفکر به کودکان بحث جدیدی است و در ایران منابع بومی در این زمینه کم است همین موضوع باعث شد کودکستان واحد کودک قانون مدار تصمیم به تهیه و انتشار منابعی برای این موضوع بگیرد.

محمد عبادی افزود: در این مجموعه 10 داستان از داستان های کمتر شنیده شده کلیله و دمنه و همچنین یک جلد کتاب راهنما برای والدین و مربیان وجود دارد.

وی بیان داشت: دغدغه اصلی ما قیمت کتاب بود که امکان داشت مانعی برای در دسترس قرار گرفتن این مجموعه باشد و به همین دلیل با قطع کوچکتر و بهای کمتر منتشر شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته که قیمت کاغذ و هزینه چاپ به شدت بالا رفته بود به این نتیجه رسیدیم که بهتر است قطع کتاب را کوچک تر کنیم و با توجه به اینکه قبلاً هم همکاران در این قطع کتاب چاپ کرده بودند این قطع انتخاب شد.

منظور از «آموزش فلسفه به کودکان» آموزش تامل و تعمق به کودک و افزایش مهارت‌های استدلالی اوست .این رویکرد به کودک می‌آموزد چگونه فکر کند و چگونه در این تفکر مستقل باشد. همچنین توانایی حل مساله برای مقابله با چالش‌های اجتماعی پیش رو را یاد می‌دهد و به آنها می‌آموزد چگونه ضمن احترام به عقاید دیگران گفت‌وگو کنند و با عقاید مخالف، برخورد انتقادی داشته باشند.

وی ادامه داد : قیمت هر کتاب این مجموعه 10 جلدی 250 تومان خواهد بود ضمن اینکه خود قطع و رنگ آمیزی کتاب هم فانتزی است و باعث جلب توجه کودکان می شود.

مدیر اجرایی انتشارات اضافه کرد: این کتاب ها به گونه ای طراحی شده که بتوان آن را در قطع های معمول هم چاپ کرد و به زودی همین اثر در قطع خشتی هم به بازار عرضه خواهد شد.

«سگ ولگرد»، «روباه و طبل»، «سه حقه‌باز»، «سه ماهی»، «میمون و لاک‌پشت»، «راه حل خرچنگ»، «لاک‌پشت پرنده»، «شیر و شغال»، «مار و پادشاه قورباغه‌ها» و «مرغابی و سایه درخت» عنوان 10 جلد این مجموعه است. علاوه بر این یک جلد به عنوان «راهنمای والدین و مربیان» در هر پکیج گنجانده شده است.

در بخشی از کتاب «مرغابی و سایه درخت» می‌خوانیم: «مرغابی تا دوردست‌ها پرواز کرد تا بالاخره برکه‌ای پرآب دید. خوشحال شد و آنجا را برای زندگی انتخاب کرد. در کنار برکه، درختی بود که نور خورشید به برگ‌هایش خورده بود و سایه برگ‌ها در آب افتاده بود. مرغابی خیال کرد سایه برگ‌ها، ماهی هستند...»

بخش کودک انتشارات قانون مدار مجموعه 10 جلدی «داستان‌های کلیله و دمنه» را در قطع 2 در 7 سانتیمتر (بند انگشتی) در قالب 12 صفحه با شمارگان هفت هزار نسخه و قیمت 250 تومان برای هر جلد و 2500 تومان برای کل پکیج منتشر کرده است.


منابع:
ایبنا
ایرنا